• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Lastförmåga i garagedelen kabe 880 lgb 2019 tandem

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Vet någon hur mycket man får lasta i garaget till en Kabe 880 lgb 2019 med tandem axel?
Totalvikten för bilen 5500kg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Rammen bak bakakselen er hos Kabe noe spesiell da den av ALKO leveres liggende på rammen foran akselen og boltes til resten av rammen i Tennhult. Årsaken til dette er at Kabe sparer masse i frakt av chassiene fra ALKO sin fabrikk til Tennhult. Avhengig av lengden fra bakakselen til enden på rammen er det forskjellig lastvekt på bakrammen. Stivheten i påbygget kan øke eller minske hvor mye en kan laste så ALKO kan ikke gi et fullstendig svar. Tillsvarende konstruksjoner finnes med garagelast på 200 til over 400 kg med samme bakramme.

Enkelt svar er at kun Kabe kan svare om de har beregnet dette.

Eksempelvis Concorde bruker 200 kg på sine biler med denne bakrammen og et stivere påbygg enn Kabe. Men de har tatt høyde for uforsiktig kjøring på ujamn veg og at de da kan avvise reklamasjoner om det skjer skade på rammen - en har kjørt med for stor last. På slett vei kan en sikkert benytte aksellasten, men gammel østtysk betongvei og motorvei fart gir massevis av moment som kan skade golv, bakramme og innfesting av påbygg.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På min 2007a finns ingen maxvikt angiven, nyare Concorde bygda på Iveco Eurocargo och MAN chassi anges 250 kg som maxlast i garaget.
Detta har ingenting att göra med max axellast, i mitt exempel ovan är axellasten löjligt väl tilltagen.

Dethleffs har 150 kg eller 250 kg angivet som max garagelast.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Michael Concorde Liner har en helt annen bakramme enn de små med Fiat ALKO AMC ramme og en bakramme som er svært lik Kabe sin. På lastbilchassiene er det en noe kraftigere bakramme som er hengt under H-rammens bakre del, samme løsning benyttes på Iveco Daily.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min Carthago enkelaxel Alcochassi med Alco ramförlängning har 350kg max i garaget,dubbelaxel har samma maxvikt.
Som jag skrivit tidigare har Kabe lagt ned supporten, endast återförsäljare hanterar detta med varierande resultat,har haft flera Kabe tidigare.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Carthago har og et noe styvare hus enn Kabe så en kan ikke benytte denne verdien direkte. Ville tro at Kabe har 250 eller 300 under de samme forutsetningene som Carthago. Men de kan like gjerne ha en garantigrense ved 200 kg eller en brosjyregrense på 400. Om ikke fabrikken oppgir noen grense for just garagegolvet så burde de godta at en laster etter aksellast og totalvikt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min poäng är att tillverkarna skriver ner max lastförmåga i garaget utan koppling till konstruktionen eller vad den klarar, troligen av garantiskäl.
Som sagt, min 2007 ingen begränsning, sedan på nyare bilar finns en begränsning angiven för Eurocargo och MAN som är samma som Fiatbaserade bilar, 250kg!!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har en Hymer Tramp 2012 på Fiat/Alko med stort garage och överhäng på ca 2 meter. Där anger instruktionsboken en siffra jag varken kommer ihåg exakt eller har har tillgängligt just nu, men den var inte så hög som 200 kg.

Inget svar på frågan men en liten hint om vad det kan handla om.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Då hintar jag också!
Jag gick ut och lästa av lappen som sitter i stora garaget, 350kg maxlast.

Fiat, Hymer exsis 2016

Det är nog bäst att ta reda på vad sitt egna garage får lasta och hålla koll på axeltrycket.
 
Toppen