• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Landsvisa Poi-filer (för Sygic)

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag vet inte om det är lämpligt att lägga ut dom här, men jag kan skicka över dom. Funkar det via meddelande? Jag kommer inte ihåg var jag fick dom från, men funkar gör det.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag hämtade Camper Contact POI från andras Sygic BordAtlas HBK Campercontact 2020 2020-03-13
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kollade Campercontact filerna;
  • Finns för 13 av 15 regioner/Bundesländer i Tyskland. Kollade inte vilka två som saknades
  • Men inga filer överhuvudtaget för FR, ES, GB och IT
  • Och, .rupi och .bmp-filerna måste fortfarande tillverkas som två filer per land/region.
Men är väl ändå ett fall framåt?
Undrar varför de inte gjordes per region i UK/England, Frankrike, Spanien och Italien?

PS. Har inte laddat ner och testat i Sygic. DS.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Å 17, jag hittade inga filer för FR t ex. Inte ES, GB eller IT heller. Var ligger de (i zip-filen)?

PS. Det är inte gamla .rupi filer du har i din Sygic för de länderna?. DS.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Skall kolla,men har laddat ned dom därifrån. Aires de France funkar oxå.
 

Bilagor

  • Screenshot_20200524-193117_Sygic.jpg
    Screenshot_20200524-193117_Sygic.jpg
    495,4 KB · Visningar: 4

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Skall kolla,men har laddat ned dom därifrån. Aires de France funkar oxå.

Å 17, jag hittade inga filer för FR t ex. Inte ES, GB eller IT heller. Var ligger de (i zip-filen)?

PS. Det är inte gamla .rupi filer du har i din Sygic för de länderna?. DS.
Nä,tror inte det. De hade annan Icona. Skall kolla.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, det är ju en helt annan POI-fil. Inte HBK:s! Jag har faktriskt den POI-filen också (I-Camping Cars).
Den fungerar på vissa håll i Frankrike men inte alla.
Liksom att HBK-filen fungerar t ex i Valencia-området, men inte i andra spanska regioner.
Hänger antagligen ihop med deras "undermåliga" databas ;)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Även om lösningen med HBK-platser via Locus funkar bra så har jag nu kollat vidare på att göra mina egna sygicfiler för att få in åtminstone Sverige i appen.

Testade först att konvertera kml-filen via sidan KML To CSV Converter och det funkar hyfsat men får lite stökiga kolumner då landet inte alltid hamnar samma kolumn. Kan nog lösas mha lite excel-pyssel men jag ville kolla vidare på andra lösningar.

Googlade då runt lite och intresserade mig för geoconverting alltså generera koordinater från adresser mm. Eller kanske snarare det omvända: reversed geoconverting: generera adresser mm från koordinater. Hittade dock inget smidigt (kostnadsfritt) sätt att lösa detta på min lekmannanivå.
Men snubblade över ett och annat programmeringsexempel (långt utanför min komfortzon).

Men lyckligtvis har man duktiga och snälla kollegor. Och mot en pilsner-nästa-gång-vi-ses knackade en av dem ihop ett php-script som utnytthar api:t hos openstreetmap och efter ngn timme hade det tuggat igenom hela csv-filen (utgick från copilot-csv:n) och serverade över 6211 rader med namn, koordinater, info och LAND! Lite meck kvar i xcel att fixa tecken återstår, men sen är det bara att sortera ut Sverige och göra en importfil till Sygic.

...med det sagt: hoppas verkligen att Sygic uppdaterar det här mossiga sättet att hantera poi-filer :)


sample2.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ser ut som att du behöver konvertera teckenkodningen till UTF-8. Gör du galant med Notepad++ :).

När filen är okay får du gärna lägga upp den under vårt underforum Filer.
Kom igen då så får du hjälp/instruktioner av oss webbare och det behövs.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Den är redan UTF-8. Tror tyvärr kollegans script inte grejade det i steget innan. Jag vågar inte be honom om en omkörning riktigt än utan kör lite sök-ersätt i filen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Sepåtusan, Sygics konverterare svalde csv-filen och spottade ur sig en rupi-fil, och så vitt jag kan se så lirar det i appen också :). Gjorde lite snabbt en egen ikon-fil också. Visserligen inte så prydligt uppställd info i Sygics gränsnitt (allt hamnar som adress vilket nog beror på att det var så datan var inlagd i copilot-csv:n jag utgick ifrån) men funkar för mig för nu. Framför allt som offline-alternativ om man inte har uppkoppling till HBK-kartan.

Om intresse finns kan jag dela fil o ikon (får förstås användas lite på egen risk ;-) )
Screenshot_20200703_091652_com.sygic.incar.jpg

Screenshot_20200703_090109_com.sygic.incar.jpg

Screenshot_20200703_090546_com.sygic.incar.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, då är det RUPI Converter (Sygics egen)
Vilken navigator kör du?

Jag använder Android, dvs mobilappen Sygic GPS Navigation. Då får jag inte upp HBK bland övriga kategorier;
Ser ut så här ...

Screenshot_20200703-103950_Sygic.jpg Screenshot_20200703-104001_Sygic.jpg Screenshot_20200703-104015_Sygic.jpg

Betydligt sämre, CoPilot har mycket bättre ordning/vyer i alla avseenden
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ligger alltså under ett samlingsbegrepp - Anpassade platser (här hamnar alla egna POI-filer :confused:)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag är rätt grön på Sygic men hittade att jag kunde döpa om filen och få den att listas som en egen poi-kategori. Men jag kör Sygic Car för android så den kanske skiljer sig från Sygic Navigation när det gäller detta?
Om jag förstod rätt borde det i den här appen tex gå att importera 2 olika filer, en för platser och en för tömning och sen få dem att visas som två olika kategorier med egna ikoner. Kan bli nästa projekt...

Kan tillägga att anledningen att det blev Sygic för mig var att min android-stereo inte riktigt ville lira med Copilot. Fick för lågt ljud på röstnavigeringen.

Under inställningar->Favorit POI kunde jag ange HBK-platserna och även ge ett eget namn (ist för filnamnet)
Screenshot_20200703_104850_com.sygic.incar.jpg

Screenshot_20200703_104901_com.sygic.incar.jpg

...sen visas dom som en egen kategori bland Sygics egna poi:
Screenshot_20200703_104951_com.sygic.incar.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du hittar 3 st POI-filer i CSV-format att välja på för CoPilot du kan använda
  • Alla husbilsplatser
  • Tömningsplatserna
  • Alla husbilsplatser utom tömningsplatserna
Se till bara att ersätta första raden i en fil, "delimiter=," i första raden. Länk till CoP-filerna under Filer:
De uppdateras ofta ...
Just nu lite hektiskt med utveckling HBP, men Jocke (Sjöberg) Bosse H (Moby Dick) eller jag kommer igen och guidar dej till hur man lägger upp POI-filerna under Filer på bästa sätt.
Lite fräckt kanske: För du vill väl bli vår nya Sygic POI-fil-snickare ;) ?
PS. Inte så mycket jobb med bara Sverige, värre om man ska ta alla länder. Hoppas Sygic tar sitt förnuft till fånga. Jag har faktiskt aldrig provat att dunka in hela filen (efter konvertering till RUPI) in i Sygic, alltså testa om Sygic kan reda ut land utifrån koordinaterna med hänsyn till installerade kartor. Har du provat? Det är 34 länder tror jag. Och vi har ju fortfarande problemet med regionindelade länder. DS.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tjosan. Gick som tåget. Försökte först med alla platser exkl Tömningsplatser med kartor för SE, DK, NO, FI och BE.
Provar nu med ett regionindelat land ...

Otroligt. Lade in hela Italien, och körde in totalfilen, dvs alla 6200 HBK Husbilsplatser. Allt gick in (stickprovat i Verona, Toscana, mm).
  • Man behöver inte lägga in POI-filer per land längre
  • Det fungerar i regionindelade länder (har provat hela Italien, Frankrike Occitanien, Spanien Valencia. Dock ännu inte Tyskland)
Hade jag inte en aning om. Ska prova Tyskland sedan, behöver ladda ner alla kartor först
 
Toppen