• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Landsvisa Poi-filer (för Sygic)

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Halloj igen!
Till sist blev det Sygic Car Navigation i androidstereon. Det var den enda navigatorn som funkade, med både offlinekartor och länkning från husbilskartan.

Men när jag börjar kika på poi-import i Sygic verkar det som om det bara går att importera dem land för land.
Men alla poi-filer jag hittar har hela Europa i samma fil och det verkar inte finnas landskoden eller annan markering som skulle möjliggöra en filtrering och uppdelning.

Någon som har tips på om och hur det här går att lösa?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Visst finns POI-filerna uppdelade i olika länder här på HBK! Titta igen. Problemet är att de flesta fungerar inte i Tyskland, Frankrike och Spannien som kräver regionsuppdelning sedan Sygic bytte kartleverantör. Camper contact fungerar.
1588957248477.png
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag underhöll ju ett set POI-filer till Sygic per land i RUPI-format, för ett halvår sedan. (Du kan nog fortfarande hitta dem i forumet Filer, men då innehåller de förstås gamla data).

Varför? Fyra orsaker:
  1. Landfilerna fungerade inte i regionindelande länder (DE, AT, IT, ES, FR, NL), beroende på skulle jag vilja säga undermålig databasdefinition i Sygic
  2. Det var ett ganska omfattande jobb, 84 st (vill jag minnas) filer inklusive tillhörande BMP-ikoner
  3. Någon fick det att fungera med ett annat filformat, alltså med en enda fil för alla länder, kommer dock inte ihåg varken vem det var eller det format han använde. Prova att söka ...
  4. Vi införde funktioner att starta Sygic direkt från HBP, dvs det gjorde POI-filerna icke-nödvändiga (tyvärr är väl du stand-alone från webben/webbläsare?)
Och dessutom, jobbet med att utveckla HBP gjorde att "det blev lite för tjockt med PC-tid". Så, omigen - prova att söka på forumet för ett sätt att skicka in in en enda total fil till Sygic.
De du hittar under Filer är nog av det gamla stuket, dvs de fungerar inte i regionindelade länder.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för svar och tips! Det ligger nog något i det där min kära hustru brukar påpeka om min förmåga att hitta grejer :)

Jag har uppkoppling och husbilskartan i stereon så kommer nog använda det mest. Tänkte mest poi-lösningen som backup om man blir utan 4G.

Men finns det något huvudregister på HBK som man kan plocka ut ländernas poi:s från och mecka själv?
 
F

F.d. 14324

Guest
Alla filer baserade på Hbk:s karta hittar du i denna kategori i Filer: https://www.husbilsklubben.se/resources/categories/hbk-husbilsplatser.22/
Om jag får gissa så är det säkraste kortet den som heter: Husbilsklubbens originalfil för Huspilsplatser - Med bildlänk
De andra kan även de ha landet med, men alla har inte det och det finns några format att välja på.
Sen när du har lyckats och blivit varm i kläderna så hjälper vi dig igång att ladda upp dina filer så att andra sygicister kan ladda ner dem. ;)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack! Men vad är tricket att kunna dela upp tex en kml-fil i separata länder?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag använder följande tjänst för att i första läget "vända" KML till Excel för att göra CSV av:

Anteckning 2020-05-08 222627.jpg

Sygic klarar bara dessa fält: Longitude, Latitude, Name, Country - men det får du ju fram med tjänsten enligt ovan
  1. Gör en ny Excel-fil eller blad med fyra kolumner - med kolumnrubrikerna enligt ovan, plus alla platser i efterföljande rader
  2. Spara till kommaseparerad CSV (t ex HBK.csv) och ta in den i Extra POI Editor och exportera "By Country" - ger 34 filer för hela Europa :(, som får namnen HBK_Sverige.csv, etc
  3. Ersätt första raden i varje landfil från kolumnrubriker till enbart delimiter=,
  4. Och slutligen konvertera csv-filerna till format rupi via RUPI Converter (finns på Sygics supportsidor)
  5. Vidare, skapa ikonfiler i format BMP med samma namn före suffix som respektive landfil, t ex HBK_Sverige.bmp (34 ytterligare filer). Läs på Sygic's hemsida om hur BMP-filen ska se ut, storlek, mm
  6. Importera alla 68 filerna, dvs 34 st rupi och 34 st bmp, till rätt mapp i Sygic-mappen (Import) i din enhet, starta Sygic som installerar alla poi-filerna. BMP behöver du bara om du vill ha en egen ikon (rätt trasligt att få Sygic att acceptera bmp-filen, kräver lite trial and error)
Min brasklapp är dock det jag skrev ovan: Någon lyckades få in alla platserna i en enda stor fil i Sygic, iallafall hävdade han det. Jag hade inte tid då att finna ut hur, så jag har ingen aning om hur han gjorde. Kanske han hade en speciellt Sygic version, t ex Truck? Men, du kanske kan leta upp det inlägget genom att söka på forumet?

PS. Extra POI Editor kan @Sjöberg tipsa om var du hittar. DS.
Edit: https://www.husbilsklubben.se/resources/extra-poi-editor-windows.110/
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag använder följande tjänst för att i första läget "vända" KML till Excel för att göra CSV av:

Visa bilaga 192809

Sygic klarar bara dessa fält: Longitude, Latitude, Name, Country - men det får du ju fram med tjänsten enligt ovan
  1. Gör en ny Excel-fil eller blad med fyra kolumner - med kolumnrubrikerna enligt ovan, plus alla platser i efterföljande rader
  2. Spara till kommaseparerad CSV (t ex HBK.csv) och ta in den i Extra POI Editor och exportera "By Country" - ger 34 filer för hela Europa :(, som får namnen HBK_Sverige.csv, etc
  3. Ersätt första raden i varje landfil från kolumnrubriker till enbart delimiter=,
  4. Och slutligen konvertera csv-filerna till format rupi via RUPI Converter (finns på Sygics supportsidor)
  5. Vidare, skapa ikonfiler i format BMP med samma namn före suffix som respektive landfil, t ex HBK_Sverige.bmp (34 ytterligare filer). Läs på Sygic's hemsida om hur BMP-filen ska se ut, storlek, mm
  6. Importera alla 68 filerna, dvs 34 st rupi och 34 st bmp, till rätt mapp i Sygic-mappen (Import) i din enhet, starta Sygic som installerar alla poi-filerna. BMP behöver du bara om du vill ha en egen ikon (rätt trasligt att få Sygic att acceptera bmp-filen, kräver lite trial and error)
Min brasklapp är dock det jag skrev ovan: Någon lyckades få in alla platserna i en enda stor fil i Sygic, iallafall hävdade han det. Jag hade inte tid då att finna ut hur, så jag har ingen aning om hur han gjorde. Kanske han hade en speciellt Sygic version, t ex Truck? Men, du kanske kan leta upp det inlägget genom att söka på forumet?

PS. Extra POI Editor kan @Sjöberg tipsa om var du hittar. DS.
Edit: https://www.husbilsklubben.se/resources/extra-poi-editor-windows.110/
Tackar, nu tror jag att jag har så jag klarar mig för vidare trixande! Ska nog fokusera på att få till Sverige. Längre än så kommer man nog tyvärr inte det här året.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag läste in Custom POI i Sygic men det var inte mycket att ha för man kan inte söka efter dessa som POI utan måste visa dem på kartan i zoomat läge för att kunna navigera till dem. Använder POI viewer i stället som länkar till Sygic.

Supporten svarade:
Unfortunately, it is not possible to search amongst your custom imported POIs. When you tap on your POI on the map, you should then be able to select Get directions to start the navigation.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Mmm, och i Androidvärlden kan man använda Locus Map, mycket trevlig sak - och som hanterar många olika POI-filer på ett strålande sätt ...

Screenshot_20200509-113446_Locus Map.jpg Screenshot_20200509-113459_Locus Map.jpg Screenshot_20200509-113738_Locus Map.jpg Screenshot_20200509-113751_Locus Map.jpg

Bara att lägga in den KML-fil HBP genererar "rakt av"! Inget jobb alls mer än att fylla på Locus med ny version av POI-filen då och då :) .
F.n. har jag 17 olika POI-filer - HBP, CC, Bordatlas, Promobil, Lidl, Archies, etc.
(Undrar när jag får användning av alla dem? :oops:)

Tillägg: Även Locus Map kan koppla över till flera olika navigatorer (navigatorappar):

Screenshot_20200509-115134_Locus Map.jpg

Dessutom så smart att den ser vilka navigatorappar jag har installerade (Maps, CoPilot, Sygic, TomTom GO).
Klicka på bilderna så visas de större...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Locus verkar ju smidigt. Kanske ska testa att ha poi-hanteringen där och sedan länka över till Sygic för navigering. Då behöver man ju inte alls trassla med poi-filer sygicen :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, HBP eller Locus Map för val plats/res- och etappmål - sedan över till CoPilot för routing och navigering. Min melodi.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Pärschk! Verkar inte som om Locus klarar att öppna rutter i Sygic Car, som jag har i husbilen, utan bara i Sygic GPS.
Samma när jag testar på telefonen. Alltså funkar i GPS men inte CAR.

Kanske blir till att knåpa poi iaf...

Men ska förstås felanmäla till båda parter.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Då är man en "happy camper" igen. Det finns en fungerande koppling mellan Locus Map och Sygic Car!
Fick riktigt bra support från Locus som både förstod problemet och att det nog går att lösa i kommande uppdatering, och föreslog en lösning:

Man kan trycka på dela-knappen och sedan välja "other Navigation apps" och där välja Sygic Car. Då funkar det och Sygic Car lägger rutten till punkten :).
Inte lika snyggt som att hitta appen direkt på navigera-till-knapp men funkar ok. Framför allt eftersom det går att sätta Sygic som standard app på delning så man slipper iaf ett extra tryck.
Blir intressant att se om det kommer en uppdatering framöver som löser grundproblemet.

Hursomhelst, nu känns det som man har en stabil offlinelösning med karta och HBK:s platser!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, som sagt ovan - Egna POI-filer fungerar inte i regionindelade länder i Sygic, vilket tyvärr är de stora länderna vi åker till i Europa (DE, FR, ES, IT, UK):

Notice: Importing POIs via a .rupi file you create by yourself, is not currently possible onto the maps of the following countries: Australia, Brazil, Canada, France, Germany, India, Italy, Mexico, Russia, Spain, United Kingdom.
This notice will be removed when this restriction is resolved in a future Sygic app version.


Har faktiskt för mej att det inte fungerar i NL heller. Dock lite osäker där. So. I'm sorry - Sygic sucks :(.
Det som förvånar mej, hur 17 kunde man göra en så dålig lösning i grunden:
  • Med ort-/region-/landindelade geografiska områden och kräva att POI beskrivs uppdelade på samma sätt? POI som är beroende enbart av sina koordinater? Inte orter, inte regioner, inte länder. De är bara där, just där på kartan. Hur FN-kartan ser ut idag är en helt annan sak. Europa har sett på många sätt under århundradena. Geografisk position är oförändrad. Landgränser/kommuner/län etc växlar. Jfr, FR och NO har nyligen ändrat sin regionindelning. Har inte ett dugg att göra med var POI ligger. Enbart en sorteringsfråga per administrativ indelning.
  • Det var illa nog innan, dvs att man måste göra en POI-fil per land. En POI tillhör en geografisk position. Punkt. Vilket land den ligger i är nästa fråga. Inte tvärtom.
  • Dessutom med en ikonfil per POI-fil och land (ikon-filen tillhör POI-filen, inget annat). Jag tog fram 68 olika filer (med ikoner) till Sygic för att klara vårt register för Europa (34 länder) så länge jag snickrade dessa. Jämför med t ex, till CoPilot: En POI-fil. Självklart.
  • Med den bakvända metodiken spricker det naturligtvis när man måste dela upp kartan/länderna administrativt i ytterligare delar, som nu t ex DE i flera Bundesländer. Beroende på en haltande databas gissar jag.
Jag är elak, men det är fråga om hjärnsläpp på utvecklingsavdelningen. Det är exakt så man inte får utforma en databas. :(
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Detta har jag påpekat för Sygic i flera år. Skällt, bönat och bett. Inget hjälper, det är viktigare att lägga in annan skit som inte har ett dugg med navigation att göra.
Det är lite konstigt att vissa POI fungerar i Spanien.
Hur har Camper Contact löst det. Deras POI funkar även i regionsindelade länder? Någon som vet?
 
F

F.d. 14324

Guest
Var hittar man campercontcts platser för sygic?
Jag kunde bara välja tomtom och garmin på deras nedladdningssida.

mvh jocke
 
Toppen