• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagligt med "vindrutekamera"?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag undrar varför myndigheterna inte gett sig på Googles kamerabil som kartlägger "hela världen" (utom Nordkorea :)).
Man kanske tittar bort p g a samhällsnyttan av Street view i Google maps.
:confused:
För man kan väl inte vara omedveten om Googles aktiviteter?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Visst kan man undra det. Men dom har helt klart fått påbackning på vad som visas på bilderna.
Dom första som kom ut hade min regskylt på husbilen med. Numera är den suddad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag undrar varför myndigheterna inte gett sig på Googles kamerabil som kartlägger "hela världen" (utom Nordkorea :)).
Man kanske tittar bort p g a samhällsnyttan av Street view i Google maps.
För man kan väl inte vara omedveten om Googles aktiviteter?

Även tyskarna är restriktiva beträffande Streetview, det är först på senare tid som de börjar dyka upp.

Jag använder främst Streetview för att bedöma ställplatser och omgivning med appen POIViewer.

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag vet inte hur dessa lagar är i Sverige men

Här i Spanien var det samma snack.
poliser fick denna information:

Sá länge bilen är bemannad sá fár man filma
Inspelningar fár endast användas av privat bruk, fár inte offentelighetsgöras
Om en människa ber dig att radera denna människas medverkan, sá är du skyldig att radera. Om polisen anser att det är för kriminellt bruk har dom rättighet att beslagta utrustningen. Att ha en kamera som endast spelar in trafiken, och som endast används som bevismaterial till en olycka är helt lagligt.

Nu kan man undra hur laglig en papparazi är.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Om man går omkring med en kamera på gator och torg, ställplatser, campingplatser och annat och filmar allt i sin väg i syfte att 'dokumentera sin semester', hur skulle det uppfattas? Jag tror många skulle tycka det vore ohyfsat. Är det mer OK i trafiken, oavsett vad lagen säger?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

På vilket sätt skulle det vara ohyfsat att fotografera och filma på allmän plats?
Så länge man inte sticker kameran/mobilen under näsan på folk är det väl ingen som reagerar negativt?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

På vilket sätt skulle det vara ohyfsat att fotografera och filma på allmän plats?
Så länge man inte sticker kameran/mobilen under näsan på folk är det väl ingen som reagerar negativt?

är man skötsam sá är det väl inte ohyfsat gár du ut med älskarinnan sá kan det vara olämpliga bilder...
Det handlar om din integretet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Om man går omkring med en kamera på gator och torg, ställplatser, campingplatser och annat och filmar allt i sin väg i syfte att 'dokumentera sin semester', hur skulle det uppfattas? Jag tror många skulle tycka det vore ohyfsat. Är det mer OK i trafiken, oavsett vad lagen säger?

Eftersom vi filmat massor under nästan 30år så hujeda vad ohyfsad man varit.
Trodde alla som filmar med handburen kamera dokumenterade semesterupplevelser.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Om man går omkring med en kamera på gator och torg, ställplatser, campingplatser och annat och filmar allt i sin väg i syfte att 'dokumentera sin semester', hur skulle det uppfattas? Jag tror många skulle tycka det vore ohyfsat. Är det mer OK i trafiken, oavsett vad lagen säger?

Jag har alltid en kamera i handen när jag är ute och går och fotar mkt. Både i Sverige och utomlands. Aldrig någon som sagt något..

Finns t.o.m. en nisch inom fotograferingen som heter "street photo". Men som sagt, folkvett gäller både när man fotar och publicerar.

/M
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Sá länge man har en kamera i handen sá är det helt lagligt att fotografera
Om det nu inte är en zon med fotoförbud militärt omráde, nudistläger, museum.

Problemen kommer när kameran är fast instalerad som en bevakningskamera.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag har inte hävdat en ståndpunkt, bara ställt en fråga. Och det var "...filmar allt i sin väg..." som så att säga var det centrala i frågan. Självklart fotar och filmar många på semestern och annars. Men kameran går ju i allmänhet inte precis hela tiden. Av hänsyn till andra o.s.v. Jag tycker det är lite intressant att fundera på det här med dashcam ur det perspektivet också.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Det var ju ett tag sedan "dashcam" dryftades. Jag förmodar att det finns de som använder utrustningen och skulle vilja höra vilka erfarenheter som gjorts.

Använder den själv och har vid något enstaka tillfälle kollat filerna och måste erkänna att det är ganska kul. Kan tänka mig att man som entusiast kan återuppleva ganska mkt semester framför TV:n till vintern. Och har man 12V som inte bryts med tändningen blir det även en hel det material från exempelvis aktiviteten på ställplatser..

/M
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

I september är det ett år sedan jag började använda vindrute kamera.
Min kamera, spelas inte över automatiskt när inspelade 32 GB - så allt lagras.

För närvarande finns det inget stort intresse för videouppspelning - men det är nu här under sommarmånaderna, det är bäst att spela in och lagra för vintern.
Det kommer att finnas många tittare som gillar levande sol och sommar.

Jag är väldigt nöjd med mina panorerings kameror i både husbil och på stativet.
Kompositionerna av bilder, video inspelad för hand, i HB och stativ ger stora variationer.
Tillsatsen av musik gör att videor börjar se ut som film, som även jag föredrar redigerat snarare än timmar av råmaterialet.
Kanske blir det fler filmer på vägen' med lite kreativitet.

Med redigering i Windows Movie Maker, det finns många möjligheter till vintern.
Indlevningen i vad andra vill se är en uppmuntran i ljus-fattiga vintern.
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Ja, du är ju duktig på det där med filmeditering, Bredo så du har säker material för att hålla dig sysselsatt. Har själv försökt, men tror jag har för litet huvud.

/M
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Tack Marunga, men det med filmredigering är förmodligen en fråga om flit.

När jag uploader en film, vet jag redan 100 fel :oops:, och tänker - det blir bättre näste gång :rolleyes:.
Jag är obotlig optimist.

Det är faktiskt inte helt sant att jag började göra video eller film på bara 10 månader sedan - Jag köpte min egen filmkamera augusti 1964.
Gjorde min första långfilm 1965.
Så jag har i hemlighet tränat en del innan det blev möjligt att publicera för världen via YouTube.

Men kära vänner, trots mycket redigering är en av mina mest sedda videor något skräp ". :oops::rolleyes:
Det var bara en spontan inspelning från PC-skärmen på en GPS-programs möjlighet att visa simuleringen.

Så drömmer du om den stora spridningen av en video - så alla har en chans.

Se själv https://www.youtube.com/watch?v=9W6QN9r_CHw
:oops:

Nu funderar jag fort på, hur man kombinerar simulering och sevärdheter från vindrutekameran, i ett sammenhåll.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen