• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagligt med "vindrutekamera"?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Att hålla en kamera i handen under körning är OK. Men att sätta fast den skulle vara olaglig.
Trodde i min enfald att det som filmades kunde vara orsak till ett ev förbud.:confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

hej
Kanske har jag ett tips.
Har precis här som mogen gjort en ny installation av min videokamera som sitter på en kudde - för att förhindra skakningar.
En pinne i botten av kameran hindrar den från att glida av kudden.
Löst.
SAM_0077.JPG

Synfältet är nu fri.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

En dashcam, även den billigaste, har funktionen att spela in i intervaller, dvs att den skriver över det först inspelade när minneskortet är fullt. På så vis finns alltid det senast inspelade tillgängligt.

Vidare aktiveras kameran automatiskt vid start och stopp. Att hantera en vanlig videokamera som dashcam till vardags är inget alternativ, trots att bildkvalitén i många fall är bättre.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

............... en vanlig videokamera som dashcam till vardags är inget alternativ, trots att bildkvalitén i många fall är bättre.

OK som regelbundet dashcam.
Eller det beror förstås, på om syftet är bevis för myndigheterna, som mest inte tar det för användbar dokumentation.
Jag använder videokamera-inspelningen i min hemmabio.
Njutning och glädje. :)
Många skriver, resan är målet.

Liten video kommer fort.
brudstykke ved ry - YouTube
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Det finns väl nån definition på fast monterad på ex. husvägg, stolpe o dyl. Stter kameran i en mobil enhet så är den väl fast monterad, ur säkerhetssynpunkt!!??
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Bilkameror kan vara olagligt

Mycket talar för att tillstånd krävs för vindrutekameror – och att en ansökan skulle avslås ... !

Läs denna artikel om kameror i bilar; http://www.aftonbladet.se/bil/article18427433.ab

Länsstyrelsen i Stockholm sade nyligen nej till ett bussbolag som ville filma vägen när nya chaufförer skulle lära sig köra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Men det norske politi har i noen tilfelelr benyttet bilens opptak som bevis mot føreren :rolleyes: meget effektivt når det gjelder uforsvarlige forbikjøringer.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bilkameror kan vara olagligt

Mycket talar för att tillstånd krävs för vindrutekameror – och att en ansökan skulle avslås ... !

Läs denna artikel om kameror i bilar; http://www.aftonbladet.se/bil/article18427433.ab

Länsstyrelsen i Stockholm sade nyligen nej till ett bussbolag som ville filma vägen när nya chaufförer skulle lära sig köra.

I artikeln refereras till att Länstyrelsen i Stockholm har avslagit en ansökan från ett bussbolag om att installera en kamera för att filma vägsträckor som skulle användas i utbildningssyfte. Journalisten redogör för att inga ansökningar har inkommit från privat personer och skriver i sammanhanget "Mycket talar för att tillstånd krävs för vindrutekameror - och att en ansökan skulle avslås."

En titt på lagstiftningen ger:

Övervakningskameror TV-kameror, andra
optisk-elektroniska instrument
och därmed jämförbara
utrustningar som är uppsatta så
att de, utan att manövreras på
platsen, kan användas för
personövervakning samt separata
tekniska anordningar för
avlyssning eller upptagning av
ljud vilka i samband med
användning av sådan utrustning
används för personövervakning.
(Kameraövervakningslag (2013:460) 2 §)

Vad som är intressant i sammanhanget är:
1.Att kamrorna skall vara uppsatta
2.Att kamrorna inte behöver manövreras från platsen
3.Att kamrorna används för personövervakning


Datainspektionen har förtydligat dessa tre kriterier i avsnittet om "Utrustning som omfattas av kameraövervakningslagen":

Med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. Utan att manövreras på platsen betyder att handhållna kameror inte omfattas av lagen. Med personövervakning menas att personer kan identifieras genom övervakningen. Det kan ske om hela personen eller personens ansikte syns tydligt. Utmärkande klädsel, speciella kroppsrörelser eller särskild kroppskonstitution kan också möjliggöra identifiering.
(Datainspektionen - Den nya kameraövervakningslagen)

Om "dash kamrorna" tas ner när dom inte används bör inte kriteriet om "varaktig uppsättning" medföra att "dash kameror" omfattas av Kameraövervakningslagen.

Om "dash kameror" manövreras från platsen, t.ex. om dom startar först när föraren sätter sig i bilen och slår på tändningen, bör kriteriet "utan att manövreras från platsen" medföra att "dash kamror" inte omfattas av Kameraövervakningslagen.

När det gäller "Personövervakningskriteriet" kan naturligtvis personer som passerar framför "dash kameran" gå att identifiera, men eftersom "dash kamerorna" inte uppfyller de övriga två kriterierna är det inte tillräckligt för att dom skall betraktas som övervakningskamror. Jämför med en handhållen kamera eller en kamera som är placerad på en tri-pod och som manöveras på platsen.

Sedan är det fritt fram att tycka vad man vill.
// Tommy
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Då ingen husbilist (så vitt jag vet) fått ansökan om monterad ”vindrutekamera” prövad hos länsstyrelse så vet vi inte hur en sådan ansökan skulle hanteras.

Efter att ha läst kameraövervakningslagen från 2013

Svensk författningssamling 2013:460 Kameraövervakningslag (2013:460) - riksdagen.se

synes det vara svårt att, precis som Datainspektionen och länsstyrelsejuristen ger uttryck för enligt Aftonbladet, få tillstånd för annat än i lagen beskrivna kärnändamål. Detta leder till (för mig) att deras slutsats ligger nära tillhands dvs.,

”Mycket talar för att tillstånd krävs för vindrutekameror och att en ansökan skulle avslås samt att det finns ett högt integritetsintresse på platser dit allmänheten har tillträde”.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag har tyvärr inte min kamera i vindrutan för annat än att dokumentera mina resor. Kan knappast tänka mig att det kan stöta på patrull från myndigheterna, i så fall borde nog alla kameror bli förbjudna som används i offentliga sammanhang.


Knepigt egentligen, men det verka vara så att man är mera angelägen om att skydda ljusskygga individer än vanliga medborgares möjligheter att dokumentera sin fritid.:rolleyes:
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Diskussionen om att söka tillstånd eller inte är ju intressant.

Dock vore det intressantare om man fick något pilotfall.

Om jag monterar en kamera och filmar min färd och stoppas av en polispatrull så tror jag sannolikheten är liten att dom slår ner på att jag har en kamera och låter mig prövas i domstol!

Om jag drogs inför rätta så får man ju se hur argumenten för och emot står sig och hur domstolen ser på det!

Och ponera att det anses att jag borde sökt tillstånd vad skulle då straffet bli??
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Som jag ser det har Tommy gjort en bra sammanfattning och analys av problemet. Naturligtvis kan en Länsstyrelse inte godkänna en "vindrutekamera" då den ska pröva kameror utifrån kameraövervakningslagen. Detta innebär emellertid inte att de skulle vara olagliga. I vårt land är allting fortfarande tillåtet, om det inte är uttryckligen förbjudet i lag, förordning eller föreskrift. Men då det verkar finns olika tolkningar hur dessa kameror ska betraktas, får vi väl vänta på att rättsskipande instanser kommer med en vägledande dom. Eller ska vi ta hänsyn till de som kanske skulle kunna uppleva det som obehagligt eller stötande att deras framfart på vägarna kan bli dokumenterad, och avstå att använda oss av dessa kameror?

Johan K.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jobbar på att bli stoppad av lagens väktare... kör för fulla muggar med dubbel bestyckning en dash och en filmkamera. Båda kan lätt tas bort om det skulle behövas.
Lagen är inte prövad så det blir mycket spekulation.
Intressant att se om något fall dyker upp.
Tills dess som sagt... kör vi med lösa tyglar.
 

Bilagor

  • contour.jpg
    contour.jpg
    55,4 KB · Visningar: 3
  • gs8000.jpg
    gs8000.jpg
    76 KB · Visningar: 9

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Sonic : Va !! Hör du till dom som även ligger i 81 på 80 väg och har inte förstått detta med ECO-driving ? Hmmm Då är vi 2 kompis :) ;) .
Lagen kanske är seg och tvetydlig men när bestlutsfattarna har fattat så kanske dom begriper att det är en bra sak .

Detta kan ju hända i Sverige också och då är det lättare att visa en film än att berätta vad som hänt : https://www.youtube.com/watch?v=_5LyOujHhcU

Dock är det ju viktigt att man köper en kamera av bra kvalite .
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Jag tror inte att det varit lagstiftarens mening att förbjuda privat användning av vidrutekameror för dokumentation av vad man ser under en resa.

Man måste skilja på övervakning och dokumentation av det man ser med egna ögon.
Vad jag kan förstå så är lagen skriven så att det krävs tillstånd för att avbilda det man inte ser med egna ögon.

Om en bilförare eller passagerare har en kamera som dokumenterar det som hen ser under färd så är det inte övervakning utan dokumentation.

Så länge det är din kamera och den bara filmar det som du ser och du har tillgång till bilderna så borde kameran inte vara tillståndspliktig.

Om man däremot låter kameran vara påslagen när föraren eller passageraren inte sitter på plats eller om kameran är riktad mot något som föraren eller passageraren inte ser så är det övervakning och borde vara tillståndspliktigt.

Det borde även vara tillståndspliktigt för en annan part än den som medföljer fordonet att installera en kamera som dokumenterar vad föraren gör. Det är övervakning även om det sker i utbildningssyfte.

Leif Torså
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Reglerna för detta brukar vara , så länge det finns någon bakom kameran så är det tillåtet. Detta är samma sak som att ha en kamera på stativ eller liknande.
Finns människan så sker ju inget i skymundan!

Fortsätter kameran att filma själv så har det betraktats som kameraövervakning dvs olagligt!

En kontakt i stolen som filmar när bilen är bemannad vore perfekt!

Reglerna kan vara annorlunda i andra länder.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Lagligt med "vindrutekamera"?

Hej.
Jag vet inte om någon skrivit om Iphone, många inlägg att läsa. Iphone har en App som går att använda CarCam. Den spar automatiskt filer, vet inte hur långa de är. Men mobilen sitter ju ändå i sin hållare och kan då filma framför bilen med denna App. Den sitter ju heller inte varaktigt monterad för den tar man alltid ur då man lämnar bilen. Om man läser lagen så skulle den inte omfattas av denna lag.
Jag har testat den och den är bra, tycker jag.

Jag tror inte en polis ställer till ett rabalder om en mobil i vindrutan som ev. kan ha filmat vägbanan, jag menar det märks ju inte om du låser mobilen då du stoppas.
Brottet är att betrakta som ett ofredande, fängelse ingår i brottsskalan. Anledning anta att brott har förövats, ja kanske.
I så fall finns ju en möjlighet att inleda förundersökning och göra ett beslag av mobilen och undersöka den. Hur troligt är det att detta händer. Sannolikheten är nog inte särskilt stor, för då måste man hoppa på alla med en mobil i vindrutan och misstänka brott, för de kanske filmar.
Visar man upp mobilens film, om behovet uppstår, vid en olycka t.ex, ja då får man väl hävda att man passageraren höll den i handen om någon ifrågasätter filmandet. Blir man misstänkt för någon form av brott så kanske böter och ersättningsyrkanden långt överstiger de böter jag drabbas av. Sedan är ju frågan om polisen använder sig av filmen för bevisning i trafikbrottet om filmandet anses olagligt. Försäkringsbolaget använder det troligen.

Lite tankar bara, men jag fortsätter använda min CarCam :p:
 
Senast ändrad:
Toppen