• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga plast

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Hej Håkand!

Jag formodar att dina plastsidor fästes utifrån för du har väl den raka täcklisten. I så fall slapp dom väl göra inverkan på inredningen. Vore bra att veta om det var så!Bodelssidorna på Vanen är ju också välvda och hyttkanterna raka. Detta ger nog upphov till spänningar också.

Verkstaden har aldrig bytt dessa delar på vår modell. Men dom antog att passformen inte var den bästa.

Får besked från generalagenten i morgon. Får då se hur det blir. Skall ta dina synpunkter i beaktande.

Tack
Roadglider

F

F.d. 29925

Guest

Ett litet tips att förmedla till montörerna är att när man har borrat för poppnitarna så ökar man hålet i plastdetaljen med kanske 1,5 till 2 millimeter (om nitskallarna så medger) så att det finns en liten rörlighet under nitskallen och ej en fast inspänning. Gäller nog i högsta grad den översta niten.:wink:

F

F.d. 2621

Guest

I och för sig ett bra råd, Decker, men . . . . hur stort hålet än är, så kan nitens (och/eller skruvens) skalle dras till för hårt och därmed utöva för starka spänningar runt hålet med risk för sprickbildning efter en tid resp vid rörelser i plastdetaljen.

Kedjan är inte starkare än den svagaste länken! Och bland de bästa råden man kan få här i världen är att välja rätt bland sina rådgivare och kunskapare.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Troligen har inte tillverkaren av bilen för avsikt att använda andra material i fortsättningen än tidigare (pga kostnadsskäl) och därför gäller det att tipsa om alla möjligheter för att problemen inte skall återkomma.

Att byta t.ex. epoxyliminat skulle nog vara en lösning men för egen del tror jag i alla fall att man bör kalkylare med en viss rörlighet i konstruktionen, därför större hål för nitarna.
Det är troligen enklare och billigare att ersätta en nit än en hel "vindavvisare".

(men jag har haft fel förr):rolleyes:

F

F.d. 16416

Guest

Jag får nog leva meddet material, som delen nu är tillverad i.

Sprickorna vid nitarna verkar inte ha utvidgat sig nämnvärt på tre år. Observerade dom först och har hållit dom under uppsikt. De har nog uppstått både genom dålig förborrning och hård dragning.

Däremot sprikan vid dropplisterna, som kom först på höger sida och senare på vänster sida, har ökat till dess att de stoppades (tillfälligt?) i våras med borrhål.

Tror boven i dramat där var "brytning mot dropplisten" vid rörelser och/eller temperatur.
Samt att plasten över dropplisterna inte är fixerad på något sätt. Detta skapade nog monteringsspänningar i den böjda plasten, som strävar att räta ut den övre delen med sprickor som följd.

Tackar för alla värdefulla råd och synpunkter, som jag använt och kommer att använda mig av vid verkstadssamtalen framöver.

Roadglider

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Endel fabrikker bruket en MS-polymer masse mellom abs-plasten og platen før de drar inn skruer eller nagler. Det ser ut til at denne løsningen hjelper.

F

F.d. 2621

Guest

Vad är en MS-polymer, Knut? Det är ingen entydig nomenklatur inom polymervärlden, och för att kunna bedöma om detta material är lämpligt i det aktuella fallet behövs en exakt benämning.

Jag försöker inte vara någon besserwisser utan är endast intresserad av att få till någon form av lösning på ett vanligen förekommande problem, och då måste man vara noggrann.

F

F.d. 53078

Guest

MS Polymer, en silyl polyeter, är en råvarubas av harts för tillverkning av tätningsmedel, lim och beläggningar.

MS polymer är ett funktionellt polyeter med methoxysilane i terminalen

Polymeren består av en polyeter stamnätet med silyl funktionella grupper

MS_polymer.jpg

F

F.d. 14324

Guest

Här kommer ett utdrag från Limgrossen.

MS-polymerlim

Lim av denna typ är inte baserat på isocyanater. Vilket i sin tur innebär att denna limtypen inte omfattas av "härdplastreglementet", vilket innebär att man slipper märkning och krav på regelbundna hälsoundersökningar.

MS-polymerlim har sitt ursprung i Japan från 1970-talet. Förutom att vara ett bra lim till jordbävningsområden, utvecklades det för att kunna vara ett alternativ till silikonlim. Detta för att silikonlim kan ha problem med övermålningsbarhet. Det utvecklades också för att vara ett alternativ till PUR-lim (Polyuretan), som kan vara känsliga för UV-ljus.

MS-polymerlim bygger på en härdningskemi som inte innehåller några isocyanater. Det är en reaktiv polymer som består av PPO, polypropylenoxid, samt dimetoxisilyl som funktionell ändgrupp på molekylkedjan. Limmet finns i en- och tvåkomponentsform och härdas liksom PUR-lim vid rumstemperatur.

Hoppas det är av intresse.

F

F.d. 2621

Guest

Jag tackar för de utförliga svaren och säger litet uppgivet: läst men inte förstått!

Trots att jag jobbat mer än 30 år inom kemi- och plastråvarubranschen i ett av de stora tyska kemiföretagen, kan jag inte tillgodogöra mig den lämnade infon. Men, och som tidigare sagt, plast är inte så enkelt!

F

F.d. 16416

Guest

Nu börjar det gå över min horisont!

Eftersom det tydligen är ett lim, kan man då reducera antal nitar i infästningen mot hyttplåten för att minska risken för sprickor?
De är 14 st och sitter med ca 13cm mellanrum.

Roadglider

F

F.d. 53078

Guest

Man brukar nita för att hålla den på plats till limmet torkar.
En bra lösning är att ta bort nitarna efter någon dag och ersätta dom med någon typ av plast täckbricka

F

F.d. 2621

Guest

Den allra bästa, och enligt min åsikt den enda godtagbara, lösningen är att inte alls använda oarmerade termoplaster för de aktuella karosseridetaljerna.

Att använda limprodukter baserade på andra kemikalier, härdare, acceleratorer mm kan gå bra, men förutsätter dokumentation att man genom korrekt utförda långtidsprov visat att ingen spänningsutlösande effekt kunnat fastställas.

Provningsanstalten i Borås och motsvarande institutioner i andra länder utför kontinuerligt sådana prov - för dem, som efterfrågar kunskap och säkerhet! Det räcker inte med att tro och hoppas att det ska gå bra. Ett par år eller så!

De goda erfarenheterna med AP (i regel glasfiberarmerad polyester eller epoxi) för båtar, bilar mm mm är ju så entydigt goda och väldokumenterade att man borde få slippa de andra billigare alternativen på t ex dyra husbilar.

F

F.d. 29954

Guest

Ang. nitar.
Det finns många kvaliter, och inte minst hur bred hatten är.
Är bredden inte tillräckligt kan man öka den med hjälp av rostfri bricka...

F

F.d. 16416

Guest

Förslaget om större nitskallar eller brickor låter klokt.

I mitt fall medför en större nitskalle (nuvarande 10 mm) att denna till del kommer att synas utanför dörren vid de flesta nitarna. Inte så snyggt.

En bricka ger ju samma problem och dessutom bygger den ju lite i den trånga springan mellan dörren och nitarna, så att dörren nog tar i. Dörren kan möjligtvis justeras lite framåt men inte i sidled utan kraftigt vindbrus.

Vad tror ni om att använda en rostfri plåtskruv med 9,5 mm skalle och en rätt förborrning både i plast och plåt? Då kunde ju dragningen lättare anpassas till plasten än med en nit.

Roadglider

Bilagor

• Plastspricka 001.jpg
    Plastspricka 001.jpg
    823,9 KB · Visningar: 4
  • Plastspricka 002.jpg
    Plastspricka 002.jpg
    818,1 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror nog att det fungerar med rätt popnit, förutsatt att hålet i plasten är tillräckligt stort för att tillåta niten att expandera. Jag skulle också lägga en plastbricka under nitskallen för att fördela tryckkraften. Metallbricka är inte lämpligt här p.g.a. risk för punktbelastningar som ofelbart kommer att spräcka plasten på längre sikt.

F

F.d. 29954

Guest

Förslaget om större nitskallar eller brickor låter klokt.

I mitt fall medför en större nitskalle (nuvarande 10 mm) att denna till del kommer att synas utanför dörren vid de flesta nitarna. Inte så snyggt.

En bricka ger ju samma problem och dessutom bygger den ju lite i den trånga springan mellan dörren och nitarna, så att dörren nog tar i. Dörren kan möjligtvis justeras lite framåt men inte i sidled utan kraftigt vindbrus.

Vad tror ni om att använda en rostfri plåtskruv med 9,5 mm skalle och en rätt förborrning både i plast och plåt? Då kunde ju dragningen lättare anpassas till plasten än med en nit.

Roadglider

Om du har en plåtram som du skruvar fast RF skruvar, blir det galvanisk korrision, icke bra! Dessutom, när plåten rostar då expanderar den och spänner skruven mer än du tänkt !! Aj, aj, nya sprickor!
Fick en wild ide medans jag skrev detta, varför inte sätta en snygg alulist med lite gods och skruva genom den med RF skruvar (kul skalle ser snyggt ut) Då fördelar alulisten trycket mot plasten och allt blir prima, eller ??

F

F.d. 16416

Guest

För trångt mot dörren, så det går tyvärr inte.

Roadglider

F

F.d. 2621

Guest

Ja, det finns mycket att tänka på i denna situation. Man får hoppas att du får det fixat på ett bra sätt till slut.

Vad man inte får glömma i sammanhanget är att de rätta signalerna går fram till tillverkaren, som förorsakat dina problem genom det felaktiga materialvalet och utförandet. Det i sin tur aktualiserar än en gång de bristande specifikationerna för bilen. Sådana finns ofta för motor, chassi och andra funktioner i drivlinan men också för mycket av inredningen.

Men - den icke så oväsentliga karossen, där får man ta vad man får! Om någon köpare alls bryr sig om den lilla bagatellen!?! Vilken köpare har förresten någon klar uppfattning om vad som är bra och vad man vill ha för material i den utvändiga karossen?? Då är det nog lättare att välja träslag inomhus och färg på stolar och gardiner.

F

F.d. 53078

Guest

Det finns en anpassad poppnit till dess aplikationerna som är till för ett spel mellan materialer.

Bilagor

• 03REM__ESP__FLOR.jpg
    03REM__ESP__FLOR.jpg
    1,9 KB · Visningar: 120
Toppen