• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga plast

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

De svängda plastsidorna mellan förarhytten och bodelsväggarna har på vår bil fått sprickor (ca 3 och 1 cm) i anslutning till infästningarna vid dropplisten på hytten. Fortsatt utbredning har stoppats genom att små hål borrats i slutet av sprickorna. Sprickorna har förmodligen uppstått genom rörelser i chassit och spänningar/skavningar mellan plast och plåt.

Vet inte den tekniska benämningen på plasten, men den är hård och verkar spröd.

Sidorna skall bytas ut som en kvarstående garantiåtgärd, då den hårda plasten enligt oberoende fackman är svår att reparera med fullgott resultat.

Av en slump upptäckte jag att sprickorna i plasten kan nås bakifrån genom
högtalaruttagen i bodelen.

Att byta ut de båda plastdetaljerna är ju ett omfattande arbete och resultatet vad gäller passform mm är ju något osäkert, när arbetet utförs av en lokal verkstad.
Dessutom måste nya monteringshål borras i hytten för infästningen med en ökad rostrisk som följd.

Min tanke är att genom högtalaröppningarna förstärka nuvarande plast på baksidan med glasfiberväv och plast i lager, för att sedan kunna fräsa upp, laga, lackera och foga själva sprickorna utifrån. Detta skulle ju förenkla det hela och minska ingreppet på bilen.

Är dock osäker på om denna plast går att förstärka och armera på det sätt jag beskrivit...fäster förstärkningen på plasten???

Tacksam om någon som har erfarenhet av plastarbeten kunde ge mig lite synpunkter.

Roadglder
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
611
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Sv: Laga plast

Är det bara armerad polyesterplast så går det fint att laga från baksidan som du beskriver, det som kan bli ett problem är att få rätt färg, du får nog lacka om hela biten.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Dessvärre vet jag inte vad plasten heter.
Har räknat med att båda plaststyckena måste lackas om från täcklisten mot sidoväggen och skarven mot hytten. Bra ställen att maskera från. Färgen är nog inget problem fått skador gjorda av verkstad omlackerade i helt rätt nyans.

Roadglider
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Laga plast

Plast går att laga, men frågan är hur mycket den rör sig och vilka krafter det rör sig om.
Förmodligen är det armerad polyester plast. Man lagar sådan skada utifån. Är det krafter i området tar man bort ett stycke så att man kommer förbi där det kritiska läget är, dvs man gör hålet större än till synes behövs. Därefter gör man någon typ av provisorisk form som underlag. Därefter lägger ny plast, ny armering, ny plast (harts) osv, tills erfordelig styrka uppnåts. Sedan spacklar och slipar man yttersiktet och lakerar.
Det hela är ett jobb för proffs och den typen av arbeten är vanliga inom båtbranchen.

Den viktigaste frågan är nog varför har sprickorna uppståt?
Rör sig karossen ? Någon extrem påfrestning ? Har plasten gjorts för tunn från början?
Lycka till....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.383
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Laga plast

Det finns gott om bilplastreparatörer som kan laga alla sorters plast. Man limmar och/ eller plastsvetsar. förstärker om det behövs.
Detta är inget stort problem men som man sagt tidigare varför spricker plasten?
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

En bild på sprickan, som är störst på höger sida och går igenom hela plasten. På bilden syns även dropplisten och övre delen av högerdörren. Plasten är endast fäst på de vertikala sidorna mot hytten (popnitad - den översta niten syns lite under dörren) och sidoväggen på bodelen (under en täcklist). Den övre delen av plasten från sprickan och uppåt är ej fäst utan fri mot tätningsmassan.

Roadglider
 

Bilagor

  • Plastspricka 001.jpg
    Plastspricka 001.jpg
    803,8 KB · Visningar: 49
  • Plastspricka 002.jpg
    Plastspricka 002.jpg
    872,5 KB · Visningar: 36
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Laga plast

Troligen thermoplast, går att reparera men risken att de återkommer är nog rätt stor.

Biltema, art nr. 36-2444 tror jag skulle fungera, men ger tyvärr inte rätt färg. Man måste dessutom vidga sprickan så att man får in tillräckligt med plast.
(dessutom behövs det med all sannolikhet en annan utformning(radie) och en förstärkning på insidan där sprickan har sitt ursprung.)

Jag skulle nog plockat ner bitarna både för att reparera och lacka efer reparation.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

(dessutom behövs det med all sannolikhet en annan utformning(radie) och en förstärkning på insidan där sprickan har sitt ursprung.)

Hej!

Tror du har helt rätt. Har sett delen före montering och vid dropplisten är det en 90-graders vinkel, som blir en utmärkt brottsanvisning för sprickan. En rundning (som vid översidan på en bodelsdörr minskar nog detta).

Tror det även blir spänningar vid infästningen och det börjar sedan spricka vid 90-gradersvinkeln.

Min tanke var att runda vid dropplisten och förstärka och bygga på plasten bakifrån och sedan åtgärda - laga och lacka från framsidan - för att slippa ta bort allt och få nya hål för skruvar och popnitar.

Är lovad nya sidor på garantin, men lite orolig för slutresultatet vid ett ett byte.

Roadglider
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Laga plast

Saken är klar, tror jag...
Det är rörelser i karossen. Att laga plasten är nog bra och bör göras, men för att det skall bli permanent okay, bör man fixa en flexibel zon som tar upp rörelserna, kanske med hjälp av en bred och flexibel fogmassa....
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Laga plast

OM bilen är tillräckligt ny så att du kan få reparationen gjord på garantin, så skulle jag absolut tillråda, att låta tillverkaren utföra reparationen genom totalt utbyte av de spruckna detaljerna.

Att reparera plastdetaljer är något som endast fackfolk kan göra och är den stora anledningen till att plast i bilars karosserier inte fått större användning än vad som är fallet. Att banka ut en plåtbit, spackla, slipa och lackerara om kan man i hela världen! En helt annan värld än plastvärlden!

OM man ska ge sig på att reparera en plastdetalj, så måste man klart fastställa vilken plasttyp som det är frågan om.

Min teori om det aktuella fallet är att det handlar om en termoplast ( formbar i värme), och ingen armerad härdplast ( i regel glasfiberarmerad polyester ). En enkel okulär besiktning utifrån kan i regel inte fastställa vilket. Båda alternativen kan ha en högglansyta och verka i stort sett lika hårda.

Att inifrån försöka laga sådana sprickor skulle jag absolut avråda ifrån utan att veta betydligt mera. Om det vore frågan om AP - armerad plast - menar jag att man i regel kan se spår av glasfiber i själva sprickorna.

OM det är en termoplast, så skulle jag gissa på ABS (akrynitril-butadien-styren) alt ASA
(dvs utan Butadien, dvs gummi). Dessa material används i stor omfattning för inredning
av kyl-o-frys o liknande men också för småbåtar, billigare surfbrädor och leksaker.

Sådana detaljer kan man helt enkelt inte reparera på något bra sätt så det både håller och ser tillräckligt bra ut.

M a o - se till att få rätt grundanalys gjord och låt tillverkaren ta huvudansvaret!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Av din beskrivning är det med all säkerhet en termoplast. Sprickan är homogen utan spår av någon armering.

Får både jobb och materiel dvs nya plastsidor mm på garantin.

Detta spröda plastmaterial är vad jag förstår mycket känsligt för yttre påverkan som spänningar, slag mm och får lätt sprickor.

Om nu sidorna byts ut med allt vad det innebär, kan man då på baksidan före monteringen även förstärka plasten på något sätt och därmed minska risken för nya sprickor på det utsatta stället? Tycker denna typ av plast inbjuder till sprickor i denna applikation.

Jag förutsätter att monteringen görs utan att spänningar uppstår, men rörelser gör ju att spänningar trots flexibla fogar kan uppstå.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Laga plast

Fråga en bilplåtslagare dom vet ved det finns specialister som reparerar stötfångare och MC. Som nämnts åvan så är plast en helt annan värld. Det är väldigt svårt att få annat material att bita på många plaster.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Laga plast

Har du garanti, låt leverantören stå för jobbet.
Om du vill undvika att problemet återkommer förstärk på baksidan med ex. glasfiber där sprickan börjar, (fortfarande Biltemas plastsvets). Undvik att använada mer Sikaflex än nödvändig mot framförallt överkant och fram till första poppniten. Mindre Sikaflex har bättre flexibilitet än större volym.
(Sen är väl frågan om termoplast överhuvudtaget borde komma till användning på många ställen i husbil överhuvudtaget. Visst billigt i tillverkningen men dyrt i långa loppet.)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Tack alla för goda råd och synpunkter på min fråga.

Inser svårigheterna, att åtgärda sprickorna på befintliga delar.

Eftersom säljställets verkstad lovat åtgärda felen och tagit hem nya plastdelar, lister och dekaler, får dom åtgärda det hela på garantin.

Håller med om att denna plast inte är helt lämplig på detta ställe i husbilen.

Plasten kräver vad jag förstått omsorg vid monteringen, så att inte spänningar uppstår mot hyttens plåtdelar och husbilsväggen.

Genom tillräckliga ursparningar vid dropplisterna (mjuka hörn), ordentlig förborrning för skruvar och popnitar i plasten samt att säkerställa en viss möjlighet till rörelser genom fogmassan, så borde risken för nya sprickor kunna reduceras så långt möjligt. Men, men, men!?!

Kommer att ta upp allt detta, när vi lämnar husbilen till verkstaden.

Roadglider
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Laga plast

Det är ju skönt att du kan få problemen åtgärdade genom garantin.

Vi är nog alla överens om att det är olämpligt att använda oarmerad termoplast i karosseridetaljer. Att sådana kan få sprickbildningar av olika slag och olika utseende och omfattning beror i första hand på just de inneslutna spänningarna vid tillverkningen. Utlösande faktorer är allehanda mekaniska påfrestningar som t ex skakningar och olika skruvförband / nitningar.

Andra utlösande faktorer är både hög och låg temperatur och inte minst många kemikalier. Därför avråder jag bestämt från att använda sig av diverse "hemmafixar"-idéer som man tyckt gjort susen i andra problemfall. Därför bör du avstå från tankarna om att eventuellt "förstärka" de nya detaljerna på baksidan med diverse andra material. Många tätnings- och limmaterial innehåller just sådana komponenter, som kan verka spänningsutlösande. AP - dvs omättad polyester, löst i monostyren som lösningsmedel, som med hjälp av härdare och acceleratorer tillsammans med glasfibern skapar det starka laminatet, ska man absolut inte försöka kombinera med termoplast.

Dessutom kan det ju totalt frånta leverantören från varje form av garanti på jobbet!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga plast

Kan bekrefte at det er ABS plast, og en vanlig feil er at delen er montert med selvborrende skruer - sprekker starter ved disse og i de skarpe tilpasningene.
Kan limes, men det blir ikke bra - så kan du få det på garanti - supert.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Kan bekrefte at det er ABS plast, og en vanlig feil er at delen er montert med selvborrende skruer - sprekker starter ved disse og i de skarpe tilpasningene.
Kan limes, men det blir ikke bra - så kan du få det på garanti - supert.

Det är i och för sig pop-nitar för infästningen, men samma problem dålig förborrning och stjärnsprickor runt nitskallarna som dragits hårt.
Det som nu får mig att tveka mot ett helt utbyte är att täcklisten över skarven mot ytterväggen är fäst innifrån.
Väggskåp, ljuspaneler, vissa tapeter, elledningar mm måste monters ur för att komma åt.
Ser framför mig repor, dålig passform och skrammel när skruvar återmonteras i gamla hål. För fort skall det ju gå! Funderar på att demontera inredningen själv.
Viken konstruktion!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Laga plast

Jag förstår din skepsis, Roadglider.

I ditt fall är det ju för väl att du köpt din bil av en seriös leverantör, som vill göra rätt för sig. MEN, om nu denne, i god tro men med all sin tidigare dokumenterade bristande kunskap endast vill byta ut de bristfälliga detaljerna, tillverkade i samma olämpliga plastmaterial och tillverkade på samma olämpliga metod och slutligen monterade på samma felaktiga sätt som ursprungligen gjort, så . . . . . . . ja, då lär ju tyvärr samma problem uppstå igen!

Vad göra då, kan man verkligen fråga sig! Ska köparen av en fin och dyr husbil inte kunna skydda sig mot sådana problem och brister???

Det var därför som jag och några andra, var och en kunnig inom andra, minst lika vitala och väsentliga områden för en husbil, försökte bilda en arbetsgrupp med uppgift att förbättra specifikationer och ansvarstaganden och åtaganden bland husbilsbranschens olika aktörer. Allt till skydd för konsumenten. Vi gjorde något fel och därför blev det inte mer än goda intentioner den gången. Men visst finns behoven kvar, och kanske skulle man göra nya försök?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laga plast

Ja man känner sig helt villrådig.

Har tänkt i dina banor vad gäller garantiåtgärden
Har diskuterat med generalagenten, om ett försök att laga, utan att för den skull tappa ett utbyte om det visar sig att det inte håller. Men inte fått detta bekräftat.

Får väl höra med SL, om dom har någon bälg från en gammal ledbuss jag kan köpa billigt och använda istället. Skämt åsido det är inte så muntert det hela.

Vet att någon med samma husbil fått liknande sprickor lagade för något år sedan, men vet inte om det hållit.

Ingen tvekan om att säljstället gör vad dom rimligen kan och tar ett seriöst ansvar för det hela.


Vet heller inte hur fabriken tänker, men det är väl inte alla som klagar om fel dyker upp, innan skadorna blir stora och det är för sent.

Roadglider
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Laga plast

Hej Roadglider!

Jag har också haft en spricka i samma detalj som du har fått. Lämnade den för garantireparation. Två man jobbade en dag med bytet och gjorde ett proffsigt jobb. Kan inte se eller märka någon skillnad från tidigare, förutom att färgen på kittet blev annorlunda. Tveka inte på att byta ut om du får det gjort utan kostnad.
 
Toppen