• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LADDPROBLEM

K

Klaric

Guest
Hej!

Sitter i södra Frankrike med ett litet problem. laddningen funkar ej när jag kör men laddar när jag kopplar in 220 volt.
Det är en Schaudt ebl 220 har kollat säkringar men tror att det kan vara ett kabelbrott.

Tacksam för hjälp ska vara borta i 4 veckor!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LADDPROBLEM

Hej!

Sitter i södra Frankrike med ett litet problem. laddningen funkar ej när jag kör men laddar när jag kopplar in 220 volt.
Det är en Schaudt ebl 220 har kollat säkringar men tror att det kan vara ett kabelbrott.

Tacksam för hjälp ska vara borta i 4 veckor!

Jag hade ett liknande fel närjag köpte min bil. Det hade ärjat lite vid motorbatteriet där bodelen hämtade ström. Putsade och smorde upp sen ok.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: LADDPROBLEM

Laddas varken bodel eller bilbatteri. Kolla isåfall laddninsregulator på generatorn.
Även den kraftiga ledaren på generatorn men toligen ok. Morderna bilar kan också har säkring på denna kraftigal ledare. Är den riktigt mordern kan denna säkring sitta i direkt anslutning till batteripolen. och vara svår att identifiera. har du inget felmeddelande på instrumentpanelen. Morderna bilar med lite utvecklad taknik kan isåfall detektera laddningsfel. Hoppas det löser sig billigt och lätt mvh PS
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: LADDPROBLEM

Jag hade en liten säkring i motorrummet på D+ som hade gått sönder.

D+ är den signal som drar reläet som sammankopplar batteribankerna för laddning vid körning. Sen hade jag även fel på reläet som kopplade i hop batterierna med.. men jag jobbar på att lösa det nu.. (skriver mer om det i http://www.husbilsklubben.se/forums/t61412/)

/Freddy
 
K

Klaric

Guest
Sv: LADDPROBLEM

hej

Allt funkar förutom bodelsbatterierna när jag kör kollade batteriena idag och där hade ärjat lite så jag ska putsa upp det så får vi se om det funkar.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: LADDPROBLEM

Hej

Köp en multimätare så slipper du gissa dig fram var felet , tex om du mäter på kabeln + med motor avslagen så bör spänningen ligga på ca 12volt om du startar bilen samt gasar lite så bör spänningen öka markant ca13,5-14volt. Om den gör så vid batteriet då är generatorn ok i annat fall så är det att byta generator alt repa befintlig. (givetvis har du kollat ev säkring) :rolleyes: Anders
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: LADDPROBLEM

Hej.

Den kan sitta lite var som helst... Beroende på bil och modell.
Min satt precis ovanför motorns startbatteri, tillsammans med säkringen för ström-matningen till bodelen. Så du får helt enkelt leta lite.

Jag skulle gissa på att det är D+ eller säkringen på huvudmatningen till bodelen som strular för dig. Kan ju även vara som i mitt fall reläet som sitter i Ebl:n. Men det finns inte så mycket annat det kan vara. Som panik lösning så kopplar man förbi hela syrningen med en startkabel från start batteri till bodel under körning.

/Freddy
 
K

Klaric

Guest
Sv: LADDPROBLEM

Hej Freddy!

Tack för hjälpen men får fixa när jag kommer hem, vi kör från camping till camping så jag får klara mig tills dess.
 
K

Klaric

Guest
Sv: LADDPROBLEM

Hej!

Har nu kommit hem från semestern och märkt att det är glapp i kablen för att den starta laddningen ibland när vi körde.
Nu undrar jag om någon har varit med om något liknande och var glappet kan vara?
Har bytat relä i eblen+sprayat lite men inga resultat.
Tacksam för hjälp

PS det gäller bara bodelsbatterierna allt annat funkar.
 
F

F.d. 18435

Guest
Sv: LADDPROBLEM

Hej!

Mitt sätt att kolla att både motorbatteri och bodelsbatteri får laddning är att koppla in
Biltemas spänningskontrollmätare (ca 50 kr/st), en i bildelens 12 V uttag och en till enbart bodelens 12V uttag som indikerar bodelsbatteriet enbart och jämföra mätarutslagen, det är lätt att se om de är lika med gående motor.

xjluffe
 
Toppen