• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

England.. lite annorlunda.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det var ju ett tag sedan jag lämnade Frankrike för en tur över kanalen..

Det är ju precis som hemma fast annorlunda ;) -Roland i torsk på Tallin.

Visste ni att de kör på felsida här ;) Det tog några dagar att vänja sig kan jag ju säga. Men nu känns det ganska ok. Det finns ju inga ställplatser som är värda att kalla ställplatser vad jag sett än så länge.. :( Attt töma toatanken är ju bara att glömma.. Jag har löst gråvattnet i dagbrunnar vid stora shoppingcentra, det är bara badvatten o lite från handfatet. Jag frågade på några ställen samt en Polis om det var ok och alla sade att det var det.. så då fortsätter jag med det :)

Toa-kasetten är det värre med dock.. inga rastplatser med tömningsmöjligheter eller offentliga toaletter som gått att nyttja. JA, man kan tömma en kem toa i en vanlig toa om man gör det lite snyggt utan att slabba o söla ner. Det är biologiskt nedbrytbart så länge man använder vettigt kem i toan. Jag har löst det genom att besöka lokala marinor som haft utslags platser för deras båtgäster. Hittills har det vart gratis, men jag har lagt några pund i deras välgörenhetsbössor som de haft framme. Var även inne på en camping för att höra om man kunde tömma toatanken där.. visst sade de! Det kostar bara 5 pund... Eller hur tänkte jag och åkte vidare, visst kan jag betala... men inte så mycket för så lite, några pund hade vart helt ok tycker jag. Men eftersom marinorna erbjuder det gratis tyckte jag att de tog i så de höll på att Skita ner sig... ;)

Just nu är Jag i Warboys lite norr om Cambridge, det finns en marina i Huntingdon som vill göra några ställplatser på ett jätte fint ställe utmed en flod. De kan dock inte erbjuda el, men vatten och avlopp finns att tillgå. De har bett mig om lite tipps och råd, så jag åker dit i morgon och pratar med ägaren.. Kanske en HBK logga vid platsen när den är klar, eller vad säger ni ;)

Vädret... har ju inte vart så jättebra, men jag har klarat mig på solpanelerna (2*120W)för drift av dator o annat elektriskt. Jag har fortfarande inte fått ordning på laddningen från bilgeneratorn.. blir inte klok på vad det är för fel. Jag har kontakt mellan systemen när generatorn går. Jag mäter signalen mellan start batteri och bodelsbatteri vilket bekräftar att de är sammankopplade, Men har ändå helt olika spänningar på de olika batterierna.
Jag har kollat den 30amp säkring som går från bildelen till bodelen, inga fel. Jag har satt min multimeter i serie istället för säkringen, 0amp. Jag har fulkopplat reläet i EBL.n som sammankopplar vid D+ signal för att testa, fortfarande signal men ingen ström.. Spänningen i bodelen ca:12.5 bildel 13,92. Mycket mystiskt tycker jag... men jag rotarvidare. Eftersom den danska ölen inte hjälpte till att lösa det, så hoppas jag den Engelska nu skall göra detta ;)

Rulla lugnt...


/Freddy
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: England.. lite annorlunda.

Hej!
Lyser laddningslampan när du sätter på tändningen?
Om inte byt den.

MVH
Uno
Skratt hälsar
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: England.. lite annorlunda.

jo men 13,92 till 14,3 volt på bilsidan ger ju ett klart intryck om att det inte är ett fel på generator eller laddning av bildelen.. Därav borde det ju inte vara laddlampan.. vilken visserligen fungerar.

Tack ändå, alla tipps är välkomna.

/Freddy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: England.. lite annorlunda.

Vilket electroblock har du?
//W
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: England.. lite annorlunda.

Jag har EBL 200-5
Har ritningar på det också...

Har idag bytt Reläet som sammankopplar de båda batteribankerna vid drift av generator och signal D+. Trots att reläet svarade tidigare så var det helt klart fel på det, då det nu faktiskt laddar dock endast 11 amp vid normal körning.

Matningen är visserligen säkrad på 30 Amp men det blir bara 11 amp hur jag än gör. De nya problemen som uppstått är att nu har jag D+ signal hela tiden... Vilket är mycket märkligt då jag bytte reläet till ett likadant. Det har bara signal, jord och in, ut anslutningar. Därav så finns det ingen anledning till att få en D+ (somskall dra reläet) konstant.. Om det nu inte är fel på det nya reläet också. Skall pilla upp elblocket i morgon igen o se vad som kan ha hänt, Det är ju bara ett vanligt extraljus relä som sitter inne i elblocket.

Elblocket i sig är ganska simpelt och har bara lite relä o säkringar i sig. Således är det inga konstigheter att bygga om det om jag inte löser de spökfenomen som nu uppstått.

Dessutom slutade spolningen på Toa att fungera, elsteget och ytterbelysningen. Det var dock bara en säkring som gick. Dock fungerar inte spolningen till toa ännu.. Har kollat den lilla säkringen som sitter vid knappen, men hade ingen spänning fram.. Kanske pillat sönder en koppling i EBL:n.. får se i mon vad som hänt.

Drack en engelsk ingefärsöl.. Klart annorlunda, och kanske det som gjorde att jobbet blev lite halvhjärtat utfört ;)

/Freddy
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: England.. lite annorlunda.

Fricampar du för natten?

Har förstått av mina själsfränder på T4 forum att det inte är speciellt acceptabelt med fricamping i England och Wales. I Scottland förefaller det vara lite anorlunda då dom verkar har något som liknar vår allemansrätt.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: England.. lite annorlunda.

Ja jag Fricampar..

Jag lägger hellre pengarna på resan, mat och dryck..

Just nu står jag faktiskt hos en vän, i deras trädgård. Mycket trevligt och precis i min prisklass :) Även om jag får agera lekstuga åt deras två barn på 3 o 6år. Minsta dottern har förklarat att hon älskar min bil och att hon vill följa med mig när jag reser vidare ;) Föräldrarna är väll inte helt överlyckliga över att höra tjat om att de också måste köpa en HB 793 gånger om dagen ;)

Men annars har jag parkerat där jag ansett det vara lämpligt, ofta ute på landet där jag inte stör. Hittills har ingen sagt något, och har jag sett någon har jag frågat om det är ok. Kommer att resa norröver i nästa vecka då jag får dambesök från Sverige i några veckor.. Så jag får väll återkomma om hur det fungerar norröver.

/Freddy
 
Toppen