• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddbooster

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Finns det någon som har erfarenhet av den här manicken?

Campnet | camping tlt husvagnstillbehr husbilstillbehr husvagn husbil

Bättrar den på laddningen vi körning så man laddar bodelsbatteriet bättre än de 80% man kommer upp till om bilens laddregulator får bestämma?

Det står att den är för öppna batterier men laddspänningen är 14,4 volt vilket indikerar att man kan använda den för gel batterier. Den är ju bara aktiv när man kör.

Waeco har en motsvarande produkt med laddspänning 14,2 volt. Finns i två storlekar, 8 och 20 A
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Man kan inte bryta upp den kopplingen så den sitter nu på D250S inkommande polskruv. Utgående på D250S sitter i EBL:s inkommande 12V polskruv. På så sätt får jag även med strömmätningen så jag kan se hur mycket det laddar.

Tack Angan,
Det låter som någon form av parallellkoppling men jag skulle gärna se skiss/schema för att förstå hur du gjort.
Jonas
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Laddbooster

Hej!
Jag förstår att Angans koppling fungerar bra när han lossar +kabeln som kommer från startbatteriet vid EBL:en, ansluter den till laddboosterns +ingång och kopplar boosterns +utgång till EBL:ens +ingång. Sedan måste man förstås koppla boosterns jord till EBL:en.

Vad jag inte tycker fungerar optimalt är när man ansluter boosterns + och - ingångar till startbatteriet och dess utgångar direkt till bodelsbatteriet eller till EBL:ens externa laddaringång. (Eller har jag fattat fel?). Dessa båda kopplingar är ju i princip samma. Den ena kanske får lite längre ledning till bodelsbatteriet än den andra.


Vad händer då när generatorn laddar? Jo, Skiljereläet som sitter i EBL:en kopplar ihop startbatteriets och bodelsbatteriets +poler. Det betyder ju att laddboosterns utgång kopplas ihop med sin egen ingång, dvs den skall driva sig själv. En stor del av strömmen går tillbaka och inte till bodelsbatteriet? Jobbigt att vara booster.


Birger
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Jag förenklade jordningen för jag tycke den kändes självklar.

Att som du beskriver i stycke två, att dra från startbatteri direkt till bodelsbatteriet (alt till extra laddare uttaget som finns på många EBL) kommer inte att funka som du säger när skiljereläet är draget. Dvs när generatorn lämnar ström (D+). Man måste bryta upp den "gamla" kretsen. Lättast före skiljereläet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddbooster

Enig med Birger her, hvorfor i all verden skal en kople innom EBLen? Dette medfører jo at alle koplingspunkter etter D250S (eller hvilken som helst annen ladeforsterker) er potensille til å go spenningsfall og dermed dårlig lading?

Selv har jeg som sagt koplet D250S helt inntil bodelsbatteriet på + kabelen og alle elektriske kopblingere orginalt på bobilen virker.

Jeg får først et lite problem når ikke generatoren lader for da bryter D250S forbindelsen med bodelsbatteriet og EBLen forbindelsen med startbatteriet og bodelen blir strømløs.

Dette har jeg løst ved og montere inn et rele som lager forbindelse mellom bodelsbatteriet og EBLen når generatoren ikke lader og alt virker normalt. Dette releet styres av D+ og dermed merker ikke jeg noe og bodelsbatteriet er sikret malsimal ladning.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Tor

Den ledning som går från EBL till batteriet är 6mm2 och ca 1 m lång. Spänninsfallet i den är helt försumbart. Eller jag kanske missuppfattat ditt resonemang? Vi pratar alltså om den ledning som går från skiljereläet i EBL till bodelsbatteriet (via strömshunten)

PS. Såg att det var 10mm2. Ännu mindre påverkan alltså
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddbooster

Hei angan

Nei du har forstått meg rett og jeg har satt D250S mellom bodelsbatteri og EBL og ikke mellom startbatteri og EBL. Det er jo endel kontaktpunkter i EBLen også, som kan skape spenningsfall?

Når en setter D250S mellom startbatteri og EBL slipper en releet som jeg har montert og det er litt enklere å montere, men langt flere muligheter for spenningsfall.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

En stilla undran.Om,som i mitt fall EBL bara ger 12 amp(enligt manualen) max från generatorn(20amp via 230v)vad är det då för vits att koppla laddbostern,om den ger 20 amp, via EBL:en.Är det då inte bättre att koppla den direkt till batterierna(et)
nånn som har ett bra svar heller argument mot detta
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddbooster

Hei pannor
EBL (ElektroBlokkLader) Det er bare sikringen som begrenser strømmen gjenom EBLen når generatoren eller annen ekstern lader sender strømmen gjennom/via EBL. Den sikringen er fra 20A og oppover, det mest vanlige er vel 30A Det EBLen gir når den er koplet til 230V er den innebygde laderen som bestemmer, i ditt tilfelle kan det se ut som du har en lader på 12A.
Så derfor gjør det ikke noe og la strømmen fra D250S gå gjennom EBLen, men jeg mener det ikke er nødvendig/smart, siden en kan få spenningsfall gjennom EBLen og kabel fra EBL til bodelsbatteri.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

För den som är intresserad kommer här elschemat för en Adriatik -07. Det är nog i princip inte så mycket som skiljer mellan olika bilar. Det finns dock ett fel i ritningen: I anslutningen av batterierna mot EBL är trådarna "living-area battery" och "starter battery" omkastade. De ska vara tvärt om. Det är mellan den översta polen i kopplingsstycket "E20-3F" och de tre kablarna jag stoppat in min D250S. Ev spänningsfall uppstår i så fall över skiljereläet och strömshunten
 

Bilagor

  • Elschema-Fiat-07.pdf
    227,6 KB · Visningar: 81

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Hei pannor
EBL (ElektroBlokkLader) Det er bare sikringen som begrenser strømmen gjenom EBLen når generatoren eller annen ekstern lader sender strømmen gjennom/via EBL. Den sikringen er fra 20A og oppover, det mest vanlige er vel 30A Det EBLen gir når den er koplet til 230V er den innebygde laderen som bestemmer, i ditt tilfelle kan det se ut som du har en lader på 12A.
Så derfor gjør det ikke noe og la strømmen fra D250S gå gjennom EBLen, men jeg mener det ikke er nødvendig/smart, siden en kan få spenningsfall gjennom EBLen og kabel fra EBL til bodelsbatteri.

Hej
Ja det kan vara så som du säger.Men jag skall kolla upp detta lite mer noga
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Tor H skrev:
"hvorfor i all verden skal en kople innom EBLen? Dette medfører jo at alle koplingspunkter etter D250S (eller hvilken som helst annen ladeforsterker) er potensille til å go spenningsfall og dermed dårlig lading?"

Mitt svar:
Ett argument att koppla in boostern mellan startbatteri och elblocket istället för direkt till bodelsbatteriet kan vara att bilens egen strömförbrukningsmätare då fortsatt kommer att fungera och visa både laddningsström och förbrukningsström för bodelsbatteriet. Antioxidationsspray och genomgång av skruvplintar m.m. i elblocket minskar eventuella spänningsfall.
/JonasN
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Jag har nyss haft en dialog med CTEK. Ctek rekommenderar att koppla ur skiljerelät mellan startbatteri och bodelsbatteri och sätta 250S där istället, då 250S även fungerar som skiljerelä samtidigt som det boostar upp laddningsstreömmen. På så sätt krånglar man inte till det med kylskåpets 12V-drift och husbilens strömmätare, de kommer att fungera båda som tidigare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddbooster

Jag har nyss haft en dialog med CTEK. Ctek rekommenderar att koppla ur skiljerelät mellan startbatteri och bodelsbatteri och sätta 250S där istället, då 250S även fungerar som skiljerelä samtidigt som det boostar upp laddningsstreömmen. På så sätt krånglar man inte till det med kylskåpets 12V-drift och husbilens strömmätare, de kommer att fungera båda som tidigare.
Et slikt svar tyder på at ikke Ctek har greie på bobil? Forøvrig har jeg sendt et par e-poster til Ctek support tidligere ang. min kopling med noen spørsmål og dessverre bare motat noen "godag mann økseskaft" svar etter lang tid. Koplet bare derfor slik jeg har gjort og det har fungert helt problemfritt i sommer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddbooster

Har CTEK 250S en inngang for D+ styring? Hvis ikke så er påstanden fra Ctek garantert feil. Det finnes en funksjon som lett kan ødelegges ved å koble CTEK 250S før blokken uten ekstra finurligheter: mange elblokker lader motorens batteri fra 230V og noen også fra solpanel.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Det finns dessutom ett "inbyggt" skiljerelä som känner av så att inspänningen måste över 13.4V i 5s för att starta laddningen (generatorn lämnar ström) och stoppar laddaren när inspänningen sjunker under 12.8V i 10s. Så i princip kan man ta bort skiljereläet.

Knut

Jag citerar mig själ från ett tidigare inlägg. Eftersom D250S har inbyggd microprocessor kan man simulera D+. Man använder "bil+" (om jag kan kalla den så) ökade spänning som indikering på att generatorn snurrar (= D+)

Om man säger så: Min inkoppling har funkat problemfritt med både 220V laddning och solpanel :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddbooster

Hej, lägger bara in en bild på Ctek'en. Med +in, +ut och gemensam jord.
Men de två svarta kablarna på sidan...den ena är väl tempsensor antar jag, men vad är den andra till ?
ctek-d250s-battery-charger-2033-p.jpg
JANKRO.
 
Toppen