• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddbooster

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Finns det någon som har erfarenhet av den här manicken?

Campnet | camping tlt husvagnstillbehr husbilstillbehr husvagn husbil

Bättrar den på laddningen vi körning så man laddar bodelsbatteriet bättre än de 80% man kommer upp till om bilens laddregulator får bestämma?

Det står att den är för öppna batterier men laddspänningen är 14,4 volt vilket indikerar att man kan använda den för gel batterier. Den är ju bara aktiv när man kör.

Waeco har en motsvarande produkt med laddspänning 14,2 volt. Finns i två storlekar, 8 och 20 A
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

CTEK har meddelat att de ska komma ut med en liknande booster framåt sommaren.

LEAB:s 12 Amp är ganska bra men 20 Amp är förstås bättre, kör man 6 timmar och laddar 20 amp så är 120 Ah laddat.

Får vänta och se vad CTEK kommer med...
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Laddbooster

Hej
Ladda ALDRIG ett GEL batteri mer än 14,2 volt!!
Laddare som är byggda för att klara Gel batterier är ofta omställbara till detta och då släpper den inte ut mer än max 14,2v T.ex. husbilens laddaggregat.
en stor anledning till att laddningen från bilen inte kommer upp i fullgod styrka är att ledningsarean är för klen.
Generatorn känner helt enkelt inte av att det bakre bodelsbatteriet inte uppnått full effekt utan går ner när bildelens batteri är fulladdat.
Kruxet är att många av dagens nyare bilar använder sig av Schaudt ( kanske felstavat) laddaren och denna klarar inte av speciellt grov kabel.
Går man förbi den på t.ex. vissa Adriatic, hymer m.fl. så stämmer inte panelens värde överbatteriet.
Detta medför då på vissa av modellerna att systemet stängs ner när Ah är nere på 0 fastän batteriet har kapacitet kvar.
Saknas denna funktion går det alldeles utmärkt att dra en egen grövre kabel till batteriet via ett relä styrt via generatorns D+ terminal.
Mvh Michael
 
Senast redigerad av en moderator:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Anngående laddning av Gel batteri så står det så här i rek Endast laddare med laddningskarakteristik IU
1U2 med följande data bör användas

Översikt över batterityper
TEKNISK SPECIFIKATION FÖR EXIDE GEL
Laddningsmetod
Egenskaper
Extern laddning av Exide Gel-batterier:
• I-fas: Laddning med en strömstyrka på 10 till 30 A/100 Ah (rekommendation
1/10 av batteriets kapacitet, t ex 10 A för 100 Ah).
• U1-fas (huvudladdningsfas): Laddning med konstant spänning mellan 14.4

Kanske detta kan ge en vägledning heller så blir man bara ännu mer förvirrad
och 14.6 V.
• U2-fas (underhållsladdning): Laddning med konstant spänning 13,8 V.
För laddare som ej har automatisk reglering av laddningsförloppet rekommenderas
att laddningen får pågå 8-20 timmar (beroende på batteriets
urladdningsgrad och laddarens storlek) innan underhållsladdningen kopplas
in. Ett lämpligt kriterium för omkoppling till underhållsladdning är när
laddningsströmmen sjunkit till ca 2% av batteriets kapacitet.
Laddning via elsystemets inbyggda generator:


För 12 V-system används 14,4 V reglerspänning
För 24 V-system används 28,8 V reglerspänning.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Laddbooster

Hej igen
Läs på batteriet vad tillverkaren säger.
På Gelbatterier står det oftast angivet att batterispänningen ej får överstiga 14,2v och jag tror att detta är mer lämpligt att följa.
Mvh Michael Rudolfsson
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Läser man Exide produktblad så verkar en laddspänning på 14.4 V vara OK.

Nu sker ju bara laddning när man kör så det blir inga 12 timmar konstant laddning utan det blir en del avbrott :)

Jag tänkte installera en sådan här manick för att snabba på laddförloppet när man laddar via bilgeneratorn.
Man kan ganska enkelt, i alla fall med LEABs dosa, koppla den parallellt med avskiljarreläet och ordna med en omkopplare
som kopplar till aningen bilens regulator (som det är nu i orginal) eller laddboostern.

Kan vara bra med en omkopplare om boostern skulle gå sönder.

Har mailat Ctek och frågat vad dom kommer med. Vad jag skulle vilja ha är en DC/DC omvandlare med
en riktig laddare efter, med temperaturkompensering och allt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Här är prylen:

"CTEK D250S er en helt ny måte å håndtere lading og batteriseparering i en båt. D250S lader gjennom å ta energi fra valgfri kilde – generator, sol, vind eller batteri – med innspenning 8-30V og gir ut en perfekt temperaturkompensert lading til et batteri, f.eks. startbatteriet eller baugpropellen. Med D250S eliminerer man behovet av skilledioder/relèer. Startbatteriet er alltid fulladet, selv uten motorstrøm i en naturhavn. Mer kapasitet fra forbrukningsbatteriet. Enkel tilkobling, lett å utvide med sol & vind, lav systemkostnad. -12V/12V 20A, kapasitet 20-400Ah. -mål 233x128x64 mm, vekt 1,4 kg."
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Hej Angan
Laddbostern är fram tagen speciel för laddning av batteri i husvagn under färd p,g av att för klen kabelarea,då talar vi om kanske max 2mm.Brukligl area bör ju vara min 10mm. desto grövre ju bättre.
Har själv funderat på en dito men monterar istället en ny 20mm(orginal 8mm) kabel och nya jord anslut.Ett nytt o frächt statbatt gör oxå susen för laddningen till bodelsbatteriet,då går inte all ström tll att försöka ladda ett dåligt start batt.Man lär sig avv att testa själv
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Bara för att avsluta tråden jag startade: Nu vet jag svaret :)

Ctek D250S håller bodelsbatteriet laddat. Och detta påstår jag utan kickbacks från Ctek...

Efter att jag monterat laddaren (kräver lite ingrepp i elsystemet och lite efterforskning hur man ska göra) har jag efter en normal dags körning 100% laddat bodelsbatteri.

Notera att D250S är ingen booster... det är en riktig batterilladare.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Hej
jag har en Hymer 550 från 1993 med en enkel laddare på 4A. Har märkt att även generatorladdningen ligger på samma nivå, aldrig sett att den går över 4A. (Kylskåpets 12V-funktion är kopplad via ett relä och fungerar bara när motorn är på. Det finns alltså en smula intelligens bakom instrumentpanelen som jag dock inte kommer åt.)

Jag funderar på att montera in en booster för att få bättre laddning vid körning. Vad måste jag tänka på när det gäller inkoppling?

Hälsningar
Jonas
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Jag antar att du menar att din laddare på 4A är den som laddar när du har 220V anslutet.

Jag misstänker att din generator i bilen lämna rmer än 4A så vad en booster gör är att hålla upp spänningen till batteriet. Normalt uppstår ett spännningsfall från generatorn till bodelsbatteriet pga tunna kablar och/eller oxiderade anslutningar på batteriet. Det är dessutom så att det är generatorns laddningsregulator som bestämmer laddförloppet.

Jag stoppade in en CTEK DC/DC laddare som ser till att batteriet laddar upp till 80% med ca 15A laddström. Sen växlar laddaren om och tar de sista 20 %:en med stadigt sjunkande ström tills batteriet är fulladdat. Den sista delen av laddningen är svår att påverka tidsmässigt men en "riktig" laddare gör nog att det laddar fortare.

Jag kopplade in laddaren före sklijereläet, dvs där 12V kabeln går in i elblocket.
Man bör nog kolla elschemat och se hur det är hopkopplat. Man kan ju börja med att göra ren batteripolerna och se om det gör någon skillnad. Bara några tiondels volt spänningfall gör skillnad.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Är det CTEK D250S du har och som omnämnt i flera trådar?
Den verkar enkel att koppla in, och man behöver inte koppla bort något annat förstår jag? Bara koppla in den mellan generatorns 12V och skiljerelät om jag förstår dig rätt?
/Jonas
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

Men om man kopplar man före skiljrerelät blir inte CTEKen lurad av fulladdat startbatteri? Bättre om man kopplar in den mellan reläet och bodelsbatteriet, alltså i stort sett nära batteriet?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Eftersom D250S är en "riktig" laddare så är det bodelsbatteriets tillstånd som bestämmer laddförloppet. På matningssidan kan spänningen variera mellan 11 och 22V om jag inte missminner mig. Det finns dessutom ett "inbyggt" skiljerelä som känner av så att inspänningen måste över 13.4V i 5s för att starta laddningen (generatorn lämnar ström) och stoppar laddaren när inspänningen sjunker under 12.8V i 10s. Så i princip kan man ta bort skiljereläet. Att jag inte gjort det beror på att reläet är en integrerad del av elblocket och jag ville inte bygga om detta även om det iofs skulle vara fullt möjligt.

Det som skiljer D250S från en annan CTEK 220VAC laddare är att den matas med 11-22VDC och att den har den inbyggda sklijereläfunktionen.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Hej Angan Det blir lite förvirrat om man inte klargör vad en Booster är:
den tar 12 v cirka o laddar en annan batterikrets mer eller mindre intelligent.
Har man som jag en EBL i bilen så kopplar jag in den i extraladdareuttaget
Bodelskretsen laddas därmed upp lite fortare men tyvärr bara marginellt enligt mina prov i sommar. Ps man kör ju kanske bara 4-5 timmar per dag.DS Min förhoppning står till att i en framtid få batteri typer som återladdas betydligt snabbare.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddbooster

Var selv veldig skeptisk til D250S, men alle skepsis er gjort til skamme og den fungerer fantastisk.

En kan se på den som en forsterker av laderstrømmen og må selvsagt koples så nære det batteriet den skal lade som mulig. Å kople den innom EL boks eller før skillerele er bare tull og en vil ikke få full effekt av den. Er det spenningsfall over EL.boks, skillere eller derfra til batteriet den skal lade får fremdeles batteriet for dårlig ladning. Det står vel imonteringsanvisningen også?

Selv har jeg bare en ca 10cm ledning fra den og til batteripolene. Og med en 4-5 timers kjøring/pr. dag vil den kunne lade inn 80-100Ah på batteriet og det vil igjen si at en vil kunne fullade et bodelsbatteri på ca 160-200Ah.

Har somsagt bare godord og si om laderen hitil og håper jeg er like fornøyd etter vintersesongen.

Tidligere ble batteriene mye dårligere ladet om vinteren fordi da er jo batteriene mye kaldere og har mindre ladermotagelighet og spenningen må økes for å få god ladning.

D250S har tempraturføler som er med på og bestemme laderspenningen og jeg håper den øker spenningen så mye at ladingen blir god? På den måten tror/håper jeg også at jeg evt kan "lure" den til å lade mer ved og legge tepraturføleren på en kaldere plass enn batteriene står om nødvendig.

Det er det jeg er spent på og som er avgjørende for om jeg blir like fornøyd fordi ladingen blir like god om vinteren som om sommeren.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Hej Angan Det blir lite förvirrat om man inte klargör vad en Booster är:
den tar 12 v cirka o laddar en annan batterikrets mer eller mindre intelligent.
Har man som jag en EBL i bilen så kopplar jag in den i extraladdareuttaget
Bodelskretsen laddas därmed upp lite fortare men tyvärr bara marginellt enligt mina prov i sommar. Ps man kör ju kanske bara 4-5 timmar per dag.DS Min förhoppning står till att i en framtid få batteri typer som återladdas betydligt snabbare.

Kärt barn har många namn :)

En laddbooster håller upp spänningen om man har klena kablar, t ex att man laddar ett husvagnsbatteri under körning. Det finns mer eller mindre intelligens i en laddbooster. De flesta verkar begränsa strömmen och hålla laddspänningen under eller lika med 14,4 volt. CTEKs D250S ska man jämföra med CTEks andra 220V drivna flerstegs laddare. Dvs en riktig laddare !!

Att koppla in en booster i uttaget för extern laddare på elblocket och mata den från generator/startbatteri innebär bara att man kommer att ta ström till bodelen både från starbatteriet och från bodelsbatteriet när man står stilla (om man inte har ett extra skiljerelä mellan). Dessutom (i alla fall på mitt EBL) blir det väl så att man kopplar ihop in och utgång på boostern när EBL:ens skiljerelä är draget? Kanske det kan förklara dålig/utebliven effekt?

Elblocket reglerar bara laddning när man har 220V anslutet med sin interna 220V laddare. Många tror nog att elblocket sköter mer än vad det egentligen gör.

Kör man ca 4timmar och laddaren trycker in 15A kan man i princip ladda 60Ah (blir kanske 50Ah netto). Men när man kommit upp i ca 80% laddning (konstant ström och stigande spänning) gör CTEk laddaren som alla flerstegsladdare, ser till att laddspänningen är konstant och inväntar att laddströmmen sjunker mot nolll.
 
F

F.d. 4253

Guest
Sv: Laddbooster

En kan se på den som en forsterker av laderstrømmen og må selvsagt koples så nære det batteriet den skal lade som mulig.

Hej Tor!
CTEK 250 S
Om jag kopplar den väldigt nära mottagande batteri så har jag förstått att bilens interna strömmätare inte skulle fungera och det vore ju synd. Om jag kopplar den strax efter startbatteriet (ligger också nära elblocket), kan man få problem med med 12V-driften för kylskåpet då? Det kanske är olika på olika bilar, men hur skulle det bli på din om du kopplade på det viset?

MVH
Jonas
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Laddbooster

Jonas

Jag har en Adriatik. Ursprungligen satt det tre kablar i elblockets inkommande 12V pol. En går till startbatteriet, en tillbaka till en anslutning på EBL för att mata kylskåpet vid 12V drift (via ett relä i EBL som styrs av D+) och en som driver postionsljusen på bodelen.

Man kan inte bryta upp den kopplingen så den sitter nu på D250S inkommande polskruv. Utgående på D250S sitter i EBL:s inkommande 12V polskruv. På så sätt får jag även med strömmätningen så jag kan se hur mycket det laddar.
 
Toppen