• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lacksläpp

F

F.d. 53044

Guest
Hej och Gott Nytt År på alla i husbilsklubben.
Jag har en Adria670 sl -09 och nu undrar jag om det finns några som har problem med
att lacken släpper. På våran är det på huven. Det skulle vara intressant om det finns
nån mera som har samma sak.

F

F.d. 25291

Guest
Sv: Lacksläpp

Hej. Är det lacken?, eller har du som vi en påklistrad dekal. Vår 09:a såg bedrövlig ut, men det blev betydligt bättre med ny plast på.

lailaouno

hagtor

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2025

Hej.
Mycket intressant, vi har en precis likadan bil Adria 670sl -09 med exakt samma problem, lacken lossnar i stora flagor på motorhuven. Jag märkte det när jag tog bort masa-täcket i helgen och sopade av bilen från snö. Längst upp på motorhuven ovanför gallrena släpper lacken.
Jag vet att jag har läst en artikel om samma problem tidigare under fjolåret men jag hittar inte tillbaka till den artikeln. Det kan hända att det var i en papperstidning. Den personen fick i alla fall bilen omlackerad efter att Fiat:s representant från Italien hade tittat på bilen, trots att garantitiden gått ut.
Du skulle inte ha lust att lägga upp en bild på dina skador?
Ska bli synnerligen intressant att följa tråden.

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Vi har en plåtis, en Citroen Jumper tillverkad 2008. Vad jag vet är den tillverkad på samma fabrik som Fiat Ducato.
I somras såg jag att lacken släppt på ett cirka 5x2 cm stort område på taket. Jag märkte att jag skulle kunna lyfta upp
lacken runt omkring, den hade inget fäste mot grundlacken. Jag målade i med bättringsfärg och tänkte inte mer på saken.

Nu har vi kommit hem från Nya Zeeland där vi i fem veckor hyrde en plåtis, en Fiat Ducato även den tillverkad 2008.
Jag var inte och tittade uppe på taket, men i takets bakkant fanns flera stora områden där lacken släppt. Då vi lämnade
tillbaks bilen talade jag med personalen och dom sa att dom haft flera bilar med lacksläpp och att dom fått tak omlackerade,
enligt den 5-åriga lackgarantin, på Fiats bekostnad. Fiat betraktade lacksläppet som ett fabrikationsfel.

Jag har talat med Citroenverkstaden men dom måste få in bilen och fotografera med sin egen kamera för att skicka bilder
till garantiavdelningen för bedömning. Nu är bilen avställd, men jag har till maj på mig innan garantin går ut.

Jag rekommenderar att även plåtisägare kollar lacken och då särskilt på taket.

Hälsningar
Ulf

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Hej, jag refererar till mitt tidigare inlägg, nummer 6.

Citroen ville inte åta sig att åtgärda. Lackgarantin har ju gått ut. Jag kontaktade Motormännens
jurister för att kolla om det kan betraktas som ett fabrikationsfel. Det bedömde dom att man inte kunde hävda.
Återstod då att åtgärda själv. Jag maskerade med tejp kring ställena på takets bakkant och sprejmålade. MEN döm
om min förvåning när jag drog bort maskeringstejpen och lacken följde med.
Nu ser det ut så här!

IMG_5053.jpg

Nästa steg blir att kontakta en billackerare.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Har något liknande på husdelen av en CI Riviera 2005.
För min del är det ingen tvekan om att jag förorsakat det själv. Jag tvättade bilen före inställning i garage förra hösten med Biltemas "högtryckstvättmedel" med högtrycksspruta (inte på skarvarna) och sköljde därefter med rent vatten. På några ställen har resterna av tvättmedlet inte spolats bort (i galler runt kylskåpet etc) och rester har sedan runnit ut över de svarta plastkjolarna av hjulskärmarna. Man ser tydligt hur det runnit. Där detta har stått (över vintern utan mellankontroll) har ett yttre transparent lager lossnat över den lackade ytan efterlämnade en grå, rå yta. Ifrån de lösa delarna lossnar omgivningen lätt.

Alltså renspola ordentligt efter att ha använt starka detergents!

Toppen