Sv: Lacksläpp
Vi har en plåtis, en Citroen Jumper tillverkad 2008. Vad jag vet är den tillverkad på samma fabrik som Fiat Ducato.
I somras såg jag att lacken släppt på ett cirka 5x2 cm stort område på taket. Jag märkte att jag skulle kunna lyfta upp
lacken runt omkring, den hade inget fäste mot grundlacken. Jag målade i med bättringsfärg och tänkte inte mer på saken.
Nu har vi kommit hem från Nya Zeeland där vi i fem veckor hyrde en plåtis, en Fiat Ducato även den tillverkad 2008.
Jag var inte och tittade uppe på taket, men i takets bakkant fanns flera stora områden där lacken släppt. Då vi lämnade
tillbaks bilen talade jag med personalen och dom sa att dom haft flera bilar med lacksläpp och att dom fått tak omlackerade,
enligt den 5-åriga lackgarantin, på Fiats bekostnad. Fiat betraktade lacksläppet som ett fabrikationsfel.
Jag har talat med Citroenverkstaden men dom måste få in bilen och fotografera med sin egen kamera för att skicka bilder
till garantiavdelningen för bedömning. Nu är bilen avställd, men jag har till maj på mig innan garantin går ut.
Jag rekommenderar att även plåtisägare kollar lacken och då särskilt på taket.
Hälsningar
Ulf