• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Låter som urtrampningslagret men...

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Hallå! Nyblivna ägare och medlemmar här som behöver lite hjälp med vår första husbil.

Vi har nyss köpt en femväxlad Peugeot J5 280 Pillos 1987 och har lite oljud i den. Det låter som urtrampningslagret skrapar när man står stilla med friläge ilagt och uppsläppt koppling, men när man trampar ner kopplingen så försvinner oljudet. Tycker även att den låter ganska mycket vid landsvägskörning, men det är ju en gammal bil. Vad jag har kunnat googla mig fram till är att det istället kan vara växellådan, och då förmodligen ett lager som kan vara boven? Har tittat på eBay men hittar två olika lager.

Någon som har lite input att dela med sig av?

(har inga problem med att skruva själv)

Hälsningar Glenn och Linda
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Jag uppskattar verkligen allt jobb du har lagt ner på den tråden. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta bilder och dokumentera ett sådant projekt. Kan man komma till dig med lådan månne JANKRO? ;)

Förresten, (och lite off-topic) men jag är på jakt efter en bakskärm, en sån där plasthistoria man sätter utanpå karossen. I vilken kategori lägger man ett sådant inlägg? Känns fel att lägga i Säljes.

(när jag rotade runt på annonssidan så hittade jag till slut en vettig kategori)
 
Senast ändrad:
Toppen