• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låter en bil/husbil med kamkedja lite annorlunda än en med kamrem? Eller är detta ett varningstecken?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Nu har jag skrivit gällande ett par fordon... Men har nog hittat det som jag är mest intresserad utav.

Jag tänkte eventuellt köpa en begagnad 2008 Fiat Ducato 100 Multijet skåpbil som byggts om till husbil som har gått strax över 20.000 mil.


Den tycktes vara i väldigt bra skick men märkte att motorn lät lite annorlunda och detta annorlunda ljudet kom från höger sida. Jag fick reda på att bilen drivs av kamkedja istället för kamrem och att kedjan sitter på just högra sidan.

Ljudet var ej kraftigt eller jättehögt. Jag undrar därför ifall det är normalt att en motor med kamkedja låter lite annorlunda än med kamrem? Ljudet påminde eventuellt om en kedja på ett kugghjul som går smidigt men att det ändå hörs litegrann.


Är detta normalt eller ska det vara knäpptyst?


Samt, om man skulle behöva byta kedja i framtiden - vad brukar detta kosta? (Delar / jobb)?


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ok. vi klämmer dit en eftermarknadssats med ståldrev i stället så har vi eliminerat den svaga länken i VOLVO motorn :p.
Kamdrev VOLVO3.JPG
Man kunde ju också montera ståldrev med rakskurna kuggar för att även eliminera bort axialtryck på en höglyftande kamaxel, men då fick man ju rätt tråkigt ljud från dreven på köpet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Saab V4 hade ju också fiberdrev. Det var ju en Fordmotor. Det var visst Saabteknikerna som kom på åt Ford att tomgången måste ställas högt 8-900 varv/min för att kamdrevet ska hålla. Obalansen i motorn knackar annars sönder drevet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lite OT, men när vi ändå är inne på kamdrev:
Byta kamdreven på gamla Volvo var smidigt om man tog "genvägen" ;)
Egentligen skulle man ta bort fördelare, ventillyftare mm, dra ut kamaxeln och pressa av fiberdrevet, på med de nya dreven. Sedan tillbaka med allt igen.
Enklare var en "fulreparation" Efter blottläggning, bort med fördelaren, spräck fiberdrevet med en huggmejsel så bara hylsan satt kvar på kamaxeln.
Vrid kamaxeln så krysskilen står i klockan 3. Skär av hylsan till halva tjockleken vid krysskilen med en skärbrännare. Dra av hylsan och knacka sedan på det nya drevet försiktigt och håll emot kamaxeln med ett brytjärn bakom fördelardrevet. Lilla drevet går att få bort med en avdragare. Sedan dit med grejorna igen.
Se där hur man lätt sparade ett par timmars jobb. :yes:
Har bytt ett antal på detta vis utan backjobb.:msn_fingerscrossed:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag kan inte låta bli en repetition, och ställa frågan om utvecklingen verkligen har gått framåt..... Eller kanske bara för långt.
Skall vi rösta om viken variant som verkar tillförlitligast efter tjugo år och trettiotusen mil.
Visa bilaga 204441Visa bilaga 204442
Suck !!!!!!

M.v.h. JANKRO.
Det kan vi göra och jag röstar på den vänstra bilden med kuggdrev :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lite OT, men när vi ändå är inne på kamdrev:
Byta kamdreven på gamla Volvo var smidigt om man tog "genvägen" ;)
-----------------------------------------------------
Hejsan Wizard, du tror inte att du kan krysta fram någon snabb genväg även till AUDI V8'an för där borde det lätt gå att spara ett helt dygns arbete med eventuella genvägar :D.

Men skämt åsido. De här gamla motorerna var kanske inte så roliga i gången och smidigheten även om de ofta höll länge trots misshandel, och var dessutom lätta att laga även vid större operationer.
AUDI V8'an ser ju ut som man tittar in i ett öppet armbandsur av finare kvalité och frambringar väl en rysning i nacken vid tanke på kamdrivnings-service.
Kanske någon lagom konstruktion mitt mellan de här är/var det optimala för lååång driftsäkerhet utan överdrivna täta och dyra serviceintervaller.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
-----------------------------------------------------
Hejsan Wizard, du tror inte att du kan krysta fram någon snabb genväg även till AUDI V8'an för där borde det lätt gå att spara ett helt dygns arbete med eventuella genvägar :D.

Men skämt åsido. De här gamla motorerna var kanske inte så roliga i gången och smidigheten även om de ofta höll länge trots misshandel, och var dessutom lätta att laga även vid större operationer.
AUDI V8'an ser ju ut som man tittar in i ett öppet armbandsur av finare kvalité och frambringar väl en rysning i nacken vid tanke på kamdrivnings-service.
Kanske någon lagom konstruktion mitt mellan de här är/var det optimala för lååång driftsäkerhet utan överdrivna täta och dyra serviceintervaller.

M.v.h. JANKRO.

Byt topplock till Königsegg så slipper du kamaxeldrivning över huvud taget. :twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det var nog synd att de inte fick tillräcklig hjälp för att överta SAAB.
Men han har ju faktiskt stoppat in konstruktionen i just en SAAB också.
Om ni inte orkar med det mest tekniska så visar han saabmotorn ca. 5:50min in i filmen. (Vet ej om jag lyckades att få filmen att starta där.)

M.v.h. JANKRO.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja det var nog synd att de inte fick tillräcklig hjälp för att överta SAAB.
Men han har ju faktiskt stoppat in konstruktionen i just en SAAB också.
Om ni inte orkar med det mest tekniska så visar han saabmotorn ca. 5:50min in i filmen. (Vet ej om jag lyckades att få filmen att starta där.)

M.v.h. JANKRO.
Fast SAAB hade väl andra problem än just kamaxlar har jag för mig ...när det börjar plötsligt ryka blått ur avgasröret då såg man tusenlappar fladdra i väg med rasad turbo. :D
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Fast SAAB hade väl andra problem än just kamaxlar har jag för mig ...när det börjar plötsligt ryka blått ur avgasröret då såg man tusenlappar fladdra i väg med rasad turbo. :D
Men det var tvåtaktare och det skall vara rökigt ur avgasröret, fast då pratar vi ju 60-tal. Det var ett riktigt nöje att trimma till dem och få ut dubbla effekten och dessutom späda på med lite ricinolja för att få den riktaga doften på avgaserna. I Norrköping hade du ju en bra trimmare(Janne Östberg) Jankro. När det gällde V4orna så är de ju lite knepiga med den tändföljden och vibrationer men blev betydligt bättre med balansaxel. I min nuvarande V4 hade jag ett tag en välbalanserad motor och körde med den utan balansaxel utan några vibrationer Men tveksamt om det stämde med klassningsreglementet.
Man får ju också ge en eloge till SAAB som var först med allemansturbon och jag körde många tiotusentals mil med turbo utan någon blårök.
 
F

F.d. 22252

Guest
Janne Östberg SAABTRIM lagade min saab 93b en gång och visade mej hans frus bil . En återimporterad saab 93 från usa med 850motor delad framruta och lite annat, hade ju inga pengar men hade väldig gärna velat köpa den idag hade varit värd en massa pengar helt unik.
Han fick ut 70 hk från en vanlig 850 motor men som han sa den höll bara 500mil så enbart för tävling.
På den tiden kunde man byta motor på gatan och lyfta i den och ta ut utan hjälp eller specialverktyg.
Det saknar jag verkligen, sen var ju vägegenskaperna väldigt bra jämfört med den tidens bilar.
Hade en saab sport ett tag med rensat avgassystem gått lite rally när man gick ut på på motorvägen med bakre sidorutorna öppna och drog lite extra i choken för att det skulle ryka så vilket ljud och och det var som en dimma bakom tills den blåst rent och fri fart var det!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vi får väl be om ursäkt för att tråden har glidit aningen bort från kamdrivning med kedja som låter lite illa :msn_embarrassed:.

Men SAAB har ju även haft en annan klassiker i campingsammanhang som är svår att glömma när man har väl har sett ett exemplar.
Nämligen TOPPOLA.........
Den var jag sugen på en gång i tiden!
Visa bilaga 204484

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men det var tvåtaktare och det skall vara rökigt ur avgasröret, fast då pratar vi ju 60-tal. Det var ett riktigt nöje att trimma till dem och få ut dubbla effekten och dessutom späda på med lite ricinolja för att få den riktaga doften på avgaserna. I Norrköping hade du ju en bra trimmare(Janne Östberg) Jankro. När det gällde V4orna så är de ju lite knepiga med den tändföljden och vibrationer men blev betydligt bättre med balansaxel. I min nuvarande V4 hade jag ett tag en välbalanserad motor och körde med den utan balansaxel utan några vibrationer Men tveksamt om det stämde med klassningsreglementet.
Man får ju också ge en eloge till SAAB som var först med allemansturbon och jag körde många tiotusentals mil med turbo utan någon blårök.
Norrköping har fortfarande en av Sveriges bästa trimmare, Nordic Uhr.
 
Toppen