• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låter en bil/husbil med kamkedja lite annorlunda än en med kamrem? Eller är detta ett varningstecken?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Nu har jag skrivit gällande ett par fordon... Men har nog hittat det som jag är mest intresserad utav.

Jag tänkte eventuellt köpa en begagnad 2008 Fiat Ducato 100 Multijet skåpbil som byggts om till husbil som har gått strax över 20.000 mil.


Den tycktes vara i väldigt bra skick men märkte att motorn lät lite annorlunda och detta annorlunda ljudet kom från höger sida. Jag fick reda på att bilen drivs av kamkedja istället för kamrem och att kedjan sitter på just högra sidan.

Ljudet var ej kraftigt eller jättehögt. Jag undrar därför ifall det är normalt att en motor med kamkedja låter lite annorlunda än med kamrem? Ljudet påminde eventuellt om en kedja på ett kugghjul som går smidigt men att det ändå hörs litegrann.


Är detta normalt eller ska det vara knäpptyst?


Samt, om man skulle behöva byta kedja i framtiden - vad brukar detta kosta? (Delar / jobb)?


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! det är ju svårt avgöra utan att hört det men har du ett rasslande ljud är det nog tid att byta kedja och glidskenor Skulle tro att det kostar minst det dubbla och det gäller även om den går av
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej! det är ju svårt avgöra utan att hört det men har du ett rasslande ljud är det nog tid att byta kedja och glidskenor Skulle tro att det kostar minst det dubbla och det gäller även om den går av
Hej,

Tack för svar. Man kan ju låta en mekaniker höra för att göra en bedömning innan eventuellt köp.

Hur menade du med priset? Det dubbla av vad husbilen kostar? Eller det dubbla av vad kedjan kostar? Jag har läst litegrann och läst att ett kedjebyte går på allt från 6.000 - 30.000kr. Jag har kollat upp för just detta fordon och kedja samt tillhörande delar kostar ett par tusenlappar bara & eftersom jag i så fall köper husbilen i Bulgarien & det är mycket billigare med verkstad där så kan man ju få det gjort innan man åker till Sverige.

Men, jag skulle vilja förtydliga att ljudet ej var särskilt markant, utan man var tvungen att lyssna kring högra hjulet & upp ganska noggrant för att höra. När man körde så var det inget ljud heller. Men, som jag uppfattat det från era svar så ska inte en kamkedja låta ö.h.t / man ska inte märka av att det sitter en kamkedja där istället för en kamrem på ljudet?

Att inte köpa detta fordon p.g.a att kedjan behöver bytas, om så är fallet, tycker jag låter märkligt om fordonet i övrigt är i bra skick. Jag har ju läst att en kedja ska bytas, eller ialafall kontrolleras, efter 20.000 mil även fast det är lite olika sägen kring om man behöver byta en kedja eller ej.

Finns det några andra delar, än just kedjan, som sitter på ungefär samma ställe (motor, höger sida & ner till höger hjul) som kan ha låtit och som är en värre kostnad?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Mitt svar var: om du skulle behöva byta kamkedja i framtiden så kostar det minst dubbelt så mycket som att byta en kamremsats. Och om kamkedjan går sönder så kostar det minst dubbelt så mycket att reparera som om en kamrem hade gått av av. (Vad din husbil kostar vet inte jag).
 

boggi

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
32356
Medlemskap
2024
Även en kedja kan slitas och töja sig. Detta ska tas upp aven spännare men även den har en begränsning. Har råkat ut för detta på en Dacia.
Kedjan hoppade någon kugg och slutade med ett motorbytte. Inga varnings ljud före eller något annat udda. Så mitt råd misstänker du något så kolla upp det före köp.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har en veteranare "personbil" med kamkedja. Den höll ca 30år innan jag fick byta den. Men då rasslade den sista året. Glidskenorna var utslitna. Men kedjan var hyffsat frisk när jag jämförde den med en ny. Så livslängden är ju betydligt bättre än kamrem. Så en kontroll är ju aldrig fel oavsett vad som sitter under huven
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Vet att för länge sedan hade jag en passat kombi -2006 2.0fsi motor, det var med en kamrem men hade problem med rassel ifrån motorn, många av VW verkstäder ville lyfta ur motorn eller ev byta motorn. Blev trött och körde till slut till en verkstad precis jämte mig och frågade mekanikern.
Han sa direkt att det kan vara volkswagens dåliga longlife olja, han sa att deras service intervaller på 3000mil är på tok för dåligt. Så han lyssnade på rasslet, körde in den och bytte olja/filter till en halvsyntetiskt olja. Sen var det problemet löst. Körde bilen 3-4år sen, inget problem.
Han sa att det volkswagens serviceintervall som är för lång, 1000-1500mil ska det helst bytas.
Behöver visserligen inte betyda så för din del, men en årlig service och inte att man går efter tillverkaren. Eftersom det var en skåpbil ombyggd till en husbil så kan det vara att man gått efter tillverkaren och inte årlig service, därav dålig olja, motorproblem (skrammel)
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Har en veteranare "personbil" med kamkedja. Den höll ca 30år innan jag fick byta den. Men då rasslade den sista året. Glidskenorna var utslitna. Men kedjan var hyffsat frisk när jag jämförde den med en ny. Så livslängden är ju betydligt bättre än kamrem. Så en kontroll är ju aldrig fel oavsett vad som sitter under huven
Jasså, tack för svar.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack
Vet att för länge sedan hade jag en passat kombi -2006 2.0fsi motor, det var med en kamrem men hade problem med rassel ifrån motorn, många av VW verkstäder ville lyfta ur motorn eller ev byta motorn. Blev trött och körde till slut till en verkstad precis jämte mig och frågade mekanikern.
Han sa direkt att det kan vara volkswagens dåliga longlife olja, han sa att deras service intervaller på 3000mil är på tok för dåligt. Så han lyssnade på rasslet, körde in den och bytte olja/filter till en halvsyntetiskt olja. Sen var det problemet löst. Körde bilen 3-4år sen, inget problem.
Han sa att det volkswagens serviceintervall som är för lång, 1000-1500mil ska det helst bytas.
Behöver visserligen inte betyda så för din del, men en årlig service och inte att man går efter tillverkaren. Eftersom det var en skåpbil ombyggd till en husbil så kan det vara att man gått efter tillverkaren och inte årlig service, därav dålig olja, motorproblem (skrammel)
Tack för svar. MVH.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade en Saab 9-5 tidigare som rasslade rejält i kedjan. Det blev dock lite tystare när den blev varm.
En Saab-mek sa att det var ett typiskt fel om man slarvar med oljebyte och att man borde byta kedjan.
Jag plockade ner oljetråget och gjorde rent silen till oljepumpen sedan körde jag två omgångar reningsolja samt två täta oljebyten.
Den blev nästan helt tyst...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hade en Saab 9-5 tidigare som rasslade rejält i kedjan. Det blev dock lite tystare när den blev varm.
En Saab-mek sa att det var ett typiskt fel om man slarvar med oljebyte och att man borde byta kedjan.
Jag plockade ner oljetråget och gjorde rent silen till oljepumpen sedan körde jag två omgångar reningsolja samt två täta oljebyten.
Den blev nästan helt tyst...

Ja, bra olja är nyttigt och förlänger livet på bl.a kamkedjan,
det fick jag erfarenhet av som 23-åring
Jag köpte då en stor Cheva på 80-talet med defekt motor, oljetryckslampan slocknade först i 110km/h. Körde en hel vinter med den utan oljetryck, till slut när jag var ett ärende, så startade den inte när jag kom tillbaka till bilen, efter lite felsökning upptäckte jag att rotorn stod stilla när kompisen körde startmotorn, det var kamkedjan som gått av. Stack till italamerican i Stockholm och köpte en beg. motor och bytte snabbt, sen blev det renovering av originalmotorn, en SB400.
Orsaken till det obefintliga oljetrycket var att alla 4 kamlagren låg nere i oljetråget, såg ut som smält tenn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som allt annat så finns det ju olika varianter på även på kamkedjor beroende på motor som skiljer massor åt.
I äldre motorer med kamaxeln nere i i motorn och stötstänger så sitter ju dreven bredvid varandra och kedjan är kort och kraftig och med bra smörjning så håller den troligen hur länge som helst. De fanns både med och utan spännare som klickade ut med hjälp av oljetrycket.
Kamkedja kort.JPG
Volvo hade ju t.o.m. kuggdrev som gick i varandra, ett litet ståldrev och det stora var av "bakelit" så det blev lite tyst, men de det fanns även i stål med rakskurna drev för trimmade motorer.
Kamdrev VOLVO.JPG


I nyare motorer med överliggande kamaxel eller kamaxlar, så är ju kedjorna lika långa som motsvarande kamrem och då ökar ju töjningen och livslängden minskar naturligtvis.
I en del bilar så är ju dessutom kedjorna så långa och glidskenorna så många... (rim;)) så man kan nog fundera på om inte t.o.m. kamrem vore bättre i en del fall, vissa V6 motorer bl. a.
Eftersom kedjorna glider med full spänning över/mot hårda "plastskenor" så låter det naturligtvis, Min motorcykel lät rätt rasslig redan som ny från kamkedjan och glidskenorna.
Kankedja glid.JPG
Kankedja glid2.JPG

"Förr" just på motorcyklar så började rasslet öka efter några år, för många glidskenor blev hårdare och lite slitna vartefter och rasslet ökade då betydligt. Åter till en del motorcyklar så räckte det att ta bort ventilkåpan, vara försiktig och dra upp glidskenorna och stoppa ner nya lite mer elastiska för att tysta värsta rasslet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Brukar höras vid uppstart om kamkedjan rasslar mycket sedan när oljetrycket stiger brukar det dämpas , på våran Audi rasslade det ordentligt så bilen lämnades in på Mekonomen och kedjebyte med sträckare , glidskenor byttes ut kostnad 10300 plus bidrag till staten ( moms) Kedjan visade sig efter uppmätning ha blivit för lång.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
"Låter kamkedja annorlunda/mer"...svaret på den frågan är ja.

Jasså, så att det lät lite annorlunda från motorn när man lyssnade på högra sida ovan hjulet kan vara normalt alltså? Och ett fordon med kamkedja låter lite annorlunda?

Summa summarum är nog ialafall att jag kommer låta en mekaniker kolla så att kedja och tillbehör är i bra skick eller om det är i behov av att bytas.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 
Toppen