• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Nej-visst tänkte inte på det... polisen hinner ju inte jaga mördare..de har ju inte " resurser ". till det...
De får ju lägga allt krut på att få fart på alla " dementa " slöfockar ute i trafiken som inte ens kan köra i maxfart.. som kränker och upprör oss laglydiga som kan de svenska trafiklagarna. Som tvingar oss att göra vårdslösa livsfarliga omkörningar. Ingen ordning på nåt numera överhuvudtaget.
Värst är de med husbil. Envisa är de också... o ger sig inte. Och tycks ha hur mycket tid som helst att sitta och skriva helt felaktiga och förvirrade inlägg på så kallade forum. Nej ut o kör o träna fart. De förstår inte just detta . Vikten av att hålla upp hastigheten...det är den mest grundläggande kunskapen en modern körskola lär ut.

Vad är tjusningen med husbilslivet? Finns det nåt mysigare än att susa fram i en bilkö och se landskapet forsa förbi i högsta möjliga hastighet och gärna 10-15 km över denna... det är livet när det är som bäst.. inte konstigt att fler och fler skaffar husbil...
skulle vi bara tänka på oss själva eller hur va det nu? jag blir så snurrig nu så måste nog ändra inställning till trafikrytm, när man till och med kan tanka gratis ju långsammare man kör, så kommer inte köra fortare än 30 hedanefter för som husbilsfjant har man ju i princip inga skyldigheter alls, helt otroligt att vi behöver betala för ställplats men det kanske redan finns en tråd om det.....

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Sverige är en ankdamm eller kanske en guldfiskskål!
När jag kliver av färjan vet jag att jag har en lätt resa framför mej med lite trafik och inga galningar på vägen och kan utan vidare i lugn och ro köra 40mil utan att bli trött.
Så är det inte i europa sett från lastbilsfilen där en del lastbilschaufförer tror dom är Alonso på motorvägen och hanterar lastbilen som en personbil.
2eller tre lastbilar som blockerar en 3fils motorväg med högre än svensk fart är inget ovanligt eftersom skillnadsfarten ofta inte skiljer mer än 5 km ibland bara någon enstaka km och t.o.m negativa tal så tar det tid mycket tid att en fil blir fri. Lastbilarna byter fil oavsett bakomvarande och svänger ut samtidigt som man blinkar så blå moln av däck uppstår regelbundet längs vägen. Att ligga i högerfilen och se ett par porchar racea i tredje filen är en upplevelse man hör ljudet långt innan man ser bilen, bilen skakar av luftrycket två filer därifrån. Man hoppas bara att de inte smäller när någon som kör i 150 och ska köra om någon när dessa vidunder i 300km kör förbi. Efter som det blir stau tills man bärgat skrotet och kört bort kropparna.
Det är verkligheten i europa att sitta i sverige och gnälla om miljön och trafikstockning är ju bara löjligt, som sagt jag kör i höger filen i min fart ca 85 och sköter mej själv så får andra sköta sej, kan jag stå i kön när jag handlat utan att bråka eller köra om kan jag göra detsamma i bilen!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
skulle vi bara tänka på oss själva eller hur va det nu? jag blir så snurrig nu så måste nog ändra inställning till trafikrytm, när man till och med kan tanka gratis ju långsammare man kör, så kommer inte köra fortare än 30 hedanefter för som husbilsfjant har man ju i princip inga skyldigheter alls, helt otroligt att vi behöver betala för ställplats men det kanske redan finns en tråd om det.....
Har du blivit medlem här för att bara driva och trolla detta, eller har du något positivt att komma med också? Annars finns det redan en utmärkt tråd för sådant här: https://www.husbilsklubben.se/threads/vÅran-gnÄlltrÅd-gnÄllhÖrna.56350/page-67

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Njae - det gällde att vi skulle vara uppe i 10000 mil när vi kommit till inlägg 135
Hade tänkt komma med flera kommentarer, men avstått tidigare.
Dock kommer jag osökt att tänka på Bauer med sina "tomtar och troll" samt även en Herr Nuder och köttberg.
Men - ingen har ännu så länge noterat eller citerat frågetecknet efter Burstner2025? Man skulle kunna tro att han kanske skulle skaffa sig en snabbar husbil än Burstner detta år. En racerbil med sängplats månne? Det går. Har övernattat i Tyskland i en MGB-58
Det är också väldigt märkligt att han håller sig till trafikrytmen när han är i tjänst. Kanske den bilen har en sådan där målad fråga:
"Hur tycker du att jag kör? Ring nr xx xxx xxx och tala om det". På tal om troll - de brukar väl inte bli medlemmar - eller?
Hur som helst så har han nog mycket roligt åt våra kommentarer. Han nämner själv i första inlägget, att det tycks vara ett känsligt ämne.
OK har själv oxå dragit på smilbandet... Yxskaft? ja kanske det.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
10 km/h hit eller dit, det handlar om 1 mil per timme. Inte många minuter att tjäna, men istället onödiga risker vid onödiga omkörningar.
Ofta får man bilen framför sig vid ett rödljus i nästa samhälle, fast han körde om mig en halvtimme tidigare.
Kör alltid skyltad hastighet, utom på motorvägar, ändå kör många om och sen tvärnitar fegisarna framför fartkameran.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Njae - det gällde att vi skulle vara uppe i 10000 mil när vi kommit till inlägg 135
Dock kommer jag osökt att tänka på Bauer med sina "tomtar och troll" samt även en Herr Nuder och köttberg.
Men - ingen har ännu så länge noterat eller citerat frågetecknet efter Burstner2025? Man skulle kunna tro att han kanske skulle skaffa sig en snabbar husbil än Burstner detta år. En racerbil med sängplats månne? Det går. Har övernattat i Tyskland i en MGB-58
Det är också väldigt märkligt att han håller sig till trafikrytmen när han är i tjänst. Kanske den bilen har en sådan där målad fråga:
"Hur tycker du att jag kör? Ring nr xx xxx xxx och tala om det". På tal om troll - de brukar väl inte bli medlemmar - eller?
Hur som helst så har han nog mycket roligt åt våra kommentarer. Han nämner själv i första inlägget, att det tycks vara ett känsligt ämne.
OK har själv oxå dragit på smilbandet... Yxskaft? ja kanske det.

Jag kommer att tänka på dåligt omdöme och/eller bristande förmåga, men förklaringen kan ha många orsaker.

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
stannar alltid o släpper förbi om det blir kö bakom, speciellt om det är yrkestrafik typ lastbilar. Kolla alltid i backspegeln o svänger av på fösta möjliga plats. Då kan jag hålla den hastighet jag vill, det kan bli många stopp men tycker att det är värt det lilla problemet.

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
OK har själv oxå dragit på smilbandet... Yxskaft? ja kanske,
Eftersom jag jobbar med att måla heldragna linjer på våra vägar så kan jag inte ha såna dekaler,skulle bli helt nedring, jävligt tröstlöst jobb förövrigt det tar liksom aldrig slut

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
På tal om att släppa förbi. På min senaste resa i Norge skedde detta, ser att jag har två bilar bakom mig så jag svänger in och släpper dem förbi mig. Efter 5 min kommer jag fram till en färja som precis lagt ut! De två bilarna kom med på färjan och jag står som nummer ett i kön! Jag kunde inte låta bli att skratta men jag har ju ledigt så vad gör det att jag inte kom med. Fick 45 min paus och tog mig en glass och njöt.
Tommy

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Visa bilaga 240698
Denna skylt "Gångfartsområde" blir allt vanligare iallafall i mindre städer/samhällen, t.ex. i min stad.

Jag kände inte till gällande hastighetsgräns på skylten förrän en dag jag åkte in med frugans bil, den tolkar många skyltar, bl.a denna och det kom samtidigt upp visning av max. tillåten hastighet=5km/h på instrumentpanelen.
Sedan dess får jag bromsa mej igenom detta område då min bil gör 10km/h på tomgången.
Ofta får man kö i arslet, så jag misstänker att det är fler som inte kan reglerna på denna skylt, dock så stannar jag inte här och släpper förbi de stressade :cool:

Det har hänt att polisen har fartkontroll här, då fastnar nog närmare 100% av bilisterna, misstänker att böterna är skyhöga vid denna överträdelse.
Jag kommer ihåg en hantverkare som körde om mig på ett gångfartsområde i stockholm. Gasen i botten, näven i luften och han hängde på tutan, med andra ord sk____förbannad. Jag körde vidare i laglig fart med personbilen och kom i fatt vid ett rödlyse. Han blev helt galen.

Sen var det inget mer med det innan det osannolika hände.
Min arbetsgivare höll på att anställa folk. Gissa vem som dök upp på min arbetsplats.
Den galna bilisten, jag såg aldrig honom igen. Så kan det gå, karma.

Jag är pensionär sedan 2022

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Tråden har fått mig att fundera lite. Vilket behövs mest? Obligatorisk utbildning i samband med varje körkortsförnyelse eller mycket mer poliser på vägarna?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Måste berätta en anekdot. Har en riktigt go gammal kompis. Helt underbar och hjälpsam som person. Men för att uttrycka sig milt, inte särskilt bra bilförare. Ligger gärna en bit under gällande hastighetsgränser och gärna i vänsterläge. Har försökt påverka honom, men då svarar han bara ja, ja och flinar lite. För mig helt omöjlig att bli arg på. Men en gång, på en 50 sträcka, höll han givetvis en lägre hastighet, i vänsterfil. Bakom honom började en sopbil tuta ilsket, men det störde honom inte. Vid ett trafikljus som blev rött kom sopbilen upp jämsides i högerfilen. Sopbilschauffören gestikulerade vilt och manade min kompis att veva ner rutan i höger dörren och skriker: "Är du helt dum i huvet eller....", varpå kompisen lugnt svarar: "Nä, det tror jag inte, för då hade jag väl kört en likadan bil som du"! Sopbilschauffören exploderade och slet upp sin dörr för att rusa ut. Då körde min kompis mot rött och ganska fort för första gången i sitt liv! Men inte fan blev han en bättre bilförare efter det.

Toppen