• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ett citat från en av filmerna stjärnornas krig: Vem är den största idioten. Idioten eller den som följer idioten.

Jag är väl en av idioterna eftersom jag kör en gammal 89:a alkov, 75hk bensinare. Hålla 90 i motvind, eller svagt motlut. Nä, då flyger den fram i hela 75 knyck.

Frågan är då vem som är den största idioten, jag eller limmet där bakom

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Så här svarar AI

Utan giltigt skäl:
Om du kör långsammare än den tillåtna hastigheten utan någon uppenbar anledning, till exempel om du kör i 30 km/h på en 70-väg, kan det anses vara en överdrivet låg hastighet.

Jodå..detta är helt säkert korrekt... givetvis är 30 på 70 väg en alldeles för låg hastighet.... UTAN UPPENBAR
ANLEDNING .... men hur ofta ligger en husbil och kör 30 på 70 väg?
Vi håller oss till vad som verkligen händer..inte fiktion... snart kommer ...Hur det ser ut i verkliga livet på vägen!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Från verkligheten... idag har jag kört från Kristianstad...till Simrishamn..bort till Ystad och över Tomelilla upp tillbaks...det är ..typ.. 15-20 mil.
Vad såg jag att hänga upp sig på... jo...ute på E22 vid spritfabriken fanns det nog någon " dement" dvs över 65... i en mindre bil...storlek som min.. o denne demente tvekade ..blev nog lite rädd och drog sig onödigt långt ut till höger... då det kom en stor stor lastbil från vänster..med släp som var på väg ut o skulle korsa hela vägen...denna tvekan ledde till att lastbilen..passade på och körde ut.. fast på ett farligt sätt...men lurades lite av den demente.... nåja mig lurar man inte i trafiken...så jag var på min vakt..men fick kraftigt bromsa in...
Neråt norr om Degeberga... också lite äldre...en mindre bil... körde just som någon skrev.. ryckigt i hastighet... det finns norr om Degeberga flera sträckor med olika fartgränser..ned till 70 också... det finns också flera skyltar om vilt också en skylt... sträcka med många olyckor...vilt.. denne bilist körde lite sakta.. men..kan absolut inte ha observerat skyltar... för plötsligt var hastigheten över den lagliga...på en sträcka med varning för vilt...o gudarna ska veta att..där finns det massor med rådjur... så nej..det där var inte bra..sänkte inte hastighet där man borde göra det..tvärtom..drog på!
Nå....i backarna lite norr om Brösarp...jo minsann..tendens till kö... två plåtisar följdes av två vw transport camping...Alla fyra tysk registrerade... och ännu närmre Brösarp...Tre husbilar på rad..varav den sista nog kämpade på för fullt..men för svag motor... det är 90 väg men de orkade bara i 80...
Nu svänger vi mot riktiga Österlen till vänster vid Brösarp... jag ser flera husbilar..Alla tyskar utom en..nej inga köer..men tätare trafik o smalare o kurvig väg förbi Brösarps backar... mest bara tyska husbilar men också rätt många tyska personbilar...

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vi närmar oss Simrishamn...kullerbelagd ganska lång infart... lågt satta fartgränser...men väldigt hoppig väg ...
Och jodå...nu blev det faktiskt köbildning... vad fanns längst fram i kön...jo en personbil med släp..kraftigt lastad med en massa bråte som nog skulle till tippen.
Efter detta...inte sett någon köbildning alls...
Så är detta ett vanligt förekommande problem? Jag körde dock 15-20 mil..och passerade delar som är turist områden..ok det är augusti så mest bara tyskar..
Ingen sträcka idag har varit..mitträcke..
Detta är min erfarenhet från ..verkliga livet.. en måndag i mitten av augusti..sydöstra Skåne.
Dvs jag fann en kö...på väg in till Simrishamn..o den leddes inte av en huabil.

Ps på ställplatsen..den populära vid hamnen i Simrishamn..fanns fyra husbilar på eftermiddagen...men den rymmer nog bara 7-8 stycken...

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Från verkligheten... idag har jag kört från Kristianstad...till Simrishamn..bort till Ystad och över Tomelilla upp tillbaks...det är ..typ.. 15-20 mil.
Vad såg jag att hänga upp sig på... jo...ute på E22 vid spritfabriken fanns det nog någon " dement" dvs över 65... i en mindre bil...storlek som min.. o denne demente tvekade ..blev nog lite rädd och drog sig onödigt långt ut till höger... då det kom en stor stor lastbil från vänster..med släp som var på väg ut o skulle korsa hela vägen...denna tvekan ledde till att lastbilen..passade på och körde ut.. fast på ett farligt sätt...men lurades lite av den demente.... nåja mig lurar man inte i trafiken...så jag var på min vakt..men fick kraftigt bromsa in...
Neråt norr Degeberga... också lite äldre...en mindre bil... körde just som någon skrev.. ryckigt i hastighet... det finns norr om Degeberga flera sträckor med olika fartgränser..ned till 70 också... det finns också flera skyltar om vilt också en skylt... sträcka med många olyckor...vilt.. denne bilist körde lite sakta.. men..kan absolut inte ha observerat skyltar... för plötsligt var hastigheten över den lagliga...på en sträcka med varning för vilt...o gudarna ska veta att..där finns det massor med rådjur... så nej..det där var inte bra..sänkte inte hastighet där man borde göra det..tvärtom..drog på!
Nå....i backarna lite norr om Brösarp...jo minsann..tendens till kö... två plåtisar följdes av två vw transport camping...Alla fyra tysk registrerade... och ännu närmre Brösarp...Tre husbilar på rad..varav den sista nog kämpade på för fullt..men för svag motor... det är 90 väg men de orkade bara i 80...
Nu svänger vi mot riktiga österlen till vänster vid Brösarp... jag ser flera husbilar..Alla tyskar utom en..nej inga köer..men tätare trafik o smalare o kurvig väg förbi Brösarps backar... mest bara tyska husbilar men också rätt många tyska personbilar...

Om det ändå var strulit i Brösarp.
Du skulle stannat på Gästis å edet äggakaga med redit stegefläsk ju.
Gott gottigottgott. :yes:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om det ändå var strulit i Brösarp.
Du skulle stannat på Gästis å edet äggakaga med redit stegefläsk ju.
Gott gottigottgott. :yes:
Jo jag vet att den är känd..men jag har inte ätit det...de har mycket bra dagens rätt..men äter inte så ofta där...det är rätt ofta större sällskap som bokat..o då tar det väl lång tid... så god mat men rörig logistik... förr åt jag mycket dagens på Svea i Simrishamn..men de har helt slutat med dagens...mycket synd..för det var ett toppställe. Men ännu i augusti..rätt rörigt inne i Brösarp..mycket turister vid Ica.
Brösarps backar..stannar en hel del husbilar vid och övernattar.
Imorgon ska jag till Ystad..men kör då rakt ner...kommer att hålla ögonen öppna på fenomenet..långsamtgående husbilar...jag hittade inga idag.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
För många år sen hade jag en bror duktig limmad där bakom. Han skulle minsann visa mig hur man ska köra med husbilen. Det var också E22:an. Han körde om snävt och kastade sig in på vägrenen och tappade kontrollen på bilen och höll på att köra in i vägräcket. Den föraren hade mer än tur.

Tidigare hade jag kört in på vägrenen och släppt förbi bilar, det gjorde jag inte igen. Det var en farlig hög kant ut mot vägrenen. Så var det i både norr och södergående riktning så jag sen.

Bilarna ringlade som en lång korv i både norr och södergående riktning.
Vägrenen var tom i båda riktningar.

Vi kunde ha dragits in i en olycka pga en aggressiv förare som inte hade en susning om vad han höll på med. Limmar man där bakom är man i princip blind framåt.

Det är bättre att komma fram än inte alls.

Vovven Leia

1754945337271.png

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Mitt körsätt med husbilen går ut på, där omständigheterna så tillåter, att mer eller mindre exakt hålla den skyltade hastigheten. Allt för att inte reta upp bakomvarande bilar. Det borde innebära, om TS ”teori” stämmer, att jag relativt ofta kommer ikapp bilar som kör långsammare och då speciellt husbilar. Nu visar det sig att verkligheten är en helt annan. Det som inträffar är att jag sällan kommer ikapp personbilar eller husbilar. Det som däremot händer är att jag ofta blir omkörd av många bilar, både personbilar, lastbilar och husbilar. Detta gör att jag, trots att jag håller lagstadgad hastighet, ofta kör in på parkeringsfickor eller dylikt för att släppa om bakomvarande bilar.
Det fåtal bilar som kör under gällande hastighetsgräns är i mina ögon ett betydligt mindre problem än det flertal som kör över gällande hastighetsgräns.

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Der verkar vara många som har husbilar av äldre modell som en del skrivit ca 30-40 år gamla o skyller på det, jag förstår att dom kanske är motorsvaga o drar mycket bränsle samtidigt som man kör sakta för miljön skull???? Återigen miljö o husbilar hör inte ihop överhuvudtaget…Toyota.. det vet både du o jag att gå till polisen gör man knappt ens om man mördat nån idag..

bertillilja

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20477
Medlemskap
2025
Vi som har gamla husbilar sänker inte farten för miljöns skull ! 75 hästarna orkar inte hålla dagens racetempo hur mycket man än försöker.
Det räcker att det blåser motvind och är uppförsbacke så man måste växla ner och motorn får jobba så man tror att kolvarna ska komma flygande upp genom motorhuven ! Så det är inte för att spara bränsle en gammal alkovhusbil inte kan hålla ev maxfart på vägen.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Der verkar vara många som har husbilar av äldre modell som en del skrivit ca 30-40 år gamla o skyller på det, jag förstår att dom kanske är motorsvaga o drar mycket bränsle samtidigt som man kör sakta för miljön skull???? Återigen miljö o husbilar hör inte ihop överhuvudtaget…Toyota.. det vet både du o jag att gå till polisen gör man knappt ens om man mördat nån idag..

Nej-visst tänkte inte på det... polisen hinner ju inte jaga mördare..de har ju inte " resurser ". till det...
De får ju lägga allt krut på att få fart på alla " dementa " slöfockar ute i trafiken som inte ens kan köra i maxfart.. som kränker och upprör oss laglydiga som kan de svenska trafiklagarna. Som tvingar oss att göra vårdslösa livsfarliga omkörningar. Ingen ordning på nåt numera överhuvudtaget.
Värst är de med husbil. Envisa är de också... o ger sig inte. Och tycks ha hur mycket tid som helst att sitta och skriva helt felaktiga och förvirrade inlägg på så kallade forum. Nej ut o kör o träna fart. De förstår inte just detta . Vikten av att hålla upp hastigheten...det är den mest grundläggande kunskapen en modern körskola lär ut.

Vad är tjusningen med husbilslivet? Finns det nåt mysigare än att susa fram i en bilkö och se landskapet forsa förbi i högsta möjliga hastighet och gärna 10-15 km över denna... det är livet när det är som bäst.. inte konstigt att fler och fler skaffar husbil...

Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Vad säger den verkliga juridiken? Rättsfall? AI svaren kan kanske i framtiden tas på allvar. Än så länge betraktar jag dem som nys.
Jag känner till ett rättsfall sedan 70 talet. Det blev dagsböter för mig dock ingen husbil inblandad, bara en riktigt ilsken polis Tyvärr har jag inte pappren kvar och det är sedan länge borta ur brottregistret men jag kommer ihåg att texten innehöll något som "låg hastighet" och "till hinder för övrig trafik" som inte existerade förutom just denna polis på väg hem. Körde väl ca 5-10 km/h på 50 skyltad gata en söndag. Inga stora böter heller för inkomsten från kronans tvångsarbete var låg.....

Hälsningar
Peter

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Jodå, miljö och husbilar hör ihop. Enligt en norsk forskningsrapport så är husbilsturism en av de mest miljöanpassade semesterformerna. Vill man bli ännu bättre får man stanna hemma på semestern och då är man ju heller ingen bromskloss för dem som vill rusa/stressa genom semestern.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Peter Sandstroem! Du är från o med nu min största hjälte... finns ingen som jag beundrar o ser upp till mer i hela världen...OFATTBART ligga i 5 km i timmen... det måste ha varit en helt sagolik upplevelse... berätta ! Hur kändes det?
Det lägsta jag har vågat gå ner till är 43 km i timmen...

Tänk vilka tider...5 km i timmen.. det var väl sånt som kallades Fri fart?

Numera är ju alla sådana friheter borta.. det finns ju nu för tiden enbart En- fartsbestämmelsen.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
VM-E9_965x965.png
Denna skylt "Gångfartsområde" blir allt vanligare iallafall i mindre städer/samhällen, t.ex. i min stad.

Jag kände inte till gällande hastighetsgräns på skylten förrän en dag jag åkte in med frugans bil, den tolkar många skyltar, bl.a denna och det kom samtidigt upp visning av max. tillåten hastighet=5km/h på instrumentpanelen.
Sedan dess får jag bromsa mej igenom detta område då min bil gör 10km/h på tomgången.
Ofta får man kö i arslet, så jag misstänker att det är fler som inte kan reglerna på denna skylt, dock så stannar jag inte här och släpper förbi de stressade :cool:

Det har hänt att polisen har fartkontroll här, då fastnar nog närmare 100% av bilisterna, misstänker att böterna är skyhöga vid denna överträdelse.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Även om jag kör i den max lagliga hastigheten så blir jag ju omkörd så jag kör i mina 82 km/h på vägar med högre tillåten hastighet. Bilen känns säker i den hastigheten och jag hinner vinka till alla husbilar jag möter utan att känna att jag brister i uppmärksamhet på mina medtrafikanter.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Efterlevnaden av trafikreglerna är mycket dåliga i Sverige o särskilt hastighetsbegränsningarna. Dom tavlorna är runda kallas förbudstavla, anger högsta tillåtna hastighet. Reglerna finns där av en anledning.
Husbilar är byggda på små transportbilar som inte är byggda för samma väghållning eller farter som nyare personbilar.
Ett lite långsammare fordon tvingar inte bakomvarande att köra om, det är ett beslut bakom varande tar med egen riskbedömning.

Hälsningar Sanddammaren

Toppen