• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Skapar en ny tråd gällande saktgående husbilar vilket skapar både irritation och idiotomkörningar.
Hur tänker ni som är ute på vägarna med husbil o skapar långa köer? Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Husvagnar får köra max 80 på 90 väg, A-Traktorer får köra i max 30 men husbilar får köra 90 på 90 väg 100 på 100 väg osv osv så det kan man inte säga nåt om.. verkar vara ett känsligt ämne så ser fram emot vidare diskussion

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man skapar köer är det för mig självklart att stanna vid lämplig plats och släppa förbi bakomvarande.
Så gjorde jag med husvagn, och naturligtvis även med husbilen om det skulle inträffa.

En annan sak är varför man inte med husbil skulle hålla sådna hastighet att det inte blir köer bakom.
Med husvagn och 80 kmh lagstadgad maxfart är det inget att göra åt.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
På en väg, som är skyltad från 80 km/h upp till 100 km/h, kör jag i princip alltid efter hastighetsangivelsen i min navigator. Är hastigheten på vägen högre än 100 km/h så är det oftast motorväg eller 1+2-väg, så då är det inga problem för bakomvarande att köra om "på egen hand". Är vägen skyltad 70 km/h eller lägre, så kan det ibland vara svårt att hålla skyltad fart med en husbil och då släpper jag fram bakomvarande, om de inte kan ta sig om på egen hand inom rimlig tid.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
"Det är inte den som ligger först som skapar kön. Det är den som ligger tvåa." Dvs den som ligger tvåa och inte vågar köra om vid lämpligt tillfälle och som kanske dessutom ligger för nära är den som gör att en kö snabbt växer.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?

Ja, här har du en!
Och en till! Ofta, speciellt på mindre vägar där det är dåligt med omkörningsmöjligheter.
Och har definitivt aldrig skapat någon lång kö! Dock skall man ändå tillägga att hastighetsgränser betyder inte någon skyldighet
att hålla det som står på skyltarna, som Bürstner verkar rikta in sig på, utan det är högsta tillåtna hastighet! Sedan skall varje enskild
förare anpassa hastigheten till de olika rådande förhållandena, som väglag, väder, mörker, fordon m.m.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skapar en ny tråd gällande saktgående husbilar vilket skapar både irritation och idiotomkörningar.
Hur tänker ni som är ute på vägarna med husbil o skapar långa köer? Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Husvagnar får köra max 80 på 90 väg, A-Traktorer får köra i max 30 men husbilar får köra 90 på 90 väg 100 på 100 väg osv osv så det kan man inte säga nåt om.. verkar vara ett känsligt ämne så ser fram emot vidare diskussion
Har du husbil? Kör du 120 där det står så på skyltarna också?

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ja, kanske känsligt för vissa. Nu hör jag till dem som håller 80 - 85 på vägarna, min 35 åriga husbil är ingen racer. Naturligtvis stannar jag och släpper förbi bilar OM det bildas lång kö bakom mig. Men vad tycker du en lång kö är? Tre bilar eller 15 st?
Så många som 15 har jag aldrig haft bakom mig, jag har väldigt bra koll bakåt och är van att underlätta omkörningar och gör vad jag kan för de bakom. Nu tänker jag fortsätta köra min gamla bensinare med 85 hk från början men nu efter 35 år en del mindre.
Att vara så stressad att man inte kan anpassa sig efter trafiksituationer och de trafikanter som omger en på vägarna, känns ganska egoistiskt.
Men det speglar väl samhället vi lever i nuförtiden, jaget är viktigast.
Jag är medveten om att många vill förbjuda A-traktorer och andra fordon som går sakta på vägarna. Jag delar inte den åsikten.
Vi ska ju alla någonstans och har viktiga saker att utföra eller personer att träffa, upplevelser att utforska.
Det finns ju också en miljö och ekonomisk aspekt bakom de som kör lite saktare, sedan ökar ju också olycksrisken med hastigheten.
Att det under semestertider är många som är ute på vägarna, gör det stressigare för många.
Men varför inte låta andra sköta sitt och ta några extra andetag när stressen som andra medtrafikanter orsakar känns jobbigt?

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Ja, kanske känsligt för vissa. Nu hör jag till dem som håller 80 - 85 på vägarna, min 35 åriga husbil är ingen racer. Naturligtvis stannar jag och släpper förbi bilar OM det bildas lång kö bakom mig. Men vad tycker du en lång kö är? Tre bilar eller 15 st?
Så många som 15 har jag aldrig haft bakom mig, jag har väldigt bra koll bakåt och är van att underlätta omkörningar och gör vad jag kan för de bakom. Nu tänker jag fortsätta köra min gamla bensinare med 85 hk från början men nu efter 35 år en del mindre.
Att vara så stressad att man inte kan anpassa sig efter trafiksituationer och de trafikanter som omger en på vägarna, känns ganska egoistiskt.
Men det speglar väl samhället vi lever i nuförtiden, jaget är viktigast.
Jag är medveten om att många vill förbjuda A-traktorer och andra fordon som går sakta på vägarna. Jag delar inte den åsikten.
Vi ska ju alla någonstans och har viktiga saker att utföra eller personer att träffa, upplevelser att utforska.
Det finns ju också en miljö och ekonomisk aspekt bakom de som kör lite saktare, sedan ökar ju också olycksrisken med hastigheten.
Att det under semestertider är många som är ute på vägarna, gör det stressigare för många.
Men varför inte låta andra sköta sitt och ta några extra andetag när stressen som andra medtrafikanter orsakar känns jobbigt?
Miljöaspekten kan vi nog släppa, husbil och miljö hänger inte ihop överhuvudtaget, jag kör mellan 8-10 mil på 2+1 väg i jobbet 5 dagar i veckan där det är 4km mellan omkörningsfilerna och hamnar väldigt ofta i kö där en husbil ligger o sölar längst fram, det är precis som att vissa husbilschaffisar tycker att det är ”nu har jag semester” så anpassa er efter mig o det spelar ingen roll om det är viltstängsel eller öppet landskap, jag har aldrig varit med om att just en husbil gåe in o släpper förbi bilar bakom men däremot husvagnar är väldigt duktiga på det så vill bara veta varför det är så

Toppen