• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lågt oljetryck fiat ducato 1991

Wato87

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Falköping
Hej på er. Köpt mej en fiat ducato med 2.5l diesel i. Efter några kortare turer såg ja att oljetrycks lampan blinkade lite på tomgång när motorn var varm. Ja bytte olja o filter, dyr mekonomen olja. Då upplevde ja att lampan lös mera vid varmkörning, suck. Kopplade på en givare från biltema o såg att oljetrycket va knappt 0.5 bar på tomgång (om den stämmer). Är detta ett vanligt fel på dessa motorer? Ja har googlat som en idiot i flera dagar men ja hittar inte mycke info om dessa motorer. Finns de kunniga/tipsande motordoktorer här?
Mvh Tobias
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp oljetrycket är bra nu.
Nu ska ja byta i vxl också. Undra om ja köpt rätt, eller finns de fel olja till vxl?

Om jag inte minns helt fel skall du ha en 75W90 GL4, behövs inget extremt, kan även vara mineralolja, Jag har kört på det ett tag nu, och lådan
går faktiskt lite tystare på den och växlingarna känns lite bättre än med syntet. Nackdelen är att den kan vara lite trögare att växla innan den har
blivit lite varm vintertid.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
När det gäller växellådan så ska de ha lite extra olja p.g.a. den berömda 5:e växeln.

En av flera trådar genom tiderna om växellådan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som redan sagts så finns det massor med inlägg om olja och oljemängd till första generationens lådor. Oljestickan blev felmärkt på en del troligen för att de första lådorna bara hade fyra växlar och mindre hus, samt att någon i ledet klantade sig. Det finns riktiga verkstadspapper om rätt märkning på stickan. Och då skall det i min. ca. 1.7L. i lådan som skall vara tömd genom att ta bort två oljepluggar på undersidan.
Här får du en länk också till lite förklaringar och en bra olja till de här gamla lådorna som kan bli sega i växlingslägena av vissa spärrstift som skall flytta på sig och behöver mera glid i oljan än vad själva kuggen i lådan behöver. Alltså lådorna mellan -82 t.o.m. -94.

Länk till inlägg #28

Nere vid inlägg #30 i den tråden så finns det förklaring på de två oljepluggarna, och om du sedan klickar på länken i inlägg #30 så har du uppgifter om nivåmärkningar av stickan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen