• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lågt oljetryck fiat ducato 1991

Wato87

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Falköping
Hej på er. Köpt mej en fiat ducato med 2.5l diesel i. Efter några kortare turer såg ja att oljetrycks lampan blinkade lite på tomgång när motorn var varm. Ja bytte olja o filter, dyr mekonomen olja. Då upplevde ja att lampan lös mera vid varmkörning, suck. Kopplade på en givare från biltema o såg att oljetrycket va knappt 0.5 bar på tomgång (om den stämmer). Är detta ett vanligt fel på dessa motorer? Ja har googlat som en idiot i flera dagar men ja hittar inte mycke info om dessa motorer. Finns de kunniga/tipsande motordoktorer här?
Mvh Tobias
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej på er. Köpt mej en fiat ducato med 2.5l diesel i. Efter några kortare turer såg ja att oljetrycks lampan blinkade lite på tomgång när motorn var varm. Ja bytte olja o filter, dyr mekonomen olja. Då upplevde ja att lampan lös mera vid varmkörning, suck. Kopplade på en givare från biltema o såg att oljetrycket va knappt 0.5 bar på tomgång (om den stämmer). Är detta ett vanligt fel på dessa motorer? Ja har googlat som en idiot i flera dagar men ja hittar inte mycke info om dessa motorer. Finns de kunniga/tipsande motordoktorer här?
Mvh Tobias

Vilken olja använde du?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Castrol edge 0w-40 på mekonomens rekommendationer.

Misstänkte det, 0W fungerar inte i de här gamla motorerna! 10W40, 15W40, 20W50 behöver du, det du hittar är mineralolja eller delsyntet och det är helt ok. 20W50 kan gå lite trögt vid start om du kör på vintern, då är 10W40 bättre.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för tipset.
O ja som tänkte att denna gången ska ja lyssna på mekonomen, ja ska givetvis prova nån av dom du skrev. Återkommer om det funkar, troligen tidigast i morron.
Bor du nära Bro i Upplands bro så får du 5 liter gratis olja av mig. Har bytt husbil.

Men vem som helst som har vägarna förbi säger jag ... varsågod
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Biltema delsyntet 10W-40 användes i min tidigare 2.5 TD -92 under de åren jag hade den, inga problem alls. Den är i drift fortfarande såvitt jag vet.
Helsyntet med så låg viskositet som 0W är för tunn för dessa motorer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
TS hade samma problem med oljetrycket före oljebytet, så det är ingen lösning att byta olja igen.
Det är något annat fel.

Möjliga orsaker till lågt oljetryck:
Reducerventil stänger ej helt, lågt oljetryck speciellt på tomgång.

Överströmningsventil i oljefiltret sluter ej tätt, lågt oljetryck speciellt på tomgång. Kan uteslutas för TS om denna ventil sitter i oljefiltret, och inte i oljefiltergållaren.

Utsliten motor. stora lagerspel.

Motor på väg att haverera, stora lagerspel.

Om det är tubo på motorn, utslitet/havererat turboaggregat.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
TS hade samma problem med oljetrycket före oljebytet, så det är ingen lösning att byta olja igen.
Det är något annat fel.

Möjliga orsaker till lågt oljetryck:
Reducerventil stänger ej helt, lågt oljetryck speciellt på tomgång.

Överströmningsventil i oljefiltret sluter ej tätt, lågt oljetryck speciellt på tomgång. Kan uteslutas för TS om denna ventil sitter i oljefiltret, och inte i oljefiltergållaren.

Utsliten motor. stora lagerspel.

Motor på väg att haverera, stora lagerspel.

Om det är tubo på motorn, utslitet/havererat turboaggregat.
Eller att det innan oljebyte var för tunn olja i den...

Det är sommar och varmt på gång. Sätt så tjock olja som möjligt enligt instruktionsboken

Men dom sagt kan vara nått som Mikael s skrev men börja med oljebyte. Billigaste delen i felsökningen...
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en fundering bara, vad har du för oljetryck om du varvar upp motorn, eller i "normalfart" på landsväg.
Det ökar säkert, men frågan är om det fortfarande är lägre än det borde vara även då.
Oljetrycket är ju en kombination av tjocklek på oljan, oljepumpens kapacitet/täthet, övertycksventilens öppning m.m. Du bör säkert ha tjockare olja i din motor och ev. koll av pump och övertycksventil.
En "reparation" på burk som finns för lite kontroll av vad som händer och för att se om det hjälper är att (med annan olja först) men sedan ev. hälla i en burk... sorry numera blå plastflaska med STP olja, men obs. mest för att kolla om det hjälper och även se om det går att få upp trycket till lite bättre nivå.
Om det hjälper så vet man tyvärr inte i alla fall om det är gles motor, gles oljepump eller övertrycksventil som öppnar för lätt eller ev. "bara" läcker lite på tomgång. En övertrycksventil som öppnar för tidigt på tomgång brukar nog för det mesta ge rätt dåligt tryck även på högre varv.

För läänge sedan hade jag en Ford som var gles någonstans. Om motorn var rejält varm så fick man inte upp oljetrycket vid uppstart av motorn. Jag stog på Öland och svor över att det var fördröjning på oljetrycket :msn_wall: In på en mack och köpte en burk med STP som slank ner i motorn. Både den semestern och säkert några tusen mil till funkade den reparationen på burk, även om jag nog nu mera skulle se det mest som en tillfällig "eller kanske långlivad test".
STP plja.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Till min fiat 2.8jtd 2001. rekommenderas denna.


Obs rekommenderas inte helsyntet.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Till min fiat 2.8jtd 2001. rekommenderas denna.


Obs rekommenderas inte helsyntet.


rekommenderas det verkligen Biltema..? ;)
 

Wato87

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Falköping
Ja kommer inte riktigt ihåg nu vad ja hade för tryck vid körning, kanske 2-3 men ja ska få i ny tjockare olja i morrn förmidda hoppas ja på, så ska vi se va de ger för resultat. Mina tankar har gått åt den här överströmnings ventilen också men utan info famlade ja lite i mörkret typ.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja kommer inte riktigt ihåg nu vad ja hade för tryck vid körning, kanske 2-3 men ja ska få i ny tjockare olja i morrn förmidda hoppas ja på, så ska vi se va de ger för resultat. Mina tankar har gått åt den här överströmnings ventilen också men utan info famlade ja lite i mörkret typ.

Det här är riktigt robusta gamla motorer, så man skall inte måla f-n på väggen. Med lite omvårdnad går dom 30-50.000 mil.
Vår har nu gått ca 27.000mil och har inga krämpor att tala om, trots att den har gått påställd/trimmad i många år och släpat på både
mc-släp och bilsläp emellanåt, och rullar året runt. Fortfarande 1:a turbon och första 5:te växeln. Oljebytena gör gott, speciellt syntetoljan
löser gärna upp gammalt skräp i motorn och transporterar det till oljefiltret. :) Oljebyte tillsammans med filterbyte varje år är en förutsättning. Givetvis kvalitetsfilter, t.ex. Mann, Purolator.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
15w-40 trivdes min gamla 2.5 liters Fiat med.
dåligt oljetryck på tomgång varm är ingen katastrof precis. Oljan ska flöda mellan lagerytor och en för tjock olja kommer inte till på de ställen där det är små spel. Med syntetolja läckte packboxar lite, men var helt torr efter bytt till vanlig mineralolja 15W-40.
skulle inte välja 60 olja, Max 40. Om oljetrycket vid förhöjt tomgångsvarv ligger på ett par kg/cm2..
 

Wato87

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Falköping
Såå då har ja gjort 2 oljebyten, sköljt ur med 10w30 ja hade i garaget o sen 15w40. Kall motor tomgång 6bar, varm motor tomgång 1bar, vid höjning av cirkus 100varv går den upp till 1.5 sen ökar de upp till ca5.5 i marschfart. Är detta okej eller ska de va högre tryck på tomgång?
 
Toppen