Hej, en fundering bara, vad har du för oljetryck om du varvar upp motorn, eller i "normalfart" på landsväg.
Det ökar säkert, men frågan är om det fortfarande är lägre än det borde vara även då.
Oljetrycket är ju en kombination av tjocklek på oljan, oljepumpens kapacitet/täthet, övertycksventilens öppning m.m. Du bör säkert ha tjockare olja i din motor och ev. koll av pump och övertycksventil.
En "reparation" på burk som finns för lite kontroll av vad som händer och för att se om det hjälper är att (med annan olja först) men sedan ev. hälla i en burk... sorry numera blå plastflaska med STP olja, men obs. mest för att kolla om det hjälper och även se om det går att få upp trycket till lite bättre nivå.
Om det hjälper så vet man tyvärr inte i alla fall om det är gles motor, gles oljepump eller övertrycksventil som öppnar för lätt eller ev. "bara" läcker lite på tomgång. En övertrycksventil som öppnar för tidigt på tomgång brukar nog för det mesta ge rätt dåligt tryck även på högre varv.
För läänge sedan hade jag en Ford som var gles någonstans. Om motorn var rejält varm så fick man inte upp oljetrycket vid uppstart av motorn. Jag stog på Öland och svor över att det var fördröjning på oljetrycket

In på en mack och köpte en burk med STP som slank ner i motorn. Både den semestern och säkert några tusen mil till funkade den reparationen på burk, även om jag nog nu mera skulle se det mest som en tillfällig "eller kanske långlivad test".
M.v.h. JANKRO.