• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lättmetallfälgar

H

hianders

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej igen!

Tror att priset var strax under 10.000:- men det är en kvalitetsfälg och sådana är sällan billiga. Hög finish och mycket lätta att hålla rena.
Det finns många lycksökare i branschen så det gäller vara på sin vakt när man handlar. Hos Specialfäljar hittar man bara tre (tror jag) modeller som får monteras på Dukatobilarna.

Hälsn. Hasse A
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Jag tror nog att du kan hitta kvalitet under 2500 fälgen även till Ducato Jag har hittat 15 tums för 1175 kr 118 i bultdelning och 16 tums för 1395 kr 130 i bultdelning. Detta hos Alvén och Ingvarsson i Smålandstenar. 4700 för 4 15 tummare och 5580 för 16 tummare. Jag tror inte de har sämre kvalitet!! Vi borde nog verka för att få ner priserna på de varor vi vill köpa och nobba de dyra. Se på Bossing och drevbyte. Mer än 100% dyrare än om man köper drev själv och låter verkstad montera.

Nej fram före billigare varor till os med husbilar. Då menar jag inte EPA-varor utan sådant vi accepterar.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Go kväll

Fälg enl bif bild kan jag skaffa fram för c:a 1400:- i 15" och 1500:- i 16" inkl.moms
om någon skulle vara intresserad.
Fälgen godkänd för 1012 kg

skanna0007ducato.jpg
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Roberth/ Tyvärr kan det va så att sommardäcket låter mer än dubbfriavinterdäcken..
Men jag tycker att motorljudet är större problem än däcksljudet, på våran bil iallafall:confused:
Annars kan jag tipsa om Michelin XC camping eller nya Nokian Hakka C (som jag kör på)..
Nya Nokian har mer personbils känsla över sig och är miljö vänliga!:wink:
Byrstner/ Du har ju fått svar redan...;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Birgitta & Sten

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
447
Medlemskap
2023
Sv: lättmetallfälgar

Hej Melle!
Är intresserad av 4 fälgar, 39. PT Orion. Jag väntar på en LMC 6900 2008 på Fiat-chassi med 215/70R15C. Jag funderar på att lägga över sommardäcken på PT Orion och köpa Michelin Agilis dubbfria som läggs på originalplåtfälgarna. Har du synpunkter och vad kostar detta.
Hälsningar
Sten
sten.blomqvist@telia.com
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Hej,

Skall kolla senaste dagspriset imorgon.

Hälsningar

Kjell
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

HEJ

Skall man köpa alu-fälgar var noga med att kolla vad de klarar för vikter de kan mycket väl klara ett Ducato skåp men våra bilar är ju rätt tunga det kan bli en byr affär med billiga fälgar
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Al-Ko har en ny fin fälg. Dels bygger den minimalt med spårvidd (bra om det är trångt i hjulhusen), dels klarar den 4250kg som totalvikt (vilket inte alla lm-fälgar gör). Köpte den till vinterdäcken. Plåtfälg+snygga och lättrengjorda fälgkåpor marginellt billigare.
 
M

Majja

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Har följt hela denna diskussion om fälgar. Mycket intressanta inlägg om både för och nackdelar.
Har själv en LMC Fordchassi 2007 med tvillinghjul och söker med ljus och lyckta efter lättmetallfälgar.
Har försökt med Svenska Ford men dom har inga fälgar att sälja.
Någon som känner till vem man ska kontakta?

Kör lugnt

Majja
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Hei!!
Jeg følger også med på denne diskusjonen, leter etter aluminiumsfelger til min med Ducato Maxi chassi.
Men, har de felgene som er nevnt i denne tråden stålventil???
For meg er dette det eneste som er aktuelt ettersom jeg tidligere har hatt 2 tilfeller med gummiventiler som har røket.
mvh
Kangas
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Hej menar du att en fälg klarar 4250kg när dom som finns till husbilar nu klarar 1350kg max per fälg?

/Sören
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej menar du att en fälg klarar 4250kg när dom som finns till husbilar nu klarar 1350kg max per fälg?

/Sören

Med totalvikt 4250kg klarar du dig inte med en fälg som tål 1000kg utan behöver mer. Dock behöver du inte fälgar som var och en klarar 4250kg.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Nja, antal axlar är inte relevant i förhållande till frågan jag besvarade.

Sen beror det ju på hur bilen är byggd/lastad. Du kan ju få mer än 2000kg tryck på framaxeln oavsett hur många axlar du har bak.
 
F

F.d. 9648

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Svar till Roland. Du menar väl spårvidden den skall man inte öka, om man är rädd om hjullagren Hälsn. kjelle
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Hej

Jag har sökt denna fälg i Tyskland och hittat ett företag som säljer den på nätet. Företaget heter Wheelmachine och ligger i södra Tyskland. Jag ringde till företaget och de skulle 868 euro för fyra fälgar med Michelin camping däck till min Renault Master.

Han trodde att frakten till sverige skulle kosta runt 180 euro.

WheelMachine - Felgen - Reifen - Kompletträder
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Finns denna fälg att fås till Ducato ( x250) 2007 och nyare i 15"?
Hej!
Jag beställer allt till husbilen genom en kontakt jag har i Tyskland och har löst frakten genom en långtradar chaffis från Holland som åker Holland-Borlänge 2ggr i veckan.Tar med sig gods mot en ringa kostnad.Då jag köpte husbilen Ci riviera p garage 2007 (Nov 2007)av min kontakt i Tyskland så hade man ej börjat tillverka fälgar till 250 chassiet.Nu finns de och jag tänker beställa dessa fälgar inom en snar framtid.
Mvh Poolsson
 
Toppen