• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lättmetallfälgar

F

F.d. 51674

Guest
Är det någon som kan tippsa var jag köper lättmetallfälgar till Fiat Dukato-07
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej!
Har köpt nu i vår på Svenska Fälg, kanonfälgar som breddade hjulbasen med 12 mm. på varje sida,det blev ju även 1/2 tum bredare för däcken.
Slutresultat stadigare bil samt mjukare gång.
Kostnad 6000:- för allt.
Hälsningar Roland:music-icon:
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: lättmetallfälgar

De var billigt ) vad har du för tum o profil på dom?
 
H

hianders

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej Bosse?

Jag kör också på TD Rimfire som Mike71. Jätteflotta. Specialfäljar levererar dessa.

Hasse A
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: lättmetallfälgar

Berätta för en helt oförstående varför lättmetallfälgar för 6.000kr kan göra någon så lycklig.
Är det för utseendet, viktreduktionen eller möjligheten till bredare däck/mjukare gång?
Är det värt dessa pengar?
Jag är medvetet provocerande för att få igång en diskussion!
 
Senast ändrad:
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: lättmetallfälgar

JAPP.du visste redan..särskilt om men behöver nya däck oxå)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: lättmetallfälgar

När jag köpte husbilen i Mars för snart 8 år sedan så satt lättmetallfälgarna på och jag tänkte inte så mycket på det föränn jag köpte vinterdäck på stålfälg senare under hösten och satte på dem för att köra vinterhalvåret.
Däckdimensionen är samma och sommar är det Michelin Camping och vinter Agillis Snow&Ice.
Vi kör inte på långt när lika mycket på vintern som på sommaren men skillnaden på att köra med stål resp lättmetall fälg är väldigt märkbar.
Jag har snart 12000mil bakom mig och kanske 2000 av dessa på stålfälg.
Om jag körde mer på vintern skulle jag inte tvekat att ha lättmetall även då för skillnaden på bil är stor.
Dels är det spårvidden men minst lika viktig verkar minskningen av den ofjädrade vikten vara vilket helt klart stabiliserar när underlaget inte är helt jämt.
Nu har jag Fiat originalchassie så det kan ju ha sin betydelse, ALKO har ju ökad spårvidd så där kanske skillnaden blir mindre.

Att det dessutom är snyggt är väl bara en bonus!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: lättmetallfälgar

Om jag köper en ny bil, då verkar det vara läge att beställa lättmetallfälgar och de något bredare däcken istället för standarduppsättningen!(?)

Ang däcken, skall man välja S&M-däck (heter väl så, snow and mud) dvs dubblösa däck även godkända för vinterkörning?

För- och nackdelar?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6130

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Problemet med dubbfria vinterdäck (M+S) är att dom har mjukare gummiblanding än rena sommardäck, dvs. dom slits extra mycket när det är varmt ute..
Så jag rekomenderar att man har separata sommar och vinterdäck..
Men vissa tycker att det är jättebra med att slippa "skifta" däcken till vintern..
Alla M+S däck är inte godkända som vinterdäck, kolla med din handlare först!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: lättmetallfälgar

Tack för snabbt svar Micke!
Väljer nog sommardäck också med den förhoppningen att de är tystare, men så kanske inte är fallet??
Kan du tipsa om ett bra däck och helst ett "tyst" sådant?
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej Håkan!
Vari ligger skillnaden mellan plåt och lättmetallfäljar när det gäller köregenskaperna om fäljarna har samma storlek? Undrar en som vill veta!
Jag har kört c:a 4000 mil om året med en Renå Master flakbil och turbodiesel i mitt arbete varav c:a 2500 mil med sommardäck på lättmetallfäljar,resten med plåtfälj och dubbdäck,men inte märkt någon större skillnad på köregenskaperna.Jag har haft c:a 1500 kg. last, sommar som vinter.Jag tror att det mest är en utseendefråga + att man slipper rost med lättmetall.
MVH/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: lättmetallfälgar

Skillnaden i köregenskaper är obetydlig på en husbil.

Den stora skillnaden ligger i värmeavledningsförmåga.

För t.ex. en rallybil håller bromsbeläggen minst 3-4 gånger längre med AL fälgar
men detta gäller alltså enbart för hårdkörning på specialsträckor,
men visst är det snyggt också.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Jo visst är det snyggt, och kan bromsbeläggen hålla längre med lättmetallfäljar p.g.av värmeavledningsförmågan, så är det ju en bonus.
MVH/Lasse
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Mike-71
Vad är det för tillverkare på dina fälgar och vad var styckpriset för dem? Det sägs i detta inlägg att de ska heta TD Rimfire men kan inte finna dessa på svenska fälgs sida.
 
H

hianders

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Hej Byrstner!!

Du skall leta hos Specialfäljar. Vi kör på dom.

Hasse A
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: lättmetallfälgar

Okej Har tittat på specialfäljar men det var inte så billiga som det sägs här!?
 
Toppen