• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätta elcyklar

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
I somras bytte vi husbil, från en helintegrerad till en plåtis. Tidigare kunde vi ha våra elcyklar i det rymliga garaget där bak. Men cykelstället på plåtisen får högts belastas med 35 kilo. Därför går det inte att hänga upp våra gamla elcyklar som väger nästan 25 kilo styck. Nu undrar jag om någon känner till om det på marknaden finns lättare elcyklar på 17 till 18 kilo exkl. batteri. ( Batteriet kan oftast kunna tas bort.) Vi vill inte ha minicyklar Eftersom det blir allt vanligare med plåtisa, så borde det finnas en marknad för denna typ av elcyklar. Tacksam för uppslag på lösningar på detta problem.
Möller
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hopfällbara cyklar utan el finns av god kvalitet och många växlar brukar väga 10-13 kilo. Sparar både bil och rygg på grund av sin låga vikt och goda hanterbarhet. Som exempelvis den cykel jag har i min profilbild som ofta medföljer både på husbilsresor , i jobb och på tåg. Många gånger är ju inte cykelturerna längre än någon mil och det är ju bara nyttigt efter stillasittande resor med lite motion. Jag förstår absolut inte husbilsfolkets vurm efter elcyklar däremot de som dagligen cykelpendlar till jobb och skola!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag förstår absolut inte husbilsfolkets vurm efter elcyklar däremot de som dagligen cykelpendlar till jobb och skola!
Husbilsfolket generellt kan jag inget säga om men min egen vurm kan jag förklara med att jag kan cykla på en vanlig cykel men om min höft plötsligen nyper till och jag har en mil eller mer hem, då är det värdefullt att ha hjälp.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.881
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Husbilsfolket generellt kan jag inget säga om men min egen vurm kan jag förklara med att jag kan cykla på en vanlig cykel men om min höft plötsligen nyper till och jag har en mil eller mer hem, då är det värdefullt att ha hjälp.
Så är det. Elcykeln är ett fantastiskt hjälpmedel, även i husbilslivet! Inte minst när vi börjar komma upp i ålder och krämporna kommer smygande!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja det finns sådana elcyklar (ej minicyklar) som man skulle klara sig just precis vid 35kg. t.ex en Specialized Vado Turbo SL, ST, plus en Trek FX+ 2 Stagger. De kostar inte mer än 25-30.000 per styck.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag vet att Ove "Norrån" pratade med Zipforce om att de skulle bli ett av HBKs förmånsföretag, hur det har gått med det vet jag inte men om du är sugen på Zipforce så prata med Ove.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Fungerar denna genom att en rulle driver ovanpå däcket? På torra och fina asfaltsvägar kan det nog fungera men grus och blöta....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fungerar denna genom att en rulle driver ovanpå däcket? På torra och fina asfaltsvägar kan det nog fungera men grus och blöta....
Jag har provat den på blöt asfaltväg i kraftig uppförsbacke. Dåligt pumpat däck, dålig funktion och slir, normalt/hårt pumpat, inga problem alls och då är jag ingen liten person. Grus vet jag inte med det borde egentligen bli bättre grepp.

Jag trodde själv att det skulle slira vid väta och ska sanningen fram så är den att om det inte hade regnat den dagen jag monterade motorn så tror jag att ett test i väta inte varit nära förestående för jag tycker och tänker som så, att om det regnar så finns det betydligt bättre fordon att använda än en cykel.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hur funkar den vid branta nedförsbackar då cyklisten kommer upp i hög hastighet? Det lilla drivhjulet måste ju då snurra mycket fort.... eller har den någonslags frihjul likt en gammal SAAB?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den frågan får du ställa till tillverkaren, jag är ingen expert på cyklar och kommer med all säkerhet inte att bli det heller, sedan att jag skulle fara fram på en cykel mycket fortare än 25 km/h är även den ganska osannolik, även här anser jag att det finns betydligt bättre fordon än cykel om jag har bråttom.

Jag tycker att det är en bra fråga som du ställer och eftersom du är cykelintresserad så blir jag glad om du kan återkomma med svar från Zipforce, det enda jag vet är att om du inte trampar så "bromsar" cykeln i nerförsbacke, har du cykel utan bakbroms i navet och du trampar baklänges så används energin från det snurrande hjulet till att ladda batterierna.

Vi kollade runt lite innan vi slog till, det här gjorde att vi tänkte att det kan passa oss Någon som testat Zipforce?
 
Toppen