• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar under 17kg - Erfarenheter?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för all information (helst, grundad på egna erfarenheter) om lätta elcyklar.
Har någon HBK medlem använt Merida eSpeeder 200, som lär ha 14kg vikt ?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Den Meridan fanns inte med när vi gjorde vårt val förra året. Snygg med fina linjer!
Lätta cyklar är alltid roligare att cykla på oavsett man kör landsväg eller i skogen. Är cykelnörd med kolfiberhojar till både skog(9kg) o landsväg(7,5kg)
När vi valde elhoj för att plocka med i husbil så var det enbart fullstora cyklar med navmotor vi letade efter, vilket ger ett optimum cykelmäsigt. Nackdelen är att det blir lite dyrare hojar.
Den cykelvariant som du kikar på är läckra men är mer av ett stöd när man cyklar. Dvs. att du gör mesta cyklingen själv med lite stöd i uppförsbackarna.
Meridans Mahlesystem har ”bara” 40Nm i kraft vilket jag upplever klent när man skall köra elhoj.
Vi landade i cyklar från Crescent. En Elder och en Elda, som är i ungefär samma prisklass som den cykeln du kikar på. De har 80Nm moment vilket ger tillräcklig kraft för att verkligen uppleva ett stöd samt 418Wh batteri, vilket med medeleffekt ger ca 8mil. Nackdelen är att de med pakethållare och skärmar väger 22kg. Vårt val grundades på att vill vi ha roligt så har vi racer o MTB medan elcyklarna är bra komplement när man skall iväg bara några mil utan att vilja bli svettig. Vi är helnöjda med våra hojar även om dina Meridacyklar definitivt hade läckra linjer.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag köpte för en vecka sedan hopfällbara Hitway 16-tummare elcyklar som överraskade mig positivt både vad gäller funktion och kvalitet. Med både trampor och gasreglage för ca 7000 kr på Amazon. Två cyklar får plats i personbilens bagage.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för alla inlägg. Lite extra info varför letar vi efter elcykel under 17kg, helst under 15kg..
1) Vikt besparing, varje kg räknas, så kan vi ha extra utrymme för andra saker... kajak, böcker, extra par trekking skor, etc, och ha större möjlighet att ta hem flera produkter från resor, t.ex. lokala ostar, vin, osv.
2) Våra vanliga cyklar väger mellan 13 och 15 kg. Med elcykel vill vi ändå cykla vissa sträckor utan el-assistans, på gammalt sätt. Det blir besvärligt med elcykel som väger över 20 kg.
3) "El-delen" behöver inte prestera hög hastighet, inte heller ha mycket lång lång räckvidd, däremot ska inte synas och åtkomst till batteriet ska vara ej tjuv-vänlig :twitcy:
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Tack för alla inlägg. Lite extra info varför letar vi efter elcykel under 17kg, helst under 15kg..
1) Vikt besparing, varje kg räknas, så kan vi ha extra utrymme för andra saker... kajak, böcker, extra par trekking skor, etc, och ha större möjlighet att ta hem flera produkter från resor, t.ex. lokala ostar, vin, osv.
2) Våra vanliga cyklar väger mellan 13 och 15 kg. Med elcykel vill vi ändå cykla vissa sträckor utan el-assistans, på gammalt sätt. Det blir besvärligt med elcykel som väger över 20 kg.
3) "El-delen" behöver inte prestera hög hastighet, inte heller ha mycket lång lång räckvidd, däremot ska inte synas och åtkomst till batteriet ska vara ej tjuv-vänlig :twitcy:
Baserat på dina villkor för hur er cykel skall vara så tycker jag Meridan är ett bra val. Möjligen skulle jag kika på deras 400 modell som har Deore växlar. De är bättre än 200-modellens Alivio. Jo, Alivio fungerar likaså så det är en fråga hur mycket ni nyttjar hojarna och hur viktigt den sista känslan är.
Lycka till!
 
F

F.d. 22252

Guest
Hur gick det med Vässla har sett dom på YouTube och dom verkade bra där? Har en elsparkcykel men med tilltagande problem pga ålder så känner jag mej osäker. Använder den för att åka och handla ibland.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Har handlat en hopfällbar elcykel som jag inte fått hem än, den går enkelt att fälla ihop med ett handgrepp. kan ha den inne i husbilen bara att skjuta in den under sängen. Med tilltagande ålder vill jag sitta ner när jag kör och trampa när det tar emot istället för att gå uppför när motorn inte orkar längre. De flesta elcyklar väger närmare 30kg om de är rejäla med fullstora hjul och batterier , jobbigt att hänga upp på stället och lätta att stjäla. Samma vikt har min sparta cykel med bensinmotor så inte lätt att få upp på stället.
Sparkcyklar är ju förbjudna på många ställen numera så en liten elcykel är det som återstår. Vill jag vara helt miljövänlig har jag 20ah lifebatteri och en 20w solpanel och laddare för 12volt in och upp till 42volt ut. Så helt gratis utan att inkräkta på bobatteriet.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man viker cykeln så brukar det gå enkelt att dra det ur ramen och ta med det in för laddning.
 
Toppen