Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Är inte problemet försvinnande litet Hur många av dagens husbilar är lastbilsreggade inte många va?
Vid senaste årsskiftet fanns i Sverige 108.518 inregistrerade husbilar. Av dessa var 29.529 lastbilsregistrerade.
Pålle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är inte problemet försvinnande litet Hur många av dagens husbilar är lastbilsreggade inte många va?
27 procent.... lastbilsreg. ( om jag räknat rätt)
Se där fler än jag trodde men o andra sidan det reggas väl inga nya så med tiden är de försvinnandeStämmer bra.
Om detta är "försvinnande lite", är upp till var och en att bedöma.
Pålle
Detta tar nog längre tid än det tar att lösa ett "parkeringsproblem"Se där fler än jag trodde men o andra sidan det reggas väl inga nya så med tiden är de försvinnande![]()
Jag trodde att de hade handdatorer som kunde berätta vilket slags fordon man hade framför sig?Även om det kanske inte är "rättvist" så går det ju inte att göra på annat sätt än att skylta och bota efter hur fordonet är registrerat.
Vem skall annars avgöra vad som är en husbil? Hur skall ett regelverk se ut för att en parkerare och en parkeringsvakt med bestämdhet skall kunna veta att ett fordon skall räknas som husbil eller personbil just vid parkering?
Minst 2 fönster varav minst ett är utrustat med gardiner? Separat ingångsdörr i påbyggnaden ? Älgdekal på bakre väggen? Eller kanske det skall räcka med några mjukisar på instrumentbrädan..
Om vi hade otydliga regler för hur det skall tolkas skulle kreativiteten flöda hos oss och vi skulle få personbilar maskerade som husbilar och kanske husbilar som maskerar sig som personbilar. Allt för att kunna runda fluffiga regler och tolka allt till egen fördel.
Håller helt med dej, jag älskar också att önskedrömma...Jag vet den perfekta lösningen så det blir enkelt, logiskt och rättvist. Vi kan släppa dagens modell.
Alla husbilar som är registrerade som lastbilar skall givetvis också få stå på platser markerade med husbil (personbil klass2) eftersom dom faktiskt är husbilar. Föraren själv får avgöra om det är en riktig husbil han kör. Råder det förbud mot parkering av lastbil någonstans gäller inte det registrerade lastbilar som är husbilar eftersom dom är husbilar...
Lastbilarna som är husbilar skall givetvis få behålla sin fördelaktigare fordonsskattemodell eftersom dom faktiskt är lastbilar. Husbilar registrerade som personbil klass 2 däremot skall betala en annan skatt eftersom dom är personbil klass 2 även fast dom kanske är lastbilar.
Klart!
Inte som lagen är skriven i dag. Fråga en trafikjurist på TrafikverketDet räcker ju att det är en som undrar hur denne får parkera. Och svaret är ju att denne får parkera som personbil klass II.
Jag har själv varit tjänsteman - jag tror inte ett dugg på vad tjänstemän säger - jag låter en domstol avgöra vad som är "rätt eller fel" - eller rättare sagt "mer eller mindre bra"Inte som lagen är skriven i dag. Fråga en trafikjurist på Trafikverket
Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt (i domstolen)Jag har själv varit tjänsteman - jag tror inte ett dugg på vad tjänstemän säger - jag låter en domstol avgöra vad som är "rätt eller fel" - eller rättare sagt "mer eller mindre bra"
Vem är det då som har rätt egentligen, när domstolen säger att fel är rätt?Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt (i domstolen)
Förlåt mig, men min avsikt var inte att vrida paragrafer till det yttersta utan enbart få någon form av klarhet i den ställda frågan. Jag kan inte se att jag på någon plats i texten motsagt frågan att acceptera någon skyltning eller anklaga någon kommun för felaktigheter. Om detta sedan, genom dennaenkla fråga, får dig att avsluta ett medlemskap här i klubben - må så vara - men låt mig avslutningsvis säga att detta i alla fall inte var min initiala avsikt.Jag blir så trött på er som hela tiden rider på det yttersta på paragrafer det har ingen betydelse om nogonting ni vrider det till er fördel vad det än är kan ni inte ackseptera skyltar som finns och rätta er efter det någon gång alltid är det fel skyltning eller har kommunen fel eller någon annan funderar att a sluta mitt medlemskap här finns snart ingen anledning att vara kvar här
Tack för klargörandet!Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
- fast monterade sittplatser,
- fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
- fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
- bord.
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.
![]()
Personbil - Transportstyrelsen
En personbil är en bil som är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen.www.transportstyrelsen.se
Nja, i princip så kunde alla husbilar upp till 2006/7 vara reggade som lätt lastbil eller tung lastbil.Är inte problemet försvinnande litet Hur många av dagens husbilar är lastbilsreggade inte många va?