• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt lastbil kontra personbil 2 vid parkering

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Se där fler än jag trodde men o andra sidan det reggas väl inga nya så med tiden är de försvinnande :)
Detta tar nog längre tid än det tar att lösa ett "parkeringsproblem"
Dessa äldre husbilar överlever troligen
de nyare som har avgaskrav elektronik m.m. och blir för dyra att hålla liv i, iallafall så länge det finns bränsle som fungerar till veteraner.
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Även om det kanske inte är "rättvist" så går det ju inte att göra på annat sätt än att skylta och bota efter hur fordonet är registrerat.

Vem skall annars avgöra vad som är en husbil? Hur skall ett regelverk se ut för att en parkerare och en parkeringsvakt med bestämdhet skall kunna veta att ett fordon skall räknas som husbil eller personbil just vid parkering?
Minst 2 fönster varav minst ett är utrustat med gardiner? Separat ingångsdörr i påbyggnaden ? Älgdekal på bakre väggen? Eller kanske det skall räcka med några mjukisar på instrumentbrädan.. :)

Om vi hade otydliga regler för hur det skall tolkas skulle kreativiteten flöda hos oss och vi skulle få personbilar maskerade som husbilar och kanske husbilar som maskerar sig som personbilar. Allt för att kunna runda fluffiga regler och tolka allt till egen fördel.
Jag trodde att de hade handdatorer som kunde berätta vilket slags fordon man hade framför sig?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Krav för personbil klass II​

Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.
En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Registreringsskylt: Ja.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag vet den perfekta lösningen så det blir enkelt, logiskt och rättvist. Vi kan släppa dagens modell.

Alla husbilar som är registrerade som lastbilar skall givetvis också få stå på platser markerade med husbil (personbil klass2) eftersom dom faktiskt är husbilar. Föraren själv får avgöra om det är en riktig husbil han kör. Råder det förbud mot parkering av lastbil någonstans gäller inte det registrerade lastbilar som är husbilar eftersom dom är husbilar...
Lastbilarna som är husbilar skall givetvis få behålla sin fördelaktigare fordonsskattemodell eftersom dom faktiskt är lastbilar. Husbilar registrerade som personbil klass 2 däremot skall betala en annan skatt eftersom dom är personbil klass 2 även fast dom kanske är lastbilar.

Klart!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag vet den perfekta lösningen så det blir enkelt, logiskt och rättvist. Vi kan släppa dagens modell.

Alla husbilar som är registrerade som lastbilar skall givetvis också få stå på platser markerade med husbil (personbil klass2) eftersom dom faktiskt är husbilar. Föraren själv får avgöra om det är en riktig husbil han kör. Råder det förbud mot parkering av lastbil någonstans gäller inte det registrerade lastbilar som är husbilar eftersom dom är husbilar...
Lastbilarna som är husbilar skall givetvis få behålla sin fördelaktigare fordonsskattemodell eftersom dom faktiskt är lastbilar. Husbilar registrerade som personbil klass 2 däremot skall betala en annan skatt eftersom dom är personbil klass 2 även fast dom kanske är lastbilar.

Klart!
Håller helt med dej, jag älskar också att önskedrömma... :spinny: ;)
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag blir så trött på er som hela tiden rider på det yttersta på paragrafer det har ingen betydelse om nogonting ni vrider det till er fördel vad det än är kan ni inte ackseptera skyltar som finns och rätta er efter det någon gång alltid är det fel skyltning eller har kommunen fel eller någon annan funderar att a sluta mitt medlemskap här finns snart ingen anledning att vara kvar här
Förlåt mig, men min avsikt var inte att vrida paragrafer till det yttersta utan enbart få någon form av klarhet i den ställda frågan. Jag kan inte se att jag på någon plats i texten motsagt frågan att acceptera någon skyltning eller anklaga någon kommun för felaktigheter. Om detta sedan, genom dennaenkla fråga, får dig att avsluta ett medlemskap här i klubben - må så vara - men låt mig avslutningsvis säga att detta i alla fall inte var min initiala avsikt.
Staffan

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​


Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Tack för klargörandet!
Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Eftersom det var jag som initierade frågeställningen, och tycker mig ha fått svar på frågan (eller kanske några stycken), vill jag tacka alla er som bidragit med synpunkter och samtidigt be ansvarig mentor att avsluta detta inlägg.
Staffan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har faktiskt råkat ut för en bot på min husbil av just ovanstående anledning.
Jag visste helt enkelt inte vad pb2 var och parkerade där det var förbud mot detta (med en LB reggad husbil).
Jag kom ingenstans med p-vakten trots uppvisande av regbevis.
Hon sa att förbudet gäller alla husbilar.
Efter semestern överklagade jag och fick rätt. Fick boten återbetalas.
Rätt ska vara rätt även om det sällan är det!
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag har då alltid stått där det är en skylt med bara husbil eller där det är klass 2 , och min är reg som lätt lastbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är inte problemet försvinnande litet Hur många av dagens husbilar är lastbilsreggade inte många va?
Nja, i princip så kunde alla husbilar upp till 2006/7 vara reggade som lätt lastbil eller tung lastbil.
Många av de tung lastbilsreggade husbilarna som krävde C kort har senare blivit omreggade till PB2 för att kunna framföras med vanligt B kort taget före 1996.

Fördelen är att man då får köra dem på B kort taget före 1996.
Nackdelen är att skatten gick upp från tung lastbilskatt, ca. 2.200:- till normal husbilsskatt.

Lätt lastbil och husbil/PB2 under 3.5ton hade däremot samma skatt och fick framföras med vanligt B kort taget även efter 1996 och var meningslösa att regga om, och därför finns det massor med äldre husbilar upp till 3.5ton som fortfarande är reggade som lätt lastbil, och en hel del fortfarande reggade som tung. Siffror tidigare av Pålle.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen