• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt lastbil kontra personbil 2 vid parkering

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Frågan har möjligen tidigare varit på tapeten här i klubben, men jag har en fundering kring parkering. Alltfler parkeringsplatser har numera skyltat med förbud mot personbil 2, men hur ska vi med husbilar registrerade som lätta lastbil förhålla oss till dessa skyltar? Kan vi parkera under förevändningen att vi minsann inte är registrerade som personbil 2 eller.... ? Ursäkta om någon tycker att svaret är självklart, men för mig är det faktiskt inte det. Ser fram emot att någon kunnig person reder ut mina funderingar.
Trevlig sommar allesammans!
Staffan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Se efter vad som står i regbeviset, det är det som gäller, står det lastbil får du heller inte stå på personbilsparkering men det går bra på en lastbilsparkering.
Det är nog skillnad på var i landet man är hur noga det är att man står på rätt parkering men på den här delen av Västkusten har man tur om det inte blir en kontrollavgift vid parkering skyltad med annat fordonsslag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Se efter vad som står i regbeviset, det är det som gäller, står det lastbil får du heller inte stå på personbilsparkering men det går bra på en lastbilsparkering.
Det är nog skillnad på var i landet man är hur noga det är att man står på rätt parkering men på den här delen av Västkusten har man tur om det inte blir en kontrollavgift vid parkering skyltad med annat fordonsslag.

Jag tycker ju att om PB klass 2 är tillåten och man har en riktig husbil som är lastbilsreggad bör man kunna stå på den platsen.
Om husbil klass 2 är förbjuden bör man inte parkera där. Oavsett vad juridíken säger, man har ändå en husbil.
Eventuella hårklyverier i sammanhanget kommer bara att ställa till det.
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Jag tycker ju att om PB klass 2 är tillåten och man har en riktig husbil som är lastbilsreggad bör man kunna stå på den platsen.
Om husbil klass 2 är förbjuden bör man inte parkera där. Oavsett vad juridíken säger, man har ändå en husbil.
Eventuella hårklyverier i sammanhanget kommer bara att ställa till det.
Lagen är till för att följas!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad är klokast, att följa lagens mening eller att följa lagens bokstav? Så här skrev O Petri 1524, jag tror många håller med än idag:

Then gör emoot laghen som gör emoot lagsens mening, äntå han synes göra såsom orden lydha j laghen.

Man kan väl i sammanhanget ersätta "lagen" med "skylten"
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag blir så trött på er som hela tiden rider på det yttersta på paragrafer det har ingen betydelse om nogonting ni vrider det till er fördel vad det än är kan ni inte ackseptera skyltar som finns och rätta er efter det någon gång alltid är det fel skyltning eller har kommunen fel eller någon annan funderar att a sluta mitt medlemskap här finns snart ingen anledning att vara kvar här
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Lagen tar inte alltid hänsyn till det praktiska. Blir det en anmärkning är det bara att betala. Sen är det upp till var och en om man vill ta den risken. Men visst borde lagen i bland ses över med ett verklighetsperspektiv, för om det står en husbil parkerad har det absolut ingen praktisk betydelse vad det står i registreringsbeviset.
 
F

F.d. 58689

Guest
Enklast för alla, inkl P-vakter och turister fr utlandet, vore väl om man ändrade och rensade lite i skyltdjungeln.
Eller blir det för enkelt då? :twitcy:

Låt denna gälla för PB klass 1
(vanliga personbilar utan bostadsutrymme.)!
1625084282496.png

Skippa PB klass 2 helt och tilläggstavlor med klass 1 och klass 2.

När det nu finns en husbilsskylt, så låt den gälla för husbilar, oavsett om de är reggade som PB klass 2 eller lätt lastbil. Definitionen är ju "en bil permanent inredd med bostadsutrymme"!
1625085060775.png
På skyltar med en husvagn, får även en Husbil parkera, men inte tvärtom!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En enkel förklaring på problemet kan ju vara att byråkraterna som skapade regeln/lagen menade säkert alla husbilar, men hade inte gjort sina sju inledande utredningar till fullo och skulle behövt även en åttonde för att helt träffa rätt.... och missade att alla husbilar inte är PB2 utan det även finns husbilar som är lätta lastbilar likväl som en liten lastbilsreggad Renaultskåpbil som ändå får stå på en PB1 klassad parkering. Det finns ju också många äldre stora husbilar som är reggade som tung lastbil och som ägarna behöver C-kort för att framföra, men det problemet kompenseras av väldigt förmånlig beskattning.

Men om man äger vad vi kallar en HUSBIL så blir det nog enklast om vi bara tänker PERSONBIL eller HUSBIL vad det än står i reggbeviset, och hur byråkratskyltarna än är skrivna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag tycker ju att om PB klass 2 är tillåten och man har en riktig husbil som är lastbilsreggad bör man kunna stå på den platsen.
Om husbil klass 2 är förbjuden bör man inte parkera där. Oavsett vad juridíken säger, man har ändå en husbil.
Eventuella hårklyverier i sammanhanget kommer bara att ställa till det.
Vad du och vi tycker är totalt ointressant när p-avgiften sitter på rutan.
Många med husbil tycker de även är buss.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Enklast för alla, inkl P-vakter och turister fr utlandet, vore väl om man ändrade och rensade lite i skyltdjungeln.
Eller blir det för enkelt då? :twitcy:

Låt denna gälla för PB klass 1
(vanliga personbilar utan bostadsutrymme.)!
Visa bilaga 212418

Skippa PB klass 2 helt och tilläggstavlor med klass 1 och klass 2.

När det nu finns en husbilsskylt, så låt den gälla för husbilar, oavsett om de är reggade som PB klass 2 eller lätt lastbil. Definitionen är ju "en bil permanent inredd med bostadsutrymme"!
Visa bilaga 212419
På skyltar med en husvagn, får även en Husbil parkera, men inte tvärtom!
Håller med i sak , men när inte lagstiftaren och övriga begriper saken är det inte lätt. En ytterligare begränsning för stora lastbilshusbilar är ju att hjulen skall vara i p-rutan. Pga detta blir det mer en ickefråga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Även om det kanske inte är "rättvist" så går det ju inte att göra på annat sätt än att skylta och bota efter hur fordonet är registrerat.

Vem skall annars avgöra vad som är en husbil? Hur skall ett regelverk se ut för att en parkerare och en parkeringsvakt med bestämdhet skall kunna veta att ett fordon skall räknas som husbil eller personbil just vid parkering?
Minst 2 fönster varav minst ett är utrustat med gardiner? Separat ingångsdörr i påbyggnaden ? Älgdekal på bakre väggen? Eller kanske det skall räcka med några mjukisar på instrumentbrädan.. :)

Om vi hade otydliga regler för hur det skall tolkas skulle kreativiteten flöda hos oss och vi skulle få personbilar maskerade som husbilar och kanske husbilar som maskerar sig som personbilar. Allt för att kunna runda fluffiga regler och tolka allt till egen fördel.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja fast med dagens regelverk är det ändå det som står skrivet fast och hårt i fordonsregistret som slutligen gäller. Problemet är väl främst att man inte läser på ordentligt och istället försöker göra någon form av "gissning" baserad lite på hur en skylt ser ut. Sen får man en bot och blir då irriterad eller kanske avundsjuk.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Frågan har möjligen tidigare varit på tapeten här i klubben, men jag har en fundering kring parkering. Alltfler parkeringsplatser har numera skyltat med förbud mot personbil 2, men hur ska vi med husbilar registrerade som lätta lastbil förhålla oss till dessa skyltar? Kan vi parkera under förevändningen att vi minsann inte är registrerade som personbil 2 eller.... ? Ursäkta om någon tycker att svaret är självklart, men för mig är det faktiskt inte det. Ser fram emot att någon kunnig person reder ut mina funderingar.
Trevlig sommar allesammans!
Staffan

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​


Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Är inte problemet försvinnande litet Hur många av dagens husbilar är lastbilsreggade inte många va?
 
Toppen