• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämpligaste startbatteri vid krävande behov?

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.

Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej
Varför inte koppla värmaren på bodelsbatterierna istället, där har du säkert mer AH att förbruka plus att du kan starta bilen med bättre ” kräm” på morgonen.
Har själv denna koppling, dessutom lithium batterier på bodelen och har inga problem med strömförbrukningen.

Hejs
Claes 105

Återkommer om detta.
Hej_2 :)
Värmaren har i original elkoppling i min Fiat Ducato, två separata matningar som är avsäkrade 30 A resp 20 A
enligt bilens manual. Drar man ur ena säkringen så blir värmaren snopen och försöker inte ens starta.
Ena matningen går till en regler-elektronik. andra går till både värmaren och andra saker (säkr. 30 A)
Det är stökigt att dra om dessa ledningar.
Jag valde tillslut att bara koppla ihop bobatterierna med startbatteriet, som jag beskrev och avsäkrade detta med 10 Ampere och ska lägga till en manuell brytare så hopkopplingen normalt bara är gjord när värmaren ska köras i timtal. Värmaren drar som det verkar 2 - 5 A under drift, i snitt, och det tillkommer extra vattenpump och fläktar.
Ca två ampere är det nog när den går på spar-läge, dvs värmen i boutrymmet är uppnådd.
Vid sträng kyla kommer den förstås gå på max nästan hela tiden och dra runt 5 A. Särskilt om man värmer motorn också, men det gör man ju bara max en timme.
Hopkopplingen gav bara ca 45 minuters extra drift-tid, dvs en besvikelse, men kul ändå att det fungerar.
Orsaken är spänningsfall på ledningen som söker sig bakåt till bobatterierna längst bak i bilen.
Det faller 400 millivolt, mätt alldeles innan värmaren uppbådar sin sista suck.
Efter detta tragiska ögonblick så hoppar spänningen mao upp 400 mV direkt.
Och man kan själv dra en suck av lättnad, bobatterierna drogs inte ner under 12,4 Volt.
Sen gick min 10 A säkring inte när värmaren startade, som väntat.
Då är ju startbatteriet hyfsat laddat och mesta krämen dras från det då det sitter mycket närmare och med mycket grövre kablage.
Det är sådant som gör att man känner sig lite nöjd iaf.
Får köpa nytt startbatteri, det är märkt med 95 AH men håller nog max hälften och som folk skriver, fungerar generatorladdningen inte optimalt i vanliga fall.
Skippar dock litium "fram" och inte pga kostnaden.
Sugen på litium "bak".
Solceller ger ju nästan inget alls när man behöver ström till en värmare, dvs när det är mörkt och kallt.
De är desto roligare till kylskåpet.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du bör inte skriva "A" när det egentligen handlar om AH. Amperetimmar. Det är en helt annan sak och folk kan lätt missuppfatta. Ett batteri på tex 70 AH kan ge sådär 400 - 600 Ampere
Det är ju du som skrev att man inte ska tro utan veta.
Börja med att plugga på ohms lag.
Du får ursäkta mig.... Men jag har ett helvete att hålla ordning på hur saker o ting skall skrivas... Utan stavningskontroll i mobilen och datorn så hade inget blivit skrivet.....
Så är det när man har läs o skrivsvårigheter...
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Du får ursäkta mig.... Men jag har ett helvete att hålla ordning på hur saker o ting skall skrivas... Utan stavningskontroll i mobilen och datorn så hade inget blivit skrivet.....
Så är det när man har läs o skrivsvårigheter...

Det var inte illa menat, som jag skrev så förstår man vad du menar, och hur många i sverige kan ohms lag?
Jag slarvar själv för jag skrev ju inte hur den ser ut.
Grundformen är som jag minns den, U= R x I dvs över en ledare så blir volttalet mellan ändarna ledarens "motstånd" eller resistans R (antalet Ohm) , multiplicerat med strömstyrkan I (amperetalet A)
Sen vänder man den formeln efter behov och smak.
Tex R = U/I och om man har 12 volt men bara vill ha 6 volt till någon liten pryl så ska motståndet R vara 6 delat med amperetalet som prylen behöver.
Om det är en halv ampere så blir motståndet 12 ohm och det måste ligga i serie med prylen.
Väldigt viktigt är att man måste också räkna ut effekten så motståndet tål den.

Det finns diverse utvecklingar med effekt och energi
och för hb-folket en intressant sak, ohms andra lag, som är samma lag fast tillämpad på batteriets inre motstånd.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Peter, jag har kopplat ihop startbatteriet med bo-batterierna och efter lite sökande bland alla kablar gick det oväntat lätt. I det läget var allt fulladdat och laddaren på underhållsladdning -automatik.
Inget hände ens när jag satte in säkringen (bara 10A), jag tittade mig omkring, det rykte ingenstans, grannens hus stod inte i lågor, allt var frid och fröjd.
Så kastade jag en blick på diodpanelen som visar spänningar och startbatteriet hade hoppat upp en diod dvs ca 0,5 volt, nu var det ca 13 volt. Bobatterierna låg lugnt kvar på samma enligt panelen (ca 13 volt) men med mätinstr visade de sig ligga på 13,3 baktill där de sitter. Startbatteriet 13,2 volt.
Laddaren var fortfarande igång (Waeco-Dometic) och jag stängde av den innan jag testade Webaston!
Nu startade Webaston direkt, det mysiga pump-tuffandet typ ånglok har nu fortsatt och varvat ned i snart två timmar.
Spänningarna har minskat till 12,5 volt, men de där dryga 13 berodde ju på att laddaren var inkopplad då, och iofs också solcellerna.
Dioderna visar bara steg om 0,5 volt, så jag ska gå ut och mäta noggrannare lite senare.
Sen gäller det att veta ungefär när den stannar.
Jag vill se om den kan tänka sig att hålla igång ca 6 timmar, dvs en hyfsad nattsömn.
Detta riskerar batteriernas livslängd, är jag medveten om.
Men jag köpte alltså "fritidsbatterier". Inte dyrt alls på Biltema. 2 x 70 aH
För att fira detta visar jag ett foto på mitt gamla fd ånglok E 1239 - av år 1915.
Samt en halvsyster från Rio och jag själv.
Med tanke på Webastons tuffande ljud
Retuscheringen gjorde jag pga bråte och prylar överallt. Lok och JVG-station var nyligen inköpt.
Även loket behövde målas och det skedde senare..

Visa bilaga 225425

Jag skrev lite slarvigt "i det läget var allt fulladat" men menade att jag laddat så mycket jag kunde med det jag hade.
"Perfect charger" gav dock bara en enda ampere på startbatteriet så det var bara bobatterierna som var fulladdade.
Och där var det spänningsfall fram till Webaston på ca 0,4 volt. (eg en säkringshållare rakt ovanför webaston under golvet) Jag blev glad när jag på denna hållare hittade en ej ansluten nod med spänning från bobatterierna och en säkring på 20 Ampere, och otroligt nog en löst liggande grov kabel med spänning från startbatteriet, isolerad i änden, alltså inte ansluten. Innan jag upptäckte det hade jag rivit det högra fotsteget fram och hittat flera röda grova kablar, och följde dessa.
Jag bytte säkringen till en på 10 Ampere och kopplade ihop.
Men körde sedan laddaren bara ca en halvtimme innan jag provstartade webaston, som gick igång fint.
Startbatteriet var kanske ändå dåligt laddat. Och inte i bästa skick.
Gör om testet idag, nu har allt laddats hela natten plus förmiddagen, alltså hopkopplat. Men laddaren bara på "halvfart" för säkerhets skull. När jag körde en natt på "helfart" med förra bo-batterierna så säckade de ihop båda två. Celler lade av. De var då för långt urladdade och inte av typen "fritid" samt äldre.
Så vill man ju ha det, alltså ladda alla tre, i ett läge där allt är oladdat och man står vid elstolpe samt inte vill köra runt.
Fast hur ofta händer det.
Det är nog mest vi som har Webasto som enda värmekälla och under testning.
Ingen annan Scandimobil-ägare har hörts av än så länge.
Nyfiken på hur de har löst det här.
Kanske med litium på bobatterierna och en hopkoppling av något slag?

IMG_20221013_120706.jpg

IMG_20221013_120532.jpg

Undre bilden visar pumpen för att skicka varmvatten till motorn (och värmeväxlaren bakom) och på väggen till vänster ser man vippan som startar pumpen, som jag nyligen monterat. Original skulle man sätta in en säkring i hållare enl övre bilden. Krävde att lyfta bort träplattan över vilket i sin tur krävde att ta bort träplattan över värmeväxlare och pump.
Pumpen förde oväsen så jag minskade spänningen på den från 12 till 8 volt med ett effektmotstånd.
Spänningen på voltmetern är 12,87 volt och det som ligger på startbatteriet efter snart en timmes körning med webaston och laddaren frånkopplad.
Bobatterierna håller nu 1 - 2 tiondelar mer.
Den gulsvarta tingesten som skymtar under passagerarstolen är temp-censorn till webaston.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du får ursäkta mig.... Men jag har ett helvete att hålla ordning på hur saker o ting skall skrivas... Utan stavningskontroll i mobilen och datorn så hade inget blivit skrivet.....
Så är det när man har läs o skrivsvårigheter...
Man kommer långt med vad som finns på nätet om man vill räkna ut saker, se länk.
Jag hållet med dig att alla benämningar behöver inte vara exakt rätt.
Fortsätt att skriva.

Från en med läs o skrivsvårigheter till en annan som har det.
/Åke

 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Man kommer långt med vad som finns på nätet om man vill räkna ut saker, se länk.
Jag hållet med dig att alla benämningar behöver inte vara exakt rätt.
Fortsätt att skriva.

Från en med läs o skrivsvårigheter till en annan som har det.
/Åke


Bra sida, det mesta är med, -men inte e n e r gi ....
sök på ordet får du se.

Det mesta kan också provas praktiskt, utom kortslutningsström.
Beräkningen där är inte säker.
Ett batteri orkar sällan med den teoretiska kortslutningsströmmen mer än någon tiondels sekund.

Hoppas du kan inse att då det gäller ellära och hobbykopplingar med risk för stora strömmar eller höga spänningar så ska man veta vad man gör och kunna grundläggande ellära. Det är lag på det.
Bortsett från barn-experiment-lådor med batteri på 1,5 volt.
Och skriver man om det så ska det vara rätt.
Hoppas också att du inte tycker jag gör helt fel som påpekar det och försöker hjälpa till, även med praktiska exempel?
Grunderna har jag aldrig haft problem med i vuxen ålder.
Men slutade "labba" långt innan Litiumbatterier mm blev allmänt använt.
Har massor av el och elektronikkomponenter som legat orörda sen 80-talet...
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Bra sida, det mesta är med, -men inte e n e r gi ....
sök på ordet får du se.

Det mesta kan också provas praktiskt, utom kortslutningsström.
Beräkningen där är inte säker.
Ett batteri orkar sällan med den teoretiska kortslutningsströmmen mer än någon tiondels sekund.

Hoppas du kan inse att då det gäller ellära och hobbykopplingar med risk för stora strömmar eller höga spänningar så ska man veta vad man gör och kunna grundläggande ellära. Det är lag på det.
Bortsett från barn-experiment-lådor med batteri på 1,5 volt.
Och skriver man om det så ska det vara rätt.
Hoppas också att du inte tycker jag gör helt fel som påpekar det och försöker hjälpa till, även med praktiska exempel?
Grunderna har jag aldrig haft problem med i vuxen ålder.
Men slutade "labba" långt innan Litiumbatterier mm blev allmänt använt.
Har massor av el och elektronikkomponenter som legat orörda sen 80-talet...


Hej !
Ännu värre är det när det gäller energiinnehåll. Om en produkt uppges innehålla 250 kcal / 100g. Säger man att produkten innehåller 250 kalorier när det faktiskt är 250 tusen kalorier det är frågan om. Skulle man vara lika slarvig med avstånd och vikt, så bor jag cirka 20 m söder om Skellefteå och väger ungefär 84 gram.
BBa
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
I dagens test med troligen bättre laddning av startbatteriet uppnådde jag nästan 5,5 timmars webastodrift.
Och tempen i boutrymmet var 25 grader. För mycket mao.
Kanske blir lagom när det blir kallare ute, det var ju ca 10 + under testet.
En termostat verkar vara av nöden på webaston.
Trodde att tempgivaren var bättre justerad.
Men den är felplacerad och behöver sitta på en varmare plats.
Det kan bli bättre.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tips från mig som jag säkert blir påhoppad för. Du kan köpa ett LiFePo4 batteri, Drop in, koppla det direkt med startbatteriet. Detta kommer iofs göra att LiPo batteriet hela tiden belastas för att hålla 13,2 V i startbatteriet (13,2 V är vilospänningen i LiFePo4) men så länge startbatteriet är i gott skick så är den belastningen försumbar, det blir mera som underhållsladdning vilket ditt startbatteri mår bra av. Låt säga att du har 100 Ah start och 100 Ah LiPo så kan du utnyttja ca 120 till 150 Ah utan att förstöra startbatteriet. Laddningen av LiPo sköts sedan automatiskt av den inbyggda BMSen. Då sedan ditt startbatteri sitter emellan som buffert så kommer det inte innebära någon fara för att din generator tar stryk.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tips från mig som jag säkert blir påhoppad för. Du kan köpa ett LiFePo4 batteri, Drop in, koppla det direkt med startbatteriet. Detta kommer iofs göra att LiPo batteriet hela tiden belastas för att hålla 13,2 V i startbatteriet (13,2 V är vilospänningen i LiFePo4) men så länge startbatteriet är i gott skick så är den belastningen försumbar, det blir mera som underhållsladdning vilket ditt startbatteri mår bra av. Låt säga att du har 100 Ah start och 100 Ah LiPo så kan du utnyttja ca 120 till 150 Ah utan att förstöra startbatteriet. Laddningen av LiPo sköts sedan automatiskt av den inbyggda BMSen. Då sedan ditt startbatteri sitter emellan som buffert så kommer det inte innebära någon fara för att din generator tar stryk.
Det är just såna lösningar typ brainstorm, jag gillar och brukar söka efter.
Men Litiumbatterier är ett ganska okänt kapitel för mig så där måste jag ligga lågt tills jag lärt mig.
Jag tycker din ide är jätteintressant, och logisk.
Min i bilen inbyggda Waeco-laddare ger ju just runt 13,2 volt som inställd på underhållsladdning (men börjar med mer om jag inte minns fel)
Jag vill inte ha fler långa grova kablar i plåtisen och det innebär att LiPo måste placeras i passagerarutrymmet där det redan finns en grov kabel dragen direkt till startbatteriet (och delar upp sig på två tunnare under fotsteget till olika delar i boutrymmet)
Fördelen är ju att man då automatiskt har lite värme på LiPo och måste inte pyssla med eller kosta på egenuppvärmning.
Nackdelen att detta inkräktar på benutrymmet för passageraren.
Ett alternativ är kanske att byta startbatteriet mot ett mindre/kortare, så kanske man kan hitta ett litet LiPo som kan sitta i samma långa hållare. Jag tror att mitt startbatteri märkt med 95 AH kanske håller hälften.

Startbatteri.jpg


Men motorstart går lekande lätt.Det är den där förbaskade "Wed-bastun" som vill ha mer än 13 volt och rejäl strömtillgång för att hoppa igång.
Sen går den dock fint i timtal, ned på lågenergi efter nu bara 30 - 60 sekunder efter mod av en givare och då går den tyst och snällt utan att störa omgivningen.
just hemkommen efter två dygn ute på fältet som prov, sovit i bilen för första gången och överlevt.

"Nödlösning" för att förlänga webastotiden max en timme blev att sätta in en brytare där man kan koppla ihop bobatterierna med startbatterierna.
i vissa lägen är det bra, men man måste hela tiden veta vad man gör och vad som händer.

Vippa.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men du har ju en perfekt lösning, sätt in LiFePO4 som bodelsbatteri och använd knappen. Jag skulle iofs rekommendera att du sätter ett relä där som styrs av knappen för att undvika att knappen bränner ihop. LiPO vill iofs gärna ha 14.6 volt för att bli fulladdade 3,65 V/cell men de mår bäst av att hålla en laddning på 80% så 13,2 är egentligen perfekt och det är den vilospänning som LiPO håller efter ngt dygn när de blivit rejält laddade. LiFePO4 mår ju bäst av att ligga mellan 20-80% laddning, då är de i praktiken outslitbara, mellan 3 och 5000 cykler innan de mattas. Kemin i batterierna tar mao slut innan cyklerna tar slut.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Men du har ju en perfekt lösning, sätt in LiFePO4 som bodelsbatteri och använd knappen. Jag skulle iofs rekommendera att du sätter ett relä där som styrs av knappen för att undvika att knappen bränner ihop. LiPO vill iofs gärna ha 14.6 volt för att bli fulladdade 3,65 V/cell men de mår bäst av att hålla en laddning på 80% så 13,2 är egentligen perfekt och det är den vilospänning som LiPO håller efter ngt dygn när de blivit rejält laddade. LiFePO4 mår ju bäst av att ligga mellan 20-80% laddning, då är de i praktiken outslitbara, mellan 3 och 5000 cykler innan de mattas. Kemin i batterierna tar mao slut innan cyklerna tar slut.

Ja jag är nöjd med lösningen som också flera rekommenderat.
Knappen tål 10 Ampere och hopkopplingen är avsäkrad med 10 Ampere.
All involverad kabel tål den strömmen med råge.
Reläer används ofta i onödan och orsakar ibland extra problem.
Det blir inga 10 ampere i något läge.
Vid start av Webaston (som nu går galant, med bidrag av sensormodifiering som gjort att "Wedbastun" startar direkt i sparläge) tas den mesta strömmen från det näraliggande startbatteriet.
under drift bidrar bobatterierna med att förlänga drifttiden och driftströmmen är mycket lägre.

Med litium i bodelen skulle drifttiden bli ännu bättre.
Spännande saker.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
I en husbil som jag hade , ett hembygge ,kunde jag koppla ihop bodelsbatteriet med startbatteriet med en tvålägesbrytare. Startade bilen som laddade startbatterier först efter nån halvtimme så kopplade jag in bodelsbatteriet parallellt med startbatteriet, fungerade hur bra som helst tills en gång då bodelsbatteriet var så urladdat att säkringen på 63A gick mellan start och bodelen på grund av strömrusningen när jag slog till brytaren, så en brytare på 10A eller en säkring på 10A skulle inte jag lita på i detta fallet.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
I en husbil som jag hade , ett hembygge ,kunde jag koppla ihop bodelsbatteriet med startbatteriet med en tvålägesbrytare. Startade bilen som laddade startbatterier först efter nån halvtimme så kopplade jag in bodelsbatteriet parallellt med startbatteriet, fungerade hur bra som helst tills en gång då bodelsbatteriet var så urladdat att säkringen på 63A gick mellan start och bodelen på grund av strömrusningen när jag slog till brytaren, så en brytare på 10A eller en säkring på 10A skulle inte jag lita på i detta fallet.

Det är bättre att ha en säkring som är svagare. Går den så har man gjort fel. Det fungerar perfekt för mig.
Det är mest bara avsett för att förlänga drifttiden och absolut inte för att hjälpa till med att starta motorn, då är brytaren avslagen. Och skulle man glömt det så är det inget problem att byta säkring.
Däremot med avsäkrat på 63 Ampere så kan det vara riskabelt, en säkring kan hålla upp till 50% högre märkström ett tag
och då är det uppåt 100 Ampere.
Så grova kablar som krävs då har man ofta bara till startmotorn.
Dvs direkt farligt.
Brytaren belastas aldrig med mer än 15 Ampere några sekunder, om det ligger en säkring på 10 A i serie och den marginalen finns alltid, i detta fall en s-märkt som är avsedd för nätspänning.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det var grovt, det duger till 140 Ampere och säkringen ska vara på högst 120 Ampere :)
Du hade hälften så kraftig säkring så helt ok om brytaren tålde detta
 
Toppen