Sv: Lägga av med HB-åkandet?
Färsking som jag är med bara fem, sex år i branschen kan jag inte låta bli att reflektera...
Föreningslivet i Sverige minskar, HBK växer tillsammans med andra intresseföreningar inom samma område och det tycker de flesta är positivt...
Tillväxt skapar växtvärk och "marknaden" (vi, boende, markägare, camping/ställplatsdrivare, husbilshandlare etc.) kommer att hitta en balans - När vet vi dock inte...
Tyckarna som stör sig på oss har sina skäl vilka dom tycker är goda skäl. Kände vi till skälen och tog hänsyn utöver det lagstadgade skulle vi mötas med respekt (det gäller att hålla god min i elakt spel). Tyckarna finns både inom och utom vår husbilssfär, internt verkar vi ha en mer fördömande än en förlåtande, informativ ton, alla kan vi göra misstag - Det borde dock vara viktigast att hålla oss väl med Tyckarna utanför vår krets, för det är deras mark (kommunal eller upplåten), utsikt, framkomlighet som vi lånar.
Ni var först, jag kom in i grevens tid i husbilsklubben - Har jag rätt att klaga över de som kommer till...? Jag får förhålla mig till den verklighet som råder och kommer att råda. Tänk om vi fick en begränsning på antal tillåtna husbilar per capita...
Vår husbil är en av de senaste stora (8,87). Trenden går åt plåtishållet men vi har det vi vill ha, på det sätt vi vill ha det och förhåller oss till det, med dom förutsättningar som råder i stunden. Vi tar två P-platser i längd (och betalar för det), försöker ställa oss utan att störa, frågar gärna om lov (får oftare ja än nej) och givetvis gör vi bort oss ibland.
Jag hoppas innerligt att vi slipper en massa arrangerade ställplatser som enda alternativ om de som investerar börjar med samma jakt som SCR driver, med förbud mot övernattning (läs inte camping), så att våra valmöjligheter begränsas. Det gäller även lobbying från de externa Tyckarna som vi lånar resurser av.
Vi lever i ett fritt, fint land och väljer själva - Underbart!
/Tommy
Lite hypotetiskt:
Skulle du köpt husbil idag med de förutsättningar som råder eller sitter du med Svarte Petter i form av en husbil...? Själv frågade jag min sambo om hon skulle valt mig idag 20 år senare, svaret blev lite svävande..., vi behåller i alla fall husbilen och varandra