• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga av med HB-åkandet?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Den gula skylten kolla in den

Det kan vara den han menar men camping förbjuden är inte detsamma som att det inte får stå en husbil med övernattande personer i. För detta klassas som att parkera, så länge inte man har ställt ut stolar, bord markiser etc.
Så vi är fortfarande lite vilsna :confused: vad som menas.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Ok det är kanske inte samma sak ,men personligen skulle inte jag övernatta vid en sådan skyllt.
Nog är det så att dom som inte själv åker husbil el husvagn förknippar övernattning med camping.
Jag är säker på att markägaren tycker det också
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Ok det är kanske inte samma sak ,men personligen skulle inte jag övernatta vid en sådan skyllt.
Nog är det så att dom som inte själv åker husbil el husvagn förknippar övernattning med camping.
Jag är säker på att markägaren tycker det också

Jag delar din uppfattning till fullo, men jag skulle inte sluta åka husbil om jag kom till ett sådant ställe och det stod några bilar. Men som sagt, jag delar din uppfattning.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Ok det är kanske inte samma sak ,men personligen skulle inte jag övernatta vid en sådan skyllt.
Nog är det så att dom som inte själv åker husbil el husvagn förknippar övernattning med camping.
Jag är säker på att markägaren tycker det också

Håller helt med att man nog inte bör nattparkera där det satts upp skyltar om campingförbud.
Vill nog gå ett steg längre och hävda att det är de som parkerar över natten vid dessa skyltar som vi har att tacka för att det sedan dyker upp bommar och andra hinder
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Om jag kört 6-10 timmar = är trött @ vill stanna
( säg att klockan är 23:00 )
Får jag stå där/ställplats/parkering till kl 07:00?
( äta @ vila för att jag är hungrig / trött ell blir jag klassad som sämre/sortens husbilägare då???
Ell.Är det då som dem bygger bommar samt ngn som springer omkring med 1 kamera@ tar bilder på min husbil kommer att säga allt är ditt fel = DU GÖR FEL / DU KAN INTE KODERNA
( fakta : jag står aldrig utan el = betalar )
Min fråga ..vad är det som gäller med natt parkering ?
( gör det inte enkelt genom att svara : det som står på skylten gäller ....) @ i detta påhittade fall tänk åsså på att jag är trött=trafikfara.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

acer, jag förstår dig fullständigt, det du är ute efter vore rena drömmen för alla som kör mycket och naturligtvis blir trötta. Saken är den att det är du själv som måste balansera din trötthet och hitta ställplats/rastplats i tid innan du blir en fara för dig själv och andra trafikanter.
Du kan alltid vila och övernatta på tusentals rastplatser bara i Skandinavien, under förutsättning att du känner dig trygg och står ut med ev. lastbilars brummande.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Varför måste man leta ställplats eller rastplats?, kryllar ju av p-platser efter vägarna, och det finns tydligen inget undantag mellan personbil och personbil klass 2, så blir man akut trött så är det bara ta första bästa p-plats där man får stå 24 tim om inget annat anges under p-skylten

lånar en text jag hittat på nätet som är ett svar från trafikverket.

Svar: Sverige har ännu inte fått någon särskild symbol för personbil klass II att använda exempelvis på parkeringsplatser. Om det bara står ett P-märke men ingenting om fordonsslag får ju alla parkera där så länge alla hjul ryms inom P-rutan. Om personbilssymbolen finns tillsammans med P-märket får alla personbilar parkera, även personbil klass II om ingen tilläggstavla säger "Ej personbil klass II", eller något liknande.

Om överhänget blockerar en annan parkeringsruta helt eller delvis men hjulen ryms inom rutan är det juridiskt tveksamt om man med framgång kan kräva bilägaren på kontrollavgift. Jag vet inte att det någonsin har prövats i svensk domstol. Om en markägare upplever problem med att husbilar genom sina överhäng tar upp flera P-platser per fordon finns alltid möjligheten att tacka nej till parkeringskunder som har husbil genom att skylta upp parkeringsvillkoret "Ej personbil klass II".
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

acer, jag förstår dig fullständigt, det du är ute efter vore rena drömmen för alla som kör mycket och naturligtvis blir trötta. Saken är den att det är du själv som måste balansera din trötthet och hitta ställplats/rastplats i tid innan du blir en fara för dig själv och andra trafikanter.
Du kan alltid vila och övernatta på tusentals rastplatser bara i Skandinavien, under förutsättning att du känner dig trygg och står ut med ev. lastbilars brummande.

Tack för svaret .. men säg att jag har fixat betald Camping/Ställplats i förväg + gjort rutten så att jag ska vara där i tid....men men....vägen är avstängd pga 1olycka
Sitter i bilkö (säg 2 timmar) blir trött@hungrig inser att jag måste stanna på 1 parkering / ställplats ell vadsom...
Hjulen sticker utanför P-rutan.( då kommer mannen med kameran @ tar 1bild på min bil + säger att jag inte följer koden...Codex)
Fråga:Är jag SvartePetter då ?
Vad jag menar är.....situationen kan göra tillfället ibland.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
978
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Tack för svaret .. men säg att jag har fixat betald Camping/Ställplats i förväg + gjort rutten så att jag ska vara där i tid....men men....vägen är avstängd pga 1olycka
Sitter i bilkö (säg 2 timmar) blir trött@hungrig inser att jag måste stanna på 1 parkering / ställplats ell vadsom...
Hjulen sticker utanför P-rutan.( då kommer mannen med kameran @ tar 1bild på min bil + säger att jag inte följer koden...Codex)
Fråga:Är jag SvartePetter då ?
Vad jag menar är.....situationen kan göra tillfället ibland.

Du verkar leva med hypotetiska antaganden en masse......
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Du verkar leva med hypotetiska antaganden en masse......

Ja....@ det är för att du inte ska sluta med husbil...
/ vill att du ska vara nöjd...( vill inte att vi andra ska göra fel som kan störa dig )
Det var ju du som började tråden...genom att klanka vänster / höger...@ vill lägga av med husbil...
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Det förekommer en massa antaganden i den här tråden. Många verkar tro att det är husbilister, en masse, som har orsakat att många parkeringar numera har fått så kallade höjdhoppsställningar och parkeringsförbud nattetid. Jag vill föra fram tankar om att många av problemen beror på att det inte finns tydliga regler om hur man ska/bör bete sig på en ställplats eller parkering.

Kommunerna och andra markägare kan många gånger inte hur lagstiftningen ser ut och hur den ska tillämpas. Många husbilister vet inte hur man beter sig på en ställplats och på en parkeringsplats, och skillnaderna därvid. Hur ska då allmänheten utan husbil förstå. Jag vill påstå att det är husbilister som inte beter sig på ett bra och hänsynsfullt sätt som är orsaken till inskränkningarna och förbuden och inte husbilister i allmänhet. Vi måste utåt och inåt, som i debatter här på forumet, sluta med att i lutheransk anda hela tiden peka ut oss själva som syndare, och att vi bara får våra straff som vi förtjänar. Om stora flertalet, alla vore en utopi, som utnyttjar en parkering följer de regler som gäller vid parkering, så tror jag att mycket av problemen skulle kunna gå att lösa.

Sedan har vi de särskilda problem som skapas genom att vissa grupper av människor bryter mot många av de regler som de flesta av oss finner som självklara. Jag tänker på de så kallade Pikeys och andra EU-migranter. Hur många av de förbud som vi husbilister möter i städer och på rastplatser är riktade mot dessa grupper av människor och inte mot oss. Detta kommer vi dock aldrig att få reda på, då denna sakfråga är djupt inflammerad.

Förövrigt anser jag att bara sova i en husbil aldrig kan förbjudas med ett förbud mot camping.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Trevligt, nu har jag fått några synpunkter. Inte så konstigt att det ser ut som det gör i verkligheten och att förbudsskyltar och bommar kommer upp här och där. Några som inte förstår och någon skriver om parkera och campa med bord och stolar. Och ett inlägg med principen här kommer jag och jag skall förbi och fram för jag har köpt husbil och är trött. Det är just den uppförandekoden som sabbar för oss andra. Skylten är stor och den går inte att missa, även om den inte uppfyller krav på symboler så är markägarens budskap solklar för mig. Vitt P på en blå bakgrund med ett rött streck över med texten Camping förbjuden. Är den så svår att förstå?
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Trevligt, nu har jag fått några synpunkter. Inte så konstigt att det ser ut som det gör i verkligheten och att förbudsskyltar och bommar kommer upp här och där. Några som inte förstår och någon skriver om parkera och campa med bord och stolar. Och ett inlägg med principen här kommer jag och jag skall förbi och fram för jag har köpt husbil och är trött. Det är just den uppförandekoden som sabbar för oss andra. Skylten är stor och den går inte att missa, även om den inte uppfyller krav på symboler så är markägarens budskap solklar för mig. Vitt P på en blå bakgrund med ett rött streck över med texten Camping förbjuden. Är den så svår att förstå?

Såg nte skylten / mobil...sorry.
Men vet att det är ngn som tar bilder på husbilar på 1 parkering.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Ja....@ det är för att du inte ska sluta med husbil...
/ vill att du ska vara nöjd...( vill inte att vi andra ska göra fel som kan störa dig )
Det var ju du som började tråden...genom att klanka vänster / höger...@ vill lägga av med husbil...

Snälla, sluta stoppa in en massa tecken i din text.
@ betyder "at" inte "och", det ser ut såhär "&".
/ och en massa punkter stör också, du vill väl att man ska orka läsa din text och ta till sig den utan att förledas att tro att du har dålig koll på saker och ting.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Snälla, sluta stoppa in en massa tecken i din text.
@ betyder "at" inte "och", det ser ut såhär "&".
/ och en massa punkter stör också, du vill väl att man ska orka läsa din text och ta till sig den utan att förledas att tro att du har dålig koll på saker och ting.

??? Tråkigt för dig........@ ber om ursäkt .
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Men iaf tbx till den viktigaste frågan!
Kan vi starta 1 forum för alla nya husbilsägare
Genom att ge dem lite tips / beteende...osv..det finns ju så mkt kunskap inom klubben.
 
Toppen