• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcker diesel

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Stämmer bra och det ser fint ut vid filtret.
Öppnade luckan vid förarstolen så jag såg ner på tanken. Locket där plaströren går upp från tanken, där var det mycket diesel. Torkade rent och startade bilen men ser inte att det kommer någon diesel från rören eller själva locket. Men jag undrar om det är från ovansidan det har läcker hur kan det läcka när bilen är parkerad och motorn är avstängd?
Ser inte att det har läckt något sen jag besiktade bilen om jag tittar på bränslemätaren
Packningen i locket kan läcka om tanken är full eller nästan full då man kör och bränslet skvallpar runt.Byt packning eller försök dra åt skruvarna som håller locket.
Mvh.s670sl
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Börja med att kolla att skruvarna till tankarmaturen är riktigt dragna & packningen tätar. Kolla sedan bränsleledningarna till tanken genom att knyta en tygrensa om varje anslutning på tanken. Starta motorn så att både sug- & returledningen fylls. Stäng sedan av motorn & kolla efter någon timma om tygremsorna är torra. Är skruvarna dragna & tygremsorna torra så finns inte mycket mer än påfyllningen eller själva tanken att misstänka eftersom du har diesel uppe på tanken
 
D

Daniel.B

Guest
Är det tryck i tanken så att dieseln kan rinna ut upp vid tankarmaturen när bilen är avstängd? Detta har hänt när bilen INTE har körts så det har inte skvalpat ut vid körning
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, det skall aldrig vara tryck i tanken, det är ju det avluftningen men denna kanske år tät. Förslaget med tygremsorna handlade om att försäkra sig om att inte slangar eller ko är ill förpplingar läckte. Det står ju alltid diesel i dessa även när motorn är avstängd.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Jag skulle tippa på att du har haft full tank med diesel ock i denna sommarvärme så har den expanderat ock runnit ut ur skvallerröret
Har sett det på en bensinare som tankade fullt dagen före till resan till italien

Leffe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Mynnar inte skvallerröret ut i tanken & påfyllnadsröret? Det är bara till för att bränslet inte skall stocka sig i röret vid tankning, Avluftningen sker i tanklocket.
 
D

Daniel.B

Guest
Mynnar inte skvallerröret ut i tanken & påfyllnadsröret? Det är bara till för att bränslet inte skall stocka sig i röret vid tankning, Avluftningen sker i tanklocket.
Vet inte hur det funkar men när jag skruvar av tanklocket är det ett jäkla tryck som kommer från tanken
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Avluftningen i tanklocket verkar vara tät. Om du tankar fullt & kör så bör det bli undertryck i tanken så att den kan sugas ihop.
 
D

Daniel.B

Guest
Så det är fel på tanklocket?
Om det är tryck i tanken kan trycket göra så att dieseln trycks ur tankan när bilen står parkerad. Tänker då att dieseln trycks ut uppe vid armaturen
Det är under vintern det här har hänt så det har inget med värmen att göra
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag fick till och med kallstart problem +felkod och lite fuktigt runt armaturen på våran Fiat 2013 model när det blev för mycket övertryck i tanken ....jag plockad iskär tanklocket och sprejade rc 56 ..att övertrycket kan vara osak till läckan.
Felkod
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Fick ”nöjet” att få uppsöka verkstad för ett ”klassiskt” dieselläckage.
 

Bilagor

  • 63F9FDAD-9C66-4369-BAE2-149940AB19F3.jpeg
    63F9FDAD-9C66-4369-BAE2-149940AB19F3.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 182

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man har en helintegrerad bil, med ett universal/inte original Fiat tanklock, finns dessa tanklock med eller utan ventilation.
Om det är ventilerat, ser man ett ca 2-3 mm hål om man tittar på locket från "vätskesidan".

Kan lätt bli fel om locket bytts under bilens livstid.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Vad hände och hur löstes det?

Ser att verkstaden har plockat ut filtethuset, är det för att byta själva filtret eller har även filterhuset byts ut?

Med det speciella verktyget byttes filtret mest pga. packningen skulle bytas sedan rengjordes det grundligt.
Därefter drog han ihop det med 30nm.
Har fungerat och håller nu tätt, mer än 200 mil körda.

Jag har även nu ett komplett filterhus i reserv om utifallatt.
 
Toppen