• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande bränslefilter

F

F.d. 17826

Guest
Bytte bränslefilter i våras i fjol och körde ca: 400 mil, sedan började filterhuset att läcka
vid locket där det är fastdraget. Filterhuset är av plast och längst upp sitter det en grön
historia med några elanslutningar. Detta skruvas sedan ihop med själva filterhuset med
en stor plastmutter som har grova gängor, och det sitter även en o-ring som tätning
mellan undre delen av filterhuset och den övre gröna " historian ". Har dragit åt flera
gånger och varje gång så har det hållit tätt tills jag stannat och slagit av motorn, när
jag sen startar igen börjar filtret att läcka. Har ingen erfarenhet av husbil tidigare och
i synnerhet inte en dieselbil, börjar nu att tröttna på detta problem och har pratat med
några som säger att man ska knacka fast filtermuttern, vilket jag tycker verkar helt
galet eftersom det då kan spricka och gå sönder kan jag tänka mej.
Husbilen är en Rapido av årsmodell 2008 med en 3,0 liters motor.
Vore väldigt tacksam om någon har en förklaring till detta.
Mvh Tombolini

K

k.skoog

Guest
Sv: Läckande bränslefilter

Hej! Har råkat ut för detta, fel var att man inte använde orginalpackning. Bytte till nytt hos Bossing i Linköping och sedan var det tätt.

Byt till orginal,
Lycka till
Krister

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

När jag bytte filter, ett Bosch från Meca, så var det 2-3 mm högre än det som var monterat från början, så locket gick inte i botten som det skulle.
Vet inte hur det hade blivit för jag provstartade aldrig,utan bytte till ett med rätt höjd, men mistänkte att det inte hade blivit bra.
bosse b

F

F.d. 17826

Guest

Hej!
Det är enl. Hedins Bil i Enköping som är återförsäljare för Fiat, ett originalfilter där även
packningen finns med, så det kan inte vara det felet. Enl. en bilverkstad i Lima där vi
var i höstas och det började att läcka igen, så trodde dom att det var fel på packningen.
Dom hade inte Fiatfilter men däremot ett Lanciafilter som enl. deras reservdelslista skulle
vara samma men, det visade sig att det filtret var 3mm högre än original, så man kan inte lita på helt på märkesverkstäderna. Detta upptäckte jag när jag skulle skruva dit
locket och kunde därför inte lämna tillbaka filtret eftersom det var använt, jag får väl
skylla mej själv att jag inte kollade först. Ett konstigt fel är det som jag inte kan bli
riktigt klok på, får klura vidare och hoppas på fler råd och svar. Nu är våren i antågande
och det är snart dags att plocka fram bilen ur vinterförvaringen men, innan dess måste
problemet vara löst.
En skön sommar och många härliga mil önskar.
Tombolini

Toppen