• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande bränslefilter

Advantage

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2025
UFI bränslefilter

Betr. UFI bränslefilter, läcker bränsle upptill vid den gröna toppen vid bränsleanslutningen, som är lös och glappar och läcker diesel. Jag antar den skall vara fast ansluten. Vid anslutningen finns också det en vit rund ring vid anslutningen till filtret, har den någon funktion vid monteringen av av bränsleledningen till filtret.
Dat är vid den vita ringen det läcker

Bilagor

• filter.jpeg
    filter.jpeg
    43,3 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:

ubbe i gbg

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2025
UFI bränslefilter

Betr. UFI bränslefilter, läcker bränsle upptill vid den gröna toppen vid bränsleanslutningen, som är lös och glappar och läcker diesel. Jag antar den skall vara fast ansluten. Vid anslutningen finns också det en vit rund ring vid anslutningen till filtret, har den någon funktion vid monteringen av av bränsleledningen till filtret.
Dat är vid den vita ringen det läcker
Det är rätt vanligt med läckage om man inte har rätt verktyg när man byter. Den svarta ringen som håller fast den gröna delen ska momentdras med 30Nm, den vita hylsan är själva låsningen för bränsleledningen. Om man trycker den mot filtret så kan man dra ut bräsnleledningen. Och som sagt så bör man ha det specialverktyg som finns för att dra fast ringen, istället för polygrip eller liknande.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Som nämnts tidigare så kan det vara knivigt att få tätt om man inte har verktyget.
Ett annat är att man lätt spänner för hårt eller för löst.
Och ibland kan det bli rätt, tror man. Sedan börjar det läcka efter en tid.
En riktigt dålig konstruktion som jag skulle vilja ändra på.
Men det är lättare att låta verkstad kludda med det.

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
En av de sämsta filterkonstruktionerna jag har sett, finns mängder med åsikter om dom på utländska forum, mitt började läcka året efter insatsfiltret blivit bytt på välsedd verkstad, köpte nytt komplett på Amazon + ett extra i år ifall det nya börjar läcka, även min svåger fick plötsligt läckage på en tidigare husbil, är slangarna som skall in i snabbkopplingarna okej så finns det kompletta att köpa t.e.x. här.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Film för den som vill se hur man byter insatsen på dessa filter med specialverktyget, notera att tätningen sitter på utsidan av huset inte på insidan mellan topp och lock som de gör på andra bränsle- och oljefilter av plast, det är därför de börjar läcka om minsta lilla fel görs vid ihopmonteringen.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jag bytte ut filter och filterhållare mot ett traktorfilter och hållare för det. Allt i kraftig metall och avsevärt billigare än ett ”husbilsfilter”

Toppen