• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande bränslefilter

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2025
UFI bränslefilter

Betr. UFI bränslefilter, läcker bränsle upptill vid den gröna toppen vid bränsleanslutningen, som är lös och glappar och läcker diesel. Jag antar den skall vara fast ansluten. Vid anslutningen finns också det en vit rund ring vid anslutningen till filtret, har den någon funktion vid monteringen av av bränsleledningen till filtret.
Dat är vid den vita ringen det läcker
 

Bilagor

  • filter.jpeg
    filter.jpeg
    43,3 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:
UFI bränslefilter

Betr. UFI bränslefilter, läcker bränsle upptill vid den gröna toppen vid bränsleanslutningen, som är lös och glappar och läcker diesel. Jag antar den skall vara fast ansluten. Vid anslutningen finns också det en vit rund ring vid anslutningen till filtret, har den någon funktion vid monteringen av av bränsleledningen till filtret.
Dat är vid den vita ringen det läcker
Det är rätt vanligt med läckage om man inte har rätt verktyg när man byter. Den svarta ringen som håller fast den gröna delen ska momentdras med 30Nm, den vita hylsan är själva låsningen för bränsleledningen. Om man trycker den mot filtret så kan man dra ut bräsnleledningen. Och som sagt så bör man ha det specialverktyg som finns för att dra fast ringen, istället för polygrip eller liknande.
 
Som nämnts tidigare så kan det vara knivigt att få tätt om man inte har verktyget.
Ett annat är att man lätt spänner för hårt eller för löst.
Och ibland kan det bli rätt, tror man. Sedan börjar det läcka efter en tid.
En riktigt dålig konstruktion som jag skulle vilja ändra på.
Men det är lättare att låta verkstad kludda med det.
 
Jag har själv försök att leta lite info om någon som lyckats byta till en "vanlig" metall filter som fanns i 244 modellen och som numera finns i nyare modeller men inte hittat någon bra.
Riktigt dålig konstruktion faktiskt!

Förmodligen så behöver du det här för att det ska bli rätt och en moment nyckel med...
 
En av de sämsta filterkonstruktionerna jag har sett, finns mängder med åsikter om dom på utländska forum, mitt började läcka året efter insatsfiltret blivit bytt på välsedd verkstad, köpte nytt komplett på Amazon + ett extra i år ifall det nya börjar läcka, även min svåger fick plötsligt läckage på en tidigare husbil, är slangarna som skall in i snabbkopplingarna okej så finns det kompletta att köpa t.e.x. här.
 
Film för den som vill se hur man byter insatsen på dessa filter med specialverktyget, notera att tätningen sitter på utsidan av huset inte på insidan mellan topp och lock som de gör på andra bränsle- och oljefilter av plast, det är därför de börjar läcka om minsta lilla fel görs vid ihopmonteringen.

 
Jag har råkat ut för läckage på filtret 4 gånger så jag köpte ett nytt,å det gamla bytte jag filter på och lödde ihop locket smälte med lödkolv å har det reserv ifall det andra börjar läcka. Har ej behövt byta det nya ännu som är 4 år nu peppar peppar.
 
Hej igen
Filtret har beteckningen WBF 1235 och det är köpt av Kellfri. Filterhållaren ser jag inte beteckningen på men den var anpassad till detta filter, de skruvnipplar som behövdes följde med filtret.
Locket på den gamla filterhållaren med elanslutningarna monterade jag på torpedväggen ijämte den nya hållaren och kopplade elanslutningarna till det. Locket sitter helt för sig själv men det fungerar ändå med elanslutningarna, det blir inga larm och bränsleförbrukningen är inte påverkad.
 
Tillbaka
Toppen