• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage värmeväxlare

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
siroco bali d 01503100 heter växlaren som har två fläktlägen. Den tar värme från motorn. Kommer in två slangar och det läcker glykol vid anslutningsnipplarna. Om det inte hjälper att dra åt, byter man slangar helt och hållet då? Eller kan man täta på nåt vis? Nippeln är 14 mm i diameter, ska man isf ha en slang med samma innermått eller något mindre?
 
Om slangarna är hårda så skulle du nog byta dessa. Om inte, så kan det hjälpa att kapa av ändarna såpass att du avlägsnar klämmärkena efter slangklämmorna & ev. byta klämmor till några som går att dra mer. Som extra säkerhet kan du kleta på lite flytande packning (på tub) mellan slang & nippel.
 
Ja, 14mm eller något mindre. Något mindre ~13mm är att föredra om den går att föra på. Är slangen armerad så kan det bli besvärligt. Börja med att kolla så att nipplarna inte är skadade.
 
Jag tror att du ska ha 1/2" eller om du kan få tag i 13mm slang. Har du mätt på topparna på nippeln man brukar mäta i botten, slangen ska sitta tajt på nippeln.
 
Permatex packningsklister har jag alltid använt mig av om jag lossat någon kylarslang som inte vill bli tät! Visserligen kan det bli svårt att lossa slangen senare men då är det bra med en morakniv och ny slang!
 
Tillbaka
Toppen