• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Läckage värmeväxlare

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
263
Kommun
Piteå
siroco bali d 01503100 heter växlaren som har två fläktlägen. Den tar värme från motorn. Kommer in två slangar och det läcker glykol vid anslutningsnipplarna. Om det inte hjälper att dra åt, byter man slangar helt och hållet då? Eller kan man täta på nåt vis? Nippeln är 14 mm i diameter, ska man isf ha en slang med samma innermått eller något mindre?
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.288
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Om slangarna är hårda så skulle du nog byta dessa. Om inte, så kan det hjälpa att kapa av ändarna såpass att du avlägsnar klämmärkena efter slangklämmorna & ev. byta klämmor till några som går att dra mer. Som extra säkerhet kan du kleta på lite flytande packning (på tub) mellan slang & nippel.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.288
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Ja, 14mm eller något mindre. Något mindre ~13mm är att föredra om den går att föra på. Är slangen armerad så kan det bli besvärligt. Börja med att kolla så att nipplarna inte är skadade.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
600
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Jag tror att du ska ha 1/2" eller om du kan få tag i 13mm slang. Har du mätt på topparna på nippeln man brukar mäta i botten, slangen ska sitta tajt på nippeln.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.312
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Permatex packningsklister har jag alltid använt mig av om jag lossat någon kylarslang som inte vill bli tät! Visserligen kan det bli svårt att lossa slangen senare men då är det bra med en morakniv och ny slang!
 
Toppen