• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Kylsystem Fiat Ducato

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Har stört mig på det skitiga expansionskärlet på vår Ducato från 2000 (motorns kylsystem).

Har tagit loss kärlet och fyllde upp med kokhett vatten med maskindiskmedel. Har stått över natten men finns mycket missfärgningar och rostavlagringar kvar.

Från forna erfarenheter när det gäller tankar brukade jag slå i en näve grus och skaka rejält, kanske inte är ok i detta fallet. Någon som har en bra lösning på vad jag ska använda.

Fråga två på det här: Tänkte byta kylarvätska när jag ändå håller på med det här och undrar vilken glykol/kylarvätska jag ska använda. Har läst på forum och kollat instruktioner men vill gärna höra era åsikter.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
vill gärna höra era åsikter
Ett nytt expansionskärl kan du hitta för under 500 kronor.

Om du absolut vlll göra det gamla rent, så använde INTE sten/grus. Detta gör att plasten repas, så att ny smuts lättare fastnar.

Beträffande glykol, bör du ta det som framförs i instruktionsbok/servicemanual ad notam. Där hittar du inga åsikter/killgissningar, utan fakta.

Pålle

Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Jadå, det har jag kollat och typen ska vara Cuna NC 956 - 16 men den kylarvätska jag får fram är blå. Vätskan i systemet är röd, googlar jag runt blir jag brydd eftersom färgen verkar ha betydelse. Kanske inte har betydelse eftersom jag ska byta allt ändå. Tänkte mest på om det blir någon reaktion om det blir en annan vätska nu.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Färgen är kanske inte avgörande i alla fall. Om jag nu bara ska fylla upp så är det vad som står i boken som gäller och inte färgen.
Om jag inte har fel för mig så är det bäst före datum på kylvätska och omfattas av serviceprogrammet.
Vet du inte när det är bytt eller av vem eller vad som finns i nu?
Ja då hade jag spolat igenom och fyllt på med rätt enligt instruktionsboken.

Men det är ju upp till var och en.
Jag tycker inte om ovisshet utan vill veta vad jag har att göra med.

Dessutom så går det inte enligt expertisen att mäta rätt fryspunkt på blandade sorter.
Du riskerar med andra ord frysskador i värsta fall.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Så får det bli, tömmer och spolar genom, känner inte till vad som finns i systemet nu.

Sen undrar jag lite allmänt:
Stämmer det här med olika färger för olika typer eller är det upp till tillverkaren. Fått till mig att färgerna ska motsvara vilken typ det är.

Myt? Halvsanning? Missförstånd? Fakta?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Så får det bli, tömmer och spolar genom, känner inte till vad som finns i systemet nu.

Sen undrar jag lite allmänt:
Stämmer det här med olika färger för olika typer eller är det upp till tillverkaren. Fått till mig att färgerna ska motsvara vilken typ det är.

Myt? Halvsanning? Missförstånd? Fakta?
Glöm det med färgen.
Rätt kan ha olika färg men det blir ju tråkigt i kärlet.
Och den som kommer efter dig hamnar i samma sits som du är i nu.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Precis, tack. Då redde vi ut det här frågetecknet.
Ja, fast inte riktigt.
Det finns en del att grotta ner sig i om man vill veta mer.
Bilfabrikanter har ju ändrat lite genom åren pga olika anledningar därav lite olika färger.

Men det är overkill, följer man instruktionsboken så blir det rätt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En sak till, behöver motorn vara varmkörd när man tömmer systemet. Tänker på om termostaten behöver ha öppnat?
Det finns oftast en liten "ventil/hål" i termostaten som släpper genom liite vatten och som skall släppa genom luften både när systemet töms och är nyfyllt. Men man kanske skulle vända på saken och i stället passa på att byta ut termostaten mot en ny när systemet ändå är tömt så det är enkelt merarbete.

M.v.h. JANKRO.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ok, tack. Låter vettigt att byta termostaten när jag ändå håller på. Då kan jag spola från termostathuset också.

Då kommer jag till det ämne som diskuterats åtskilligt, vilken temp på termostaten ska jag välja? Är originalet på ca: 85 grader? Ser att en del bytt till 91 graders termostat, ger det något?

Vår Ducato har samma typiska värde på tempmätaren att den knappt kommer upp till medeltemp. Inte för att jag bryr mig egentligen, men intressant att veta om det blir någon vinst.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, också en bra anledning att byta termostat även om du inte skiftar värde på den.

Vill bara tillägga att det kan även vara idé att lossa nedre kylarslangen när du ändå är igång, för då kan du spola rejält uppifrån både genom kylaren och motorn (lite beroende på systemet) men spolvattnet kommer ut lätt i alla fall.

Annat värde på termostaten får någon som prövat med den motorn och vet resultatet skriva om.

M.v.h. JANKRO.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ja, tänkte lossa nedre slangen eller lossa tempgivaren, den sitter lägre men får se när jag är där.

Var bara det att det här med lågt värde på tempmätaren skapat åtskilliga diskussioner.
Beställde precis en ny 82 graders termostat, har fungerat bra med originalet.

Kanske det skulle var lämpligt att fylla upp med vanligt vatten och köra varmt efter att ha tömt ur den gamla vätskan. Sköljer väl ur systemet bättre innan jag fyller på den nya, men det kanske är överkurs.

Tvivlar på om vätskan är bytt någon gång, är mer brun än röd. Kanske blandning av olika färgade typer och rost. Expansionskärlet såg inte vackert ut och kampen fortsätter för att få det att se vettigt ut.

Toppen