• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Kylsystem Fiat Ducato

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Har stört mig på det skitiga expansionskärlet på vår Ducato från 2000 (motorns kylsystem).

Har tagit loss kärlet och fyllde upp med kokhett vatten med maskindiskmedel. Har stått över natten men finns mycket missfärgningar och rostavlagringar kvar.

Från forna erfarenheter när det gäller tankar brukade jag slå i en näve grus och skaka rejält, kanske inte är ok i detta fallet. Någon som har en bra lösning på vad jag ska använda.

Fråga två på det här: Tänkte byta kylarvätska när jag ändå håller på med det här och undrar vilken glykol/kylarvätska jag ska använda. Har läst på forum och kollat instruktioner men vill gärna höra era åsikter.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, om man har slangar och termostathus borta och kan spola rejält så....
Men om du vill jobba fullt ut, så skulle du nog skruva samman allt men utan termostat först, samt hälla i något som i alla fall påstås göra nytta för att rensa kylaren/systemet och ta en tur eller läsa på flaskan, även om det tar lång tid att få upp värmen utan termostat.
Typ här nedan.
Prova är frivilligt ;).

Jag har aldrig provat skaka expansionskärlet, brukar våldföra mig på dem med en högtryckstvätt, men en bra lösande blandning/vätska som du fått några förslag på tidigare och en eller två dl. hårda riskorn och då bara ca. halvfullt med vätska vet jag helt oprövat påstods förr göra lite underverk med en stunds skakande.
Lämnar ingen garanti på att det fungerar dock, och bör nog ske innan du monterar det före ev. kylarrengöring.
Du har snart en hel arbetsdag räddad att helt tillägna bilen :applaus:.

M.v.h. JANKRO.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
En sak till, behöver motorn vara varmkörd när man tömmer systemet. Tänker på om termostaten behöver ha öppnat?
Nej, men leta efter luftningsventilen vid påfyllning. Sitter oftast vid värmepaketet. Kan finnas flera.
Ha värmen på fullt vid påfyllning.
Se till så att du får ut luften så inte motorn överhettas.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Är det den slangen som jag läst om någonstanns för länge sedan? Vill minnas att det var något problem där. Eller hur och var finns och fungerar luftningen på värmepaketet?

Sitter den på ett av de där krångliga, svåråtkomliga ställen som är för ..........?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den mysko slangen som du nog läst om och tänker på sitter i första generationens Ducato..... Men jag vet inte om du också har en liknande avluftning på din också bil tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, men leta efter luftningsventilen vid påfyllning. Sitter oftast vid värmepaketet. Kan finnas flera.
Ha värmen på fullt vid påfyllning.
Se till så att du får ut luften så inte motorn överhettas.
Det finns inte någon sådan vad jag vet på en typ 230-00, det var väl på föregångarna typ 280/290?

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Känner att det nog ska bli av att skaffa en reparationshandbok till Ducaton. Har varit på gång men inte blivit av.

Lägger upp en allmän fråga om bästa boken i en ny tråd. Tar gärna tips på den redan här om ni vet. Har själv alltid köpt Haynes böcker.

Toppen