• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsproblem

Virsta

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41612
Medlemskap
2025
Hej
Har ett Dometic RMDT8555 från 2013 som strular.
Kyler bra på el och batteri.
När jag startar det på gas så fungerar det som det ska ända tills låg temp i kylskåpet uppnåtts.
Då slår gasen av (så ska det vara) när elektroniken säger åt gasen att starta igen så gnistar den och släpper på gas så att den ska starta men startar inte. Den försöker tre gånger men med samma resultat.
När jag sedan trycker på felknappen (triangeln) på skåpet så startar det som ingenting har hänt. (jag blir tokig)

Har bytt brännare och munstycke, sotat skorstenen, bytt gasventil, mätt upp allt som går att mäta med godkända resultat. Ruskat och sprayat på alla kontakter och flatstift för att få bra kontakt.

Någon som har sett att jag har förbisett någonting.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej bara en fundering utöver dina försök som verkar fulländade.
Och obs. utan att helt veta hela startcykeln.
Kommer det någon gasol fast ventilen slår till, har du provat med en gaständare just när det är dags...
Jag funderar på funktionen med flamvakten som på äldre skåp måste bypassa's med att hålla in typ vredet tiils det blir varmt....
Det kan inte vara så att ventilen öppnar men säkerhetsfunktionen med flamvakten inte öppnar....
Bara en tanke utan att veta hela cykeln vid start.

M.v.h. JANKRO.

Virsta

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41612
Medlemskap
2025
Hej bara en fundering utöver dina försök som verkar fulländade.
Och obs. utan att helt veta hela startcykeln.
Kommer det någon gasol fast ventilen slår till, har du provat med en gaständare just när det är dags...
Jag funderar på funktionen med flamvakten som på äldre skåp måste bypassa's med att hålla in typ vredet tiils det blir varmt....
Det kan inte vara så att ventilen öppnar men säkerhetsfunktionen med flamvakten inte öppnar....
Bara en tanke utan att veta hela cykeln vid start.

M.v.h. JANKRO.
Hej och tack för din fundering.
Det kommer gas även vid omstart.
Hade varit bra om det inte gjorde det. Det hade varit enklare då.
Det är väl bara att fortsätta att försöka felsöka.
Tack ändå.
Arne

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
Har ett Dometic RMDT8555 från 2013 som strular.
Kyler bra på el och batteri.
När jag startar det på gas så fungerar det som det ska ända tills låg temp i kylskåpet uppnåtts.
Då slår gasen av (så ska det vara) när elektroniken säger åt gasen att starta igen så gnistar den och släpper på gas så att den ska starta men startar inte. Den försöker tre gånger men med samma resultat.
När jag sedan trycker på felknappen (triangeln) på skåpet så startar det som ingenting har hänt. (jag blir tokig)

Har bytt brännare och munstycke, sotat skorstenen, bytt gasventil, mätt upp allt som går att mäta med godkända resultat. Ruskat och sprayat på alla kontakter och flatstift för att få bra kontakt.

Någon som har sett att jag har förbisett någonting.
Hade precis samma problem med min förra Knaus. Samma skåp och också 2013. Pillade i flera år med i princip samma åtgärder som du. Fick då tips att byta kretskort. Sedan funkade det!

Virsta

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41612
Medlemskap
2025
Hade precis samma problem med min förra Knaus. Samma skåp och också 2013. Pillade i flera år med i princip samma åtgärder som du. Fick då tips att byta kretskort. Sedan funkade det!
Tackar
Då är det lika bra att jag testar det. (Fast det svider)
Tack för tipset

Toppen