• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpshjälp

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi är i Spanien närheten av Girona i Platja d’Aro är det någon här i forum som vet en bra service verkstad här i närheten för Dometic kyl/frys..allt fungerar bra utom att den blir kall ...har gjort rent munstycke och skorsten ...kämde lukten av ammoniak från översta serviceluckan.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Det finns en bra verkstad lite söder om Madrid, jag var där med min Truma combi D6, dom plockade ur pannan och bytte tändmodulen som var skitig och trasig, dom hade delarna hemma, sen har det funkat, mycket kunniga. Dom är servar Dometic också.
Austral 28942 Fuenlabrada Madrid tel 916918029
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det finns en husbilshandlare i samhället Quarts strax öster om Girona.
Expo Camping heter företaget.
Stänger klockan 19. enligt internet.
Dom borde veta var det finns kylskåps service.
Finns även en liten ställplats inne i samhället med 5 platser gratis, med vatten och tömning.
Krister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du kollat elförbrukningen på ett sådant skåp, 2,3-6A. Du behöver rejäla batterier om du vill frikampa och solen inte lyser på eventuella solceller. Räkna med en medelförbrukning på 3-6A beroende på hantering och omgivningstemperatur.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Har du kollat elförbrukningen på ett sådant skåp, 2,3-6A. Du behöver rejäla batterier om du vill frikampa och solen inte lyser på eventuella solceller. Räkna med en medelförbrukning på 3-6A beroende på hantering och omgivningstemperatur.
Tack för synpunkten. ..Jag har EZA130 och 190w paneler ...tänkte att det skulle räcka + att om det är molnigt så i nödfall kan jag starta bilen och ladda EZA 70A/h(max) normalt 50A..just nu använder jag 4A/h i våran nödlösning kylbox innetemperatur +24 och har kvar på morgon ca 75% av batteri. Nu har solen laddat batteriet till 90% kl13.00 men är i Spanien..jag får fundera på saken..
Kanske ni som har kombressor kyl kan svara på det om min ström alternativ räcker..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    995,9 KB · Visningar: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    951,2 KB · Visningar: 33

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har Dometic 90 liter’s kompressor inkl. 10 l frysfack som drar ca 3Ah - 4Ah eller enl. manualen 36W (36W/12V=3A) vilket är visserligen också beroende av omgivningens temperatur, men har fungerat bra för oss. Din EZA laddar betydligt snabbare än blybatterier, bara du får det någorlunda ljust/soligt under dagen.
Vi kan ha glass i frysen men det blir aldrig fruset som hemma (-18˚C) eftersom vredet hos oss sällan är inställt på mer än läget 3,5. Har inte hunnit testa högsta värdet på vredet...

Sacce, jag hade satsat på kompressor om jag vore i dina kläder!

...och så lite gammalt dock matnyttigt i och kring elförbrukning...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi har Dometic 90 liter’s kompressor inkl. 10 l frysfack som drar ca 3Ah - 4Ah eller enl. manualen 36W (36W/12V=3A) vilket är visserligen också beroende av omgivningens temperatur, men har fungerat bra för oss. Din EZA laddar betydligt snabbare än blybatterier, bara du får det någorlunda ljust/soligt under dagen.
Vi kan ha glass i frysen men det blir aldrig fruset som hemma (-18˚C) eftersom vredet hos oss sällan är inställt på mer än läget 3,5. Har inte hunnit testa högsta värdet på vredet...

Sacce, jag hade satsat på kompressor om jag vore i dina kläder!

...och så lite gammalt dock matnyttigt i och kring elförbrukning...

Hej ..det va dig jag väntade på :))har läst allt om din väg till litnium...sen är frågan om jag törs handla från yachtshop.eu och få skåpet ca 7000kr billigare än i Sverige
 
T

Travel Master

Guest
Hej,
Jag har själv Isoterm CR 165 som vid 22-24gr omgivningstemperatur är drifttiden ca 20%.
Så strömförbrukningen blir ca : 24Ah/dygn, med 200W solpaneler så klarar man sig gott.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
I båtar som jag haft har det varit kompressorkyl, Jag har inte upplevt att batterierna inte räckt till. Så när kylen i vår första husbil pajade köpte jag helt enkelt ett kompressor kit i en båttillbehörsaffär och konverterade på det viset den gamla kylen till kompressorkyl. Den nya förångaren monterade jag utanpå den gamla så jag rörde inte ammoniak delen. Frysfacket gick förlorat, men fick istället duga till grönsaksförvaring. Jag skulle göra likadant i dag om samma sak hände igen.
BBa
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det var ju en väldigt smart lösning! I princip så kan man ju även köra på gasol då, med den gamla förångaren.
Var hittade du konverteringskitet?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ja om ammoniak kretsen inte fungerar så måste man såvitt jag förstår ha två separata kompressorer med förångare till kyl resp frys. För ett par år sedan såg jag sådana kompressorer på en marina i Lagos Portugal priset var betydligt lägre än i Sverige . Hur det är nu vet jag inte men jag tror att man kan köpa anläggningarna i välsorterade marinor i både Spanien och Portugal.
BBa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med et kit er det enkelt å bygge et kylskåp eller en fryser, kombinasjon med kun ett kitt er et C moment. En må dimmensjonere kontaktflatene mot forångaren for de to rom korrekt, stor flate mot frys og liten mot kyl beggedeler i forhold til volumet. En høy energiklasse oppnås med god isolasjon. Jappe hadde bygget sin kyl selv rundt et kit.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej ...sen är frågan om jag törs handla från yachtshop.eu och få skåpet ca 7000kr billigare än i Sverige
CR165 låter stort och riskabelt. Jag vet inte om jag hade vågat mig på ett sådant kylskåp hos en återförsäljare man inte vet så mycket om med tanke på ”vad händer när det händer”. Har 2 vänner som råkat ut för flera missöden med sina bauta kylskåp (En Morello ägare och en med stor Dometic) men som ordnade sig ”på garanti” och goodwill basis. Reparationkostnader för utbitesdelar (styrplatta + kablar, m.m.) & arbete i Spanien skulle uppgå till nästan 6-siffriga belopp.

Läs mer och tänk noga igenom innan du bestämmer dig...

Lite skoj med kluriga frågor:
Hur sätter man en giraff i ett kylskåp?
Rätt svar: Man öppnar kylskåpsdörren, sätter in giraffen och stänger dörren.
Hur sätter man en elefant i kylskåpet?
Rätt svar: Man öppnar kylskåpsdörren, tar ut giraffen, sätter in elefanten och stänger dörren.
 
Toppen