• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsfläktar

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Hej goa husbilskompisar, jag har en liten fråga. Jag har monterat extra kylskåpsfläktar innanför utblåsgallret och dom styrs med en termostat monterad på kylflänsarna längst upp, min undran är vilken temperatur bör vara lagom att ställa in termostaten på, den är graderad från 5 till 35 grader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan lugnt ställa den på högsta, ifall du nu inte vill att fläktarna ska gå kontinuerligt.
Jag har Dometic's originalfläkt med tillhörande termostat, den termostaten sitter på översta röret efter kylfläns paketet, och den fläkten startar bara riktigt varma dagar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej goa husbilskompisar, jag har en liten fråga. Jag har monterat extra kylskåpsfläktar innanför utblåsgallret och dom styrs med en termostat monterad på kylflänsarna längst upp, min undran är vilken temperatur bör vara lagom att ställa in termostaten på, den är graderad från 5 till 35 graders
Du bör inte ha den termostaten direkt på kylflänsarna, 35 grader är en låg temperatur ,den kommer gå kontinuerligt när kylen går,sätt termostaten på plastgallret istället.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja 35° är för lågt för att känna av tempen på kylflänsarna som troligen behöver15° till, kanske även några grader mer, beror lite på...
Men om du bara sätter den så den känner av själva lufttempen i utrymmet i överkant av kylen vid gallret och ställer den på kanske 32° så borde det funka rätt ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett tips, montera även en på och av knapp på ett lämpligt ställe. Då kan du stänga av fläktarna vid behov. Tex om nattsömnen blir störd.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Ni som har monterat kylfläkt på skåpet har ni varit tvungen att lyfta ut det för att kunna montera enligt instruktionerna eller har gjort eget montage? T.ex. över kylflänsarna ? Jag har thetford och fläkten ska monteras under kylflänsar och där kommer inte jag åt pga att gallret sitter högre. Jag vill inte boka med att lyfta ut skåpet, då får det vara?
Tommy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ni som har monterat kylfläkt på skåpet har ni varit tvungen att lyfta ut det för att kunna montera enligt instruktionerna eller har gjort eget montage? T.ex. över kylflänsarna ? Jag har thetford och fläkten ska monteras under kylflänsar och där kommer inte jag åt pga att gallret sitter högre. Jag vill inte boka med att lyfta ut skåpet, då får det vara?
Tommy
Du kan montera fläkten i det övre gallret.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ni som har monterat kylfläkt på skåpet har ni varit tvungen att lyfta ut det för att kunna montera enligt instruktionerna eller har gjort eget montage? T.ex. över kylflänsarna ? Jag har thetford och fläkten ska monteras under kylflänsar och där kommer inte jag åt pga att gallret sitter högre. Jag vill inte boka med att lyfta ut skåpet, då får det vara?
Tommy
Jag har monterat två datorfläktar över kylflänsarna,har en 50graders termostat, samt bytare inne i bilen för att kunna stänga av vid behov.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Monterat fläkten med buntband i det övre gallret. Köpte en trådlös strömbrytare, så nu kan jag sätta på och stänga av fläken vid behov utifrån
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Beroende på vilket kylskåp man har Dometic. Här är var dom rekommenderar att man sätter fläkten för bäst effekt
 

Bilagor

  • Dometic.jpg
    Dometic.jpg
    2,8 MB · Visningar: 138

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En hel del har haft problem med att elektroniken har gått sönder, kretskort.
Det kan bli ganska varmt bakom kylskåpet sommartid.
Jag tror att det finns ett samband med att det att elektroniken pajar och värmen bakom kylskåpet.
Även lite luft från en fläkt på elektroniken skadar nog inte.
Även att montera en böjd plåt ovanför kondensorn ( kylflänsarna) ökar på kylningen en hel del.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Med CBE-fläktarna,somjag skrev om i ett tidigare inlägg, sitter endast temperaturgivaren (NTC-motstånd?) ihop med fläktarna.

Elektroniken sitter i en manöverpanel som ansluts med en lååång kabel.

Pålle
Det gäller elektroniken till kylskåpen. En hel del kylskåp har elektroniken fäst på baksidan. Styrbox med kretskort anslutningskablar mm. De verkar inte tåla värmen som de utsätts för under sommaren.

Det gäller inte fläktarna med dess styrningar.

Åke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hejsan, ja 35° är för lågt för att känna av tempen på kylflänsarna som troligen behöver15° till, kanske även några grader mer, beror lite på...
Men om du bara sätter den så den känner av själva lufttempen i utrymmet i överkant av kylen vid gallret och ställer den på kankse 32° så borde det funka rätt ok.

M.v.h. JANKRO.

Monterat fläkten med buntband i det övre gallret. Köpte en trådlös strömbrytare, så nu kan jag sätta på och stänga av fläken vid behov utifrån
När vet du att det behövs?... Stter du o kollar dygnet runt?
 
Toppen