• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet håller inte kylan

F

F.d. 940

Guest
Då det är ett gammalt kylskåp så skulle jag i första han kolla säkerheten,stänger gasolen av om lågan slocknar?.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Nu har ju detta knappast nåt med kylningen att göra men ja, det gör det.
Ska förtydliga att skåpet nu körs på el vilket torde vara helt riskfritt när man ska testa kylningen.

Förresten...ingen som har hyllor till det gamla 212-skåpet? Både på dörren och inuti. Saknar dessa.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Slängde iväg ett mail till Electrolux support i torsdags ang. detta. Dom skulle svara inom 24h. Ännu har inget hörts....
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
En termostatstyrd fläkt knatar redan på bakom kylen. Skulle kanske bytts ut mot en större men då får man också markant högre strömförbrukning vilket kan vara förödande om om fricampar.

Skickar upp en nytagen och närmare bild på kylröret (klicka för att förstora). Det är ca 20mm mellan rörets framkant och bakre väggen. Det ljusa är kylpasta och det gula som tittar fram är polyuretanskum som använts vid montering av aggregatet i fabrik. Men! Jag hittade också lite av det gula på röret! Visserligen rätt lite men kan det betyda att man kanske renoverat/bytt hela aggregatet vid nåt tillfälle och då struntat i foamen?
Skulle vara evigt tacksam om någon som äger ett identiskt skåp ville kika bakom flänsen - sitter med två skruvar framifrån - för att se hur det ser ut där.

IMG_20180727_101541.jpg
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Inget svar...hm...

Jag skrev ett mail till Electrolux service och frågade. Man ska få svar inom 1-12 timmar. Där påpekade jag också att den lokala Electroluxverkstan inte var riktigt säker på detta och hänvisade då till dem men ringer man på deras servicenummer så ska man knappa in sitt postnummer och då blir min givetvis kopplad till sin lokala verkstad...som inte vet. Moment 22. Efter en dryg vecka kom ett svar: vi har mycket att göra men ring på vårt servicenummer så får du hjälp. Inget svar på min fråga.
Ridå!

Jag har nu monterat två st 120mm fläktar på baksidan. Satte dem precis under ventilationsgallret bakom spisen, alltså det som går in i vagnen. Det är trångt och stökigt att komma åt på nåt annat sätt så jag testar den här placeringen. Kopplade dem på samma termostat som styr den lilla originalfläkten. Få se nu...jag monterade fläktarna så att dom suger luften uppåt från skåpet och blåser in det i vagnen, visst tänkte jag rätt nu? Att sätta dom så att luften går till någon av ventilationsgallren på sidan skulle bli för bökigt.
 
F

F.d. 51694

Guest
I dag är första dagen på länge som vi haft mindre sol under semestern och runt 20 grader här ute på daftö och kylen gick ner till +3 grader direkt haft som lägst 7-9 grader förut så verkar som mitt skåp fungerar utmärkt när det är normal svensk sommar :)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Ja, det blir lite andra förutsättningar nu när det blivit kallare men jag tror inte att det försämrar i alla fall. Så här ser det ut - gallret är inte på plats ännu. Funderar också på att montera en mekanisk brytare så att man kan köra 0, 1 eller 2 fläktar. Bäst vore nog om en av fläktarna satt i botten av utrymmet - eller varför inte från sidoskåpet och då rikta luften mot ett av ventilationsgallren på utsidan?

IMG_20180806_215035.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Är det inte lite märklig ventilation? Vart går avgaserna från gasolen, Kommer de in i bilen?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Om du klickar upp bilden så ser du "avgasröret" skymta längst till vänster. Det mynnar ut bakom bilen och dit sticker alla avgaser från gasolen.
Det sitter alltså redan en liten fjantig fläkt ungefär på halva vägen ner (som dessutom låter en del). Syftet med dessa fläktar är alltså att på ett ännu kraftigare sätt suga ut den varma luften bakom skåpet; skapa cirkulation. Det kan säkert göras på många sätt men det här var smidigt på det sättet att skåpet kunde sitta kvar. Vet inte var man annars normalt brukar placera fläkt(ar).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ok, förstår! Blev orolig för att avgaserna gick in i bilen.
Men för att fläktarna ska hjälpa mer så tycker jag att du ska prova att täta mellan och runtom fläktarna så inte luften smiter förbi. Klipp till liggunderlag och tejpa.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hur menar du? Luften stiger ju uppåt och det är för den sakens skull som det sitter ett ventilationsgaller i den öppning som man ser.
Mina fläktar gör bara att jag ger flödet lite hjälp på traven (uppåt), det som så att säga söker sig upp helt själv - smiter förbi - behöver ingen hjälp eller inramning.

Sen sitter det två ventilationsgaller på sidoytterväggen, den ena vid golvet och den andra ungefär i höjd med spisen.
Det optimala vore nu att fläktarna suger (kall) luft genom nedre gallret, låter det passera de varma slingorna på kylens baksida och åker sen ut i vagnen via dessa fläktar.
Men...då det även sitter ett inloppsgaller högre upp så kommer nog en del av luften att sugas in där och då uppnås inte samma effekt. Skulle man däremot sätta en av fläktarna nästan på golvet skulle det nog bli så.

Sen kan jag inte begripa varför en av vagnens vattenelement (eller konvektorer som dom egentligen heter) även sitter bakom kylen där det ju ändå genereras värme för kylen är ju på hela tiden.

Har blivit rätt varmt ute idag så nu har jag möjlighet och kolla om mina teorier fungerar!
 
F

F.d. 51694

Guest
Hoppas det hjälpte dej? För i dag när vi kom hem efter semestern så fungerade varken kylen eller frysen längre på gasol från en dag till en annan :’( så får nog kolla efter en ny kyl.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tja, det verkade hjälpa med det är svårt att säga om det verkligen gav önskvärd effekt då vi spelar med helt andra yttertemperaturer numera men när det var 17-18 grader ute hade jag inga problem att komma ner till 2-3 grader i kylen.

Jag har nu pratat med en kyltekniker som säger så här: på äldre skåp så separerar ammoniaken i slingorna i olika ämnen när den blivit till åren. Det händer när dom står och inte brukas. Lösningen är att plocka ut skåpet och vända det uppochner 8-10 ggr - eller ännu hellre utsätta det för rejäla skakningar. Han föreslog att man skulle spänna fast det på ett släp och köra runt vårdslöst på guppiga vägar, typ...
Har man gjort detta och lyckats blanda det som har separerat kan det fungera bra ytterligare en säsong eller två men man bör ändå överväga att byta ut hela kylen. Har man som i mitt fall rätt mycket jobb med att plocka ut det känns detta som ett vettigt alternativ.
 
F

F.d. 51694

Guest
Monterade ur kylen och tog med den till en firma som håller på med gasol kyl och han talade om att munstycket som satt i var till ett mycket mindre skåp så han bytte den och gjorde rent brännaren ordentligt när den ändå var borta. När jag hämtade skåpet 4 timmar senare visade termometern 3,9 grader så nu har jag installerat det igen och startat upp det i husbilen och nu efter 2 timmar visar frysen -14.9 och kylen 12 grader och sjunker så finns förhoppningar än.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Skickligt av honom att kunna se det, det brukar bara vara en liten hatt med ett pyttelitet hål som avgör gasolflödet. Man ska tydligen absolut inte vara där och peta för då kan det gå massor med gasol i onödan om man råkar förstora hålet lite. Sen kan man undra varför det bytts munstycke nån gång i tiden - och dessutom till ett felaktigt sådant?
Det är verkligen illa på många husbilar och husvagnar att det är svårt att komma åt brännaren för den behöver verkligen en rengöring då och då - särskilt om man kört mycket på gasol. För mig är det säkert någon timmes jobb att få ut det och då måste man slabba med butyltätningen vid gallren.

Jag satsar nog på ett nytt, eller i alla fall nyare. Tyvärr verkar det som att jag måste välja ett 60 liters, jag skulle vilja ha ett som är 70-80 liter men då blir det antingen för högt eller för brett för att kunna passa. :confused:
 
F

F.d. 51694

Guest
Så nu var jag tillbaka efter ca 6 timmar för att kolla kylen och det ser ju riktigt lovande ut för just nu står husbilen verkligen inte i våg heller :)
 

Bilagor

  • 63DC874B-44C3-49FB-BC5E-89C10D66B0F7.jpeg
    63DC874B-44C3-49FB-BC5E-89C10D66B0F7.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 53
  • 242349D2-49D3-4D0F-ABFF-DA4B0E6C1006.jpeg
    242349D2-49D3-4D0F-ABFF-DA4B0E6C1006.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 53
  • CF483108-A7AF-4F04-A2E3-3A0E8AA4CFB2.jpeg
    CF483108-A7AF-4F04-A2E3-3A0E8AA4CFB2.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 53

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Storleken på dysan brukar vara instämplat på sidan.

Ja faktiskt! Jag har en dysa från ett skrotat skåp och trots att det är i dåligt skick, ytrost och annat så kan man se att det är instämplat "45" där. Hålet är inte stort...
Kollade vid nåt tillfälle vad en dysa kostade och det var en bra bit över hundringen...för nåt som kostar några öre att tillverka...
 
F

F.d. 51694

Guest
Nu efter natten när jag ställde ner gasolen från 7 till 5 så kan jag nog säga att mitt skåp fungerar igen med +1 grad i kylskåpet. Så felsökning. byte av dysa och rengöring av brännare löste mitt problem för 750kr så kan varmt rekommendera att lämna in skåpet till firma som kan sin sak. Själv hade jag nog bytt dysa till samma storlek som att i skåpet vilket var fel och hade nog gett upp efter det och köpt nytt skåp. Kan bara hoppas att alla med problem lyckas lösa dessa
 

Bilagor

  • 29BA109F-3F0D-49B2-8C06-CCE7CB516705.jpeg
    29BA109F-3F0D-49B2-8C06-CCE7CB516705.jpeg
    1.005,7 KB · Visningar: 8
Toppen