• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpet går inte igång på 12v när jag kör det på automatik

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2026
Carthago Chic I 5.0 2018
1. Kylskåpet startar inte på 12v när jag kör, det står på Automatik.
Problem med D+ signalen?
Säkringar?
Skiljerelä?
 
Lösning
Problemet löst :)
Det var kortslutning i D+ på satellit delen vilket
även då påverkade kylskåpet och fotsteget
Tack alla för era tankar och idéer vilket ledde fram till lösningen.
Speciellt tack till dig Hans
/ Thomas
Ja, det är väl något av det du nämner...
Börja att kolla D+ kanske... En voltmeter eller glödlampa kan funka
Funkar det om du ställer det på 12V?
Kylskåpet fungerar när jag ställer det manuellt på 12V ja
Har mätt D+ på kylskåpet men ingen spänning där när bilen är igång
Har mätt på anslutning 19 på DS470-CA men ingen spänning där när bilen är igång
Var sitter skiljereläet?
Var sitter ev säkringen från D+:en
 
Jag får dra ur kontakten till kylskåpet med x antal kablar ur EBL någon gång varje år, verkar som ett relä hänger sig.
Det knäpper till i EBL sedan funkar det.
 
Kan vara problem med oxid? Hade själv det problemet, verkstaden lossade kablar och kopplade 12 volt direkt då gick allt igång . När de återställde inkopplingen så fungerar allt. Var garantijobb så jag la ej ner energi själv på det men kollade åtgärder efteråt. Fungerar bra efter den åtgärden (10 år gammal bil)
 
Carthago använder inte äkta D+ utan det är kopplat till tändningen,räcker att vrida nyckeln ett snäpp för att kylen skall gå på 12V.
Äkta D+ så skall generatorn ge spänning.
 
Kan vara problem med oxid? Hade själv det problemet, verkstaden lossade kablar och kopplade 12 volt direkt då gick allt igång . När de återställde inkopplingen så fungerar allt. Var garantijobb så jag la ej ner energi själv på det men kollade åtgärder efteråt. Fungerar bra efter den åtgärden (10 år gammal bil)
Ingen oxid på en 2018
 
Kontakt 34 pinne 2 är "ignition" kolla om du har spänning där när du slår på tändningen.
Hej

Jag har gjort mätningarna idag

Först så har jag 0V på anslutning 19 när den grå kabeln är borta och tändningen är på.
Utgångsläge: Ingen 230V, tändningen av, 34:2 = 0V, 34:4 = 2,17V, 19 = 0V
Tändning på: 34:2 = 12,4V, 34:4 =11,28V, 19 = 0,02V
Motor på: 34:2 = 14.0V, 34:4 = 0V, 19 = 0,17V

Som du ser så får jag ingen spänning på plint 19 (Simulated Output D+ Alternator) (Positive) to control tex AES Kylskåp, mm

Mvh Thomas
 
Senast ändrad:
Verkar vara nåt problem med den simulerade D+ eftersom du har +12V in från tändningen,kanske internt fel. Ska även finnas en termosäkring med automatisk återställning som kan fela.
 
Tillbaka
Toppen