• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpet får ingen gas, startar inte

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Hej alla! Nädläge: Hoppas något har ett tips här. Kylskåpet startar inte. Den får ingen gas verkar det som.
Jag hör knäppandet när den försöker tända, den försöker någon minut men ingen låga.
Lämnade den på medan jag handlade, kom tillbaka och då fanns varningslampan tänd och gasknappen blinkade.
Alla andra gasfunktioner funkar fint, spis, värme i kupé, värme i varmvattnet.
Ny gasoltub. Funkade fint för ca 1 mån sedan, har stått vilande sedan dess utan el-koppling. Har solpaneler så batteri är gott laddat men inte 100%.

Någon som varit med om detta och vet om man kan fixa själv? Ser inga säkringar som är sönder, all el funkar fint i övrigt.

Vi ska åka på semester imorgon bitti, det är midsommar och ingen verkstad öppen, så det är krisläge om vi kan åka som tänkt.
Återkommer med ett foto inom kort, glömde det i hastigheten.

Eura Mobil Terrestra

Mvh
Anders Silverfall
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej alla!

Tack allihop för hjälpsamheten. Vill bara återkoppla resultatet om det kan hjälpa någon i framtiden. Lämnade in bilen på Autohallen i närmaste stad. Tog dem 3 h att hitta orsaken som mycket riktigt var igensatt gasmunstycke precis innan brännaren. Dock hjälpte ingen tryckluft, var det första de provade. De rev ut hela skåpet och var ett tag inne på att ett kretskort inne i kylen var sönder. Men lösningen var till slut att byta sista 10 cm av gasledningen fram till brännaren. Hålet i munstycket är tydligen hårstråstunnt och var igensatt bortom rensning. De hade aldrig varit med om liknande förr. Man ska inte pilla där själv sa de.
Har även hänt mig det du beskriver

2ggr har jag haft problem med att munstycket blivit täppt. Verkar som det kommer shit från röret som täpper till. Fösta gången letade febrilt efter felet. Kollade alla delar bakom. Tjuvkopplade delarna för att verkligen känna att gasen kom fram. Tittade i det lilla hålet i munstycket allt såg bra men inte. Till slut så tog jag en tunn koppar tråd och körde in det i hålet. Efter det så var det inga problem. Nästa gång det hände var det bara att göra samma sak igen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I många kylskåp ( i alla fall äldre varianter) så sitter det som ett cigarettfilter inne i röret i en klämskarv ofta t.o.m. före reglaget antingen det är man. eller automat. just för att förhindra att det lilla munstycket skall bli igentäppt.
Det vita lite nedanför mitten i bilden är filtret.
Filtrets akilleshäl är om det kommer med olja i gasolen, för om det blir blött av olja så kan det börja hålla mot gasolflödet. Det gäller bara att hitta filtret om det nu finns något.
20220308_000050.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej Har fortfarand fel på mitt kylskåp, funkar med 230v och 12v. men startar inte med gas. OBS inget fel på brännaren. ingen ström till gasolventilen klöpte ett nyt kretskort, det hjälpte inte. köåte an ny tändvakt. då startade kylskåpet hemm på gården, Men vid semesterresa funkar det inte igen.
Kan starta med gas via en tjuvkoppling till gasolventilen. men inte attrkommendera då det inte finns någo tändvakt.
Jägarn
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Har fortfarand fel på mitt kylskåp, funkar med 230v och 12v. men startar inte med gas. OBS inget fel på brännaren. ingen ström till gasolventilen klöpte ett nyt kretskort, det hjälpte inte. köåte an ny tändvakt. då startade kylskåpet hemm på gården, Men vid semesterresa funkar det inte igen.
Kan starta med gas via en tjuvkoppling till gasolventilen. men inte attrkommendera då det inte finns någo tändvakt.
Jägarn
I vissa kylskåp finns det en bred flatkabel mellan modulen på baksidan av skåpet och panelen på fronten. Det kan vara glappkontakt/ smuts i anslutningarna.
 
Inlägg
10
Kommun
Ånge
HBK-Nr
29718
Medlemskap
2024
Hej alla! Nädläge: Hoppas något har ett tips här. Kylskåpet startar inte. Den får ingen gas verkar det som.
Jag hör knäppandet när den försöker tända, den försöker någon minut men ingen låga.
Lämnade den på medan jag handlade, kom tillbaka och då fanns varningslampan tänd och gasknappen blinkade.
Alla andra gasfunktioner funkar fint, spis, värme i kupé, värme i varmvattnet.
Ny gasoltub. Funkade fint för ca 1 mån sedan, har stått vilande sedan dess utan el-koppling. Har solpaneler så batteri är gott laddat men inte 100%.

Någon som varit med om detta och vet om man kan fixa själv? Ser inga säkringar som är sönder, all el funkar fint i övrigt.

Vi ska åka på semester imorgon bitti, det är midsommar och ingen verkstad öppen, så det är krisläge om vi kan åka som tänkt.
Återkommer med ett foto inom kort, glömde det i hastigheten.

Eura Mobil Terrestra

Mvh
Anders Silverfall
hej anders
råkat ut för detta 2 ggr. första gången gick det bra med lösningsmedel typ crc sprutat på spetsen av gasröret där det ligger fritt för inblås i "förbränningskammaren". hade bildats slagg på spetsen. borsta med liten borste helst ståldito. har du tur får du blås. du kanske måste lossa någon skyddskåpa för att komma åt. ndra gången var det svårare. fick ta loss sista rördelen vid insprutet i brännkammaren och leta fram den finast metalltråd jag hade (en kardel av en finwire ) och rensa rörspetsen och sen tryckluft. pilligt ! inbillat mig att det var fulgas i krukan. funderat på att installera gasolfilter, men dyrt . lycka till
mvh anders fält
 
Toppen