• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpet får ingen gas, startar inte

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Hej alla! Nädläge: Hoppas något har ett tips här. Kylskåpet startar inte. Den får ingen gas verkar det som.
Jag hör knäppandet när den försöker tända, den försöker någon minut men ingen låga.
Lämnade den på medan jag handlade, kom tillbaka och då fanns varningslampan tänd och gasknappen blinkade.
Alla andra gasfunktioner funkar fint, spis, värme i kupé, värme i varmvattnet.
Ny gasoltub. Funkade fint för ca 1 mån sedan, har stått vilande sedan dess utan el-koppling. Har solpaneler så batteri är gott laddat men inte 100%.

Någon som varit med om detta och vet om man kan fixa själv? Ser inga säkringar som är sönder, all el funkar fint i övrigt.

Vi ska åka på semester imorgon bitti, det är midsommar och ingen verkstad öppen, så det är krisläge om vi kan åka som tänkt.
Återkommer med ett foto inom kort, glömde det i hastigheten.

Eura Mobil Terrestra

Mvh
Anders Silverfall
 

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Här är foto på felmeddelandet och tekniska detaljer på kylen
 

Bilagor

  • 2EE02BB2-0B19-4168-9ED1-12CCCFCA45C1.jpeg
    2EE02BB2-0B19-4168-9ED1-12CCCFCA45C1.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 104
  • A9E8A99F-BDCF-42C9-A1C6-45F63A61B97E.jpeg
    A9E8A99F-BDCF-42C9-A1C6-45F63A61B97E.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 102
  • E06AF059-51F1-40AE-A02C-5A56DFF574AB.jpeg
    E06AF059-51F1-40AE-A02C-5A56DFF574AB.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 100

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Förmodligen (ganska säkert) finns det en magnetventil som öppnar och stänger gastillflödet allt eftersom termostaten påkallar det. Pröva med att knacka på denna ventil, en klump med gasrör in och ut samt ett par eltrådar till magneten, när du har startat kylskåpet och hör tickandet från gnisttändaren som försöker tända gasen.

//Michael, medlem
 

AnoSö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Timrå
HBK-Nr
18175
Medlemskap
2024
Då den inte startar för mig.
Gör jag så att stäng. 12 volten, stäng kyl vredet till av. Vänta några minuter.
På med 12 volt samt står kylvredet på gas.Bör starta då
 

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Förmodligen (ganska säkert) finns det en magnetventil som öppnar och stänger gastillflödet allt eftersom termostaten påkallar det. Pröva med att knacka på denna ventil, en klump med gasrör in och ut samt ett par eltrådar till magneten, när du har startat kylskåpet och hör tickandet från gnisttändaren som försöker tända gasen.

//Michael, medlem
Någon av dessa?
 

Bilagor

  • C04AF86D-DACB-48E2-B30C-B05F5B049E94.jpeg
    C04AF86D-DACB-48E2-B30C-B05F5B049E94.jpeg
    945,3 KB · Visningar: 123

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Den sitter lite till vänster, bakom öppningen. Använd en liten skruvmejsel med hårt handtag, väldigt liten hammare eller liknande och knacka lite lätt på ventilhuset när tickandet sätter igång.

Du kan ju också passa på att dra ur och sätta tillbaka flatstiften utifall det skulle vara dålig kontakt där.

//Michael, medlem
 

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Den sitter lite till vänster, bakom öppningen. Använd en liten skruvmejsel med hårt handtag, väldigt liten hammare eller liknande och knacka lite lätt på ventilhuset när tickandet sätter igång.

Du kan ju också passa på att dra ur och sätta tillbaka flatstiften utifall det skulle vara dålig kontakt där.

//Michael, medlem
Tack för tipsen Michael. Jag har försökt knacka på enheten som du beskriver, även dragit loss de 3 flatstiften som elkablarna sitter i. Sprejade lite 5-56 och satte tillbaka. Försökte 3-4 gånger när tickandet var igång, men tyvärr tänder den inte. Det verkar som magnetventilen har pajat helt och måste bytas. Vår plan nu är att boka verkstad på den ort vi ska till på semestern så får vi lämna in bilen där och bara köra dit med kylen på via motorns generator med det nödvändigaste i matväg. Fattar inte har den kan paja bara så där. Det funkade när vi var ute förra gången, ca 1 mån sedan och har bara stått still sedan dess på parkeringen med gas och el helt avstängt.

Inga andra idéer kring varför detta går sönder? Kan man göra något för att förebygga?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är ju alltid skitsurt när något går sönder. Tyvärr så är det något som händer i bland, vissa saker skiter sig bara och jag hoppas att det löser sig och att ni kommer att få en trevlig semester i alla fall.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På våran kyl så gick det att trycka in magnetventilen/solenoiden
och tvångsmata systemet så att lågan började brinna.
Om man sedan släppte solenoiden så fortsatte kylen att gå tills
termostaten stängde av för att det var för kallt och sedan blinkade lampan när
återstart ej kunde ske.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Pröva att
Här är foto på felmeddelandet och tekniska detaljer på kylen
Kollade i manualen.
Har du testat att trycka på knappen för fellarmet. Den som är längst till höger med en triangel. Reset av gaslarmet. Om det är luft i gasledningen kan det behövas flera startförsök. I manualen står det att tändningen av lågan håller på i 2 minuter. Tänds den inte så avbryts allt efter 2 min om jag uppfattade rätt. Lampan längst till höger tänds därefter. Ditt kylskåp fortsatte ju att ticka.
Du kan testa att bryta manöverström till skåpet. Plocka ut säkringen. Finns troligen i EBL.
Först tycker jag att du ska trycka på reset knappen längst ut till höger.
 

Krabban 614

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
10959
Medlemskap
2023
Hej alla! Nädläge: Hoppas något har ett tips här. Kylskåpet startar inte. Den får ingen gas verkar det som.
Jag hör knäppandet när den försöker tända, den försöker någon minut men ingen låga.
Lämnade den på medan jag handlade, kom tillbaka och då fanns varningslampan tänd och gasknappen blinkade.
Alla andra gasfunktioner funkar fint, spis, värme i kupé, värme i varmvattnet.
Ny gasoltub. Funkade fint för ca 1 mån sedan, har stått vilande sedan dess utan el-koppling. Har solpaneler så batteri är gott laddat men inte 100%.

Någon som varit med om detta och vet om man kan fixa själv? Ser inga säkringar som är sönder, all el funkar fint i övrigt.

Vi ska åka på semester imorgon bitti, det är midsommar och ingen verkstad öppen, så det är krisläge om vi kan åka som tänkt.
Återkommer med ett foto inom kort, glömde det i hastigheten.

Eura Mobil Terrestra

Mvh
Anders Silverfall
Det hände mig också. Fick byta brännare.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Pröva att

Kollade i manualen.
Har du testat att trycka på knappen för fellarmet. Den som är längst till höger med en triangel. Reset av gaslarmet. Om det är luft i gasledningen kan det behövas flera startförsök. I manualen står det att tändningen av lågan håller på i 2 minuter. Tänds den inte så avbryts allt efter 2 min om jag uppfattade rätt. Lampan längst till höger tänds därefter. Ditt kylskåp fortsatte ju att ticka.
Du kan testa att bryta manöverström till skåpet. Plocka ut säkringen. Finns troligen i EBL.
Först tycker jag att du ska trycka på reset knappen längst ut till höger.
hej hur gammalt är kylskåpet på de äldre måste du hålla in gasvredet medan det tänder / Halle
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Hej alla! Nädläge: Hoppas något har ett tips här. Kylskåpet startar inte. Den får ingen gas verkar det som.
Jag hör knäppandet när den försöker tända, den försöker någon minut men ingen låga.
Lämnade den på medan jag handlade, kom tillbaka och då fanns varningslampan tänd och gasknappen blinkade.
Alla andra gasfunktioner funkar fint, spis, värme i kupé, värme i varmvattnet.
Ny gasoltub. Funkade fint för ca 1 mån sedan, har stått vilande sedan dess utan el-koppling. Har solpaneler så batteri är gott laddat men inte 100%.

Någon som varit med om detta och vet om man kan fixa själv? Ser inga säkringar som är sönder, all el funkar fint i övrigt.

Vi ska åka på semester imorgon bitti, det är midsommar och ingen verkstad öppen, så det är krisläge om vi kan åka som tänkt.
Återkommer med ett foto inom kort, glömde det i hastigheten.

Eura Mobil Terrestra

Mvh
Anders Silverfall
Hej här är ett video klipp där rädda mig en gång. Hoppas det kan lösa problemet Hälsningar Alf
 

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Hej alla!

Tack allihop för hjälpsamheten. Vill bara återkoppla resultatet om det kan hjälpa någon i framtiden. Lämnade in bilen på Autohallen i närmaste stad. Tog dem 3 h att hitta orsaken som mycket riktigt var igensatt gasmunstycke precis innan brännaren. Dock hjälpte ingen tryckluft, var det första de provade. De rev ut hela skåpet och var ett tag inne på att ett kretskort inne i kylen var sönder. Men lösningen var till slut att byta sista 10 cm av gasledningen fram till brännaren. Hålet i munstycket är tydligen hårstråstunnt och var igensatt bortom rensning. De hade aldrig varit med om liknande förr. Man ska inte pilla där själv sa de.
 
Toppen