• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Hej jag undrar var man kan köpa kylskåp till ett bra pris? På Kama finns inga priser.
finns det någon hemsida med prisuppgifter på kylskåp? bor 2 mil söder om Örebro.
Är nybliven husbilsägare men har även en husvagn med trasigt kylskåp. Betalade medlemsavgift igår så snart är jag fullvärdig medläm. Vi syns på Älmia hoppas jag.
Morsan.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kylskåp

Hallo Morsan och välkommen till klubben.

Kan inte i skrivande stund ge dig något tips utan att Du kan kolla hos t.e.x. Husvagnssvensson i Lidköping.

Det finns så många andra som kan ge Dig TIPS på detta.
Ta de kallt, hälsar kurt.b
;) :D ;) :D :D
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej kolla italnordic på nätet dom är nog billigast på kyl just nu annars finns ju även Waeco
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej Morsan och återigen Välkommen till klubben.
Blir lite förvånad för med min Kama katalog fanns det med en prislista,
Tips, ja kolla och jämnför, båthandlarna har stora kedjor (åtmistone 2 st med tjocka kataloger) å dessa skåp är troligen samma som vi har i husbilarna, kolla på Internet för de har Internet butiker, Watski, Hjertmans, sorry minnet svek mig i skrivande stund, finns en par tre till, glöm inte den lokala handlaren.
Lennart /HBK 651 :mcride: Kawasaki 750 Classic som bara står i garaget.:mad:
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej Lennart /HBK 651 ! I min katalog finns ingen prislista är den lös? Jag har inte lustläst den så jag kan ha missat den. Laddade ner CD verisionen men det hjälpte inte. Kan du skanna den och maila den till mig?
MVH. Morsan
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Står man i begrepp att köpa ett nytt kylskåp till husbilen ska man kanske ta chansen och fundera på kylskåpets energiförbrukning.
De vanliga gasolkylskåpen drar omkring 100W oavsett om det drivs på gasol, 12V eller 230V.
Ett kompressorkylskåp för 12V drar däremot mindre än en tiondedel av detta eller c:a 8 W när innehållet i kylskåpet har kylts ned.

Har man lyckan att ha en solpanel på husbilens tak klarar man sig alltså länge om man friparkerar, kylskåpets strömförbrukningen motsvarar knappt en läslampa på 10W!

Titta även i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t17807/ där kompressorkylskåp diskuteras!
;)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Prislistan är lös, lite svårt att scanna för den är på 24 sidor, såg på föregående inlägg att "essge" lagt in en länk där du kunde ladda ner prislistan, funkar det inte för dig att ladda ner så hör av dig kan jag kolla specifikt på kylskåpen och skriva av priserna, hör av dig i så fall,
Lennart/ HBK 651 :mcride: Kawasaki 750 Classic som bara står i garaget:mad:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp

Hej morsan och välkommen till klubben!
Här får du ytterligare en länk på kylskåp Byggherren AB Nätbutik. Annars kan du ju försöka att söka på google eller likvärdig sida. Skriv "kylskåp+gasol+12V" så lär du få några sidor att välja mellan.

Hoppas att du hittar ett. Fast denna sommaren har det ju nästan inte behöts!! Brrrrrr

/Thomas & Lena
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej och tack för alla tips! Det verkar som kylskåpet kommit igång igen. hadde hyrt ut husvagnen och dom hadde kört med både gasål och el samtidigt. det vart tydligen för mycket men efter att ha haft det avstänkt en dag så provade dom det på gasol och då funkade det. jag testade det på el och det funkade också phuu! justerade kylskåpsdörren den hängde lite löst så nu är jag på banan igen. kolla gärna in min hemsida Startsida
MVH. Morsan
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Flyttad från tråden Solcellsdimensionering??

Vi har en 120 w solpanel på taket och det står även 7,5 amp i papprena till detta så har vi ett 255 amp + 120 amp batterier till bodelen (+ ett 110 amp till bilen) .
Kylskåpet vi har är ett enbart kompressordrivet 12 kylskåp på 110 liter .
När vi kör så laddas även batterierna i bodelen vilket bör vara en självklar detalj .

Vi använder ingen el på camping och jag laddar max 2 ggr/år hemma så att solpanelerna laddar på väldigt bra , det ligger plant fastskruvat på taket utan någon förhöjningsvinkel så har vi haft det sedan 2003 och det har fungerat utmärkt .
Så ser det ut : Pilote R450 Citroén C25 2,5 td 1990 Alkov - Bengt-Åke Linder’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Hej Bengt-Åke.
Jag har en fråga angående kompressor drivet kylskåpet på 110l.
Jag har en Elektrolux RM 400 på 110l.Den är gammal men fungerar OK.
Vid eventuellt byte ( när det blir dags ? ) så funderar jag på att byta till kompressor.
Hur mycket förbrukar den ström? är den även 220 V? och vad är det för märke?.Skulle Du byta till kompressor igen ? Är den tyst?.
Nyfiken

Perrovski
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Vi har en waeco coolmatic mdc-110 och den är rätt så tyst tycker jag och inget störande kompressorljud den tekniska datan ser du nedan och när vi byter husbil så kommer jag antingen flytta över kylskåp och solpaneler eller leta tills vi hittar någon liknande .
Jag är helnöjd .
Kompressorkyla
Info : Volym: 110 liter, varav ca. 13 liter separat frysfack. Anslutningsspänning: 12/24 V. Effektbehov: upp till 45 W. Procentuell drifttid: vid 5°C innertemperatur i skåpet och 25°C omgivningstemperatur 1,45 Ah/h och vid 32°C omgivningstemperatur 1,95 Ah/h. System: Danfoss BD35F-kompressor med integrerad styrelektronik, under-spänningsskydd, elektronisk säkring, automatisk polvändningsskydd, statiskt ventilerad trådkondensator, aluminiumevaporator, mekanisk steglös termostat. Material: se MDC-50. Färg: se MDC-50. Isolering: 35 mm polyueratanskum. Levereras: två höjdinställbara, galler med säkringsbygel och fixering, innerbelysning standard. Vikt: 30,5 kg. Art.nr. MDC-110
 
Toppen