• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp/Absorptionskylskåp

F

F.d. 29752

Guest
Vi planerar att köpa ny husbil och funderar på ett kompressorkylskåp. Att vi kan driva det med solcell under dagen är ju klart, men hur mycket drar skåpet från batterierna under natten? Hur stor batterikapacitet måste vi ha?

Ha en bra dag
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kompressorkylskåp/Absorptionskylskåp

Beror på vilket kylskåp ni tänkt införskaffa.
Om det är ett smart kylskåp med ASU som man använder i båtar med kylreserv så bygger det upp en kylreserv när ni har motorn igång och drar väldigt lite , ca 1A, när det går enbart på batteriet. Dessa kylskåp är ganska små och dyra i jämförelse med de som finns i husbilar.
Ett vanligt kompressorskåp för 12v drar nog ca 5-7A när kompressorn arbetar så räkna med 2-3A i snitt.
Här kan du se lite data: Welcome to Isotherm
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kompressorkylskåp/Absorptionskylskåp

Hej!
Det måste finnas orsak att fabrikanter uteslutande monterar in Absorptionskylskåp både i Husbilar och Husvagnar.Jag har Absorptions i bilen,förstås som fungerar alldeles utmärkt och gasolen räcker hur länge som helst..och med den billiga priset på gasolen så lönar sig inte att byta till nåt annat.:music-icon: :music-icon:
 
Toppen