• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kompressor kylskåp

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
hej
är det nån av er som har kompressor kylskåp i era bilar?

min nya bil kommer inte att använda gas, så jag hade tänkt dieselvärmare, spritkök och kompressor kylskåp.

men...

om man fricampar några dar, hur funkar det med strömmen??
jag vill ju ha lite kvar till lyse, tv och värmare osv...
jag kommer för övrigt att ha 50w solceller på taket.

måste jag kanske lasta in en massa batterier och/eller skaffa fler solceller?

hur mycket tar ett normalstort kompressor-kylskåp?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: kompressor kylskåp

Om jag nu kan tillåtas några ord om kompressorkylskåp så ligger de mig varmt om hjärtat, har använt ett sådant nu i flera år och är mycket nöjd.

Vill du ha lite data på olika kompressorskåp kan du titta här:
http://www.isotherm.se/ klicka på produkter, kyl o frys och sedan på frontöppnade så får du hela listan på storlekar, strömförbrukning mm.

Enligt en känd svensk båttidning där man jämförde tre olika fabrikat av kylskåp finns det skillnader i strömförbrukning hos de olika fabrikaten, även isolering och annat skiljer lite.

Kylskåp i husbil är inte, eller rättare sagt har aldrig varit någon ljuspunkt, de har dragit mycket ström på 12V, sådär uppåt 100 W vilket tömmer bodelsbatterierna ganska snabbt.
De äldre absorbtionskylskåpen (Gasol-12V-220V) drar också en del gasol om man väljer detta driftssätt, c:a 1 dl gasol per timme.
Betalar man 300 kr för en P11 så blir det gasol för omkring 1,40 kr per timme som kylskåpet drar.

Men skaffar man sig ett av de nyare kompressorkylskåpen för 12/24V så kommer saken i ett helt annat läge, ett 49 liters kompressorskåp drar endast 0,6 A i genomsnitt vid 12 V när innehållet i kylskåpet väl har kylts ner.
Visserligen kan man inte köra dem på gasol men 230 V går fint genom att man går via 12V från bodelsbatteriet som ju laddas från 230V när man står "på stolpe"!

Har du en solcellspanel klarar du många dagars fricamping, kör du enbart kompressorkylen drar den som sagt endast 0,6 A och en 50W solcellspanel på husbilstaket ger vid fullt solsken uppåt 2,5 A.
Men nu regnar det ju ibland också...
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: kompressor kylskåp

Hej Leif!
Jag hade detta koncept i min förra egenhändigt byggda husbil, kompressorskåp 110L Waeco samt en Webasto 5 kW dieselvärmare med tidstyrd pump och vvx som motorvärmare. På taket hade jag 50W solcell och förrutom bilens batteri hade jag ett 100Ah batteri i bodelen samt elektronik som kopplade ur bilbatteriet så det alltid fanns startström.
Det fungerade väldigt bra om man håller solcellen ren och har mycket sol (spanien) men omsättningen i batteriet gjorde att det gick mycket dest-vatten och efter ca en veckas fricampande bör man nog ladda på batterierna. För att minska strömåtgången till kylskåpet monterade jag en liten fläkt bak på skåpet som blåser bort värmen då fick jag färre starter och bättre kyla. När jag typade in bilen som husbil 2001 fick man ha 2kg Gasol utan besiktningskrav. kolla med bilprovn. 2kg räcker ganska länge till matlagning. Jag skulle nog satsa på en större solcell ca 80-100W samt en Max-power regulator och 2st batterier, då får du lite mer ström över till belysning etc.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: kompressor kylskåp

Hej!
Vi köpte vår begagnade Winnebago för tvår sedan. Då satt det ett nytt kompressorskåp av märke Coolmaster. 170liter kyl samt 46 liter frys, ganska stort m.a.o.
Som bodelsbatterier hade jag 2 st 70 Ah, ganska fräscha och på taket en solpanel som skall föreställa ge 50W.
Vi sitter i princip aldrig på stolpe utan fricampar.
Det fungerade inte alls! Borde gjort det rent teoretiskt räknat på strömförbrukning.
Med ett hälften så stort skåp hade det nog fungerat om man inte stått still för mycket.
Bytte ut skåpet mot ett Dometic automatiskt som går på 12V när jag kör och på gasol när vi står still om inte 220V finns tillgängligt.
Fungerar kanon men man har givetvis problemet med gasolen.
Kompressorkylskåpen är ju väldigt snabba att kyla jämfört med absorbtionsvarianterna.
Köp ordentlig solpanel om du skall ha kompressorskåp.
/Nisse
 
P

Pelle

Guest
Sv: kompressor kylskåp

Hej Leif,

Vi hadde kompressorkyl i förra bilen. Colmatic MDC110 (kyl 100l frys 10l) och var placerat innåt i bilen, med det menar jag att ryggen på skåpet inte stog mot yttervägen utan innåt i bilen vilket inte ger idealiska ventilations möjligheter.
Till detta hadde jag 2x100 Ah batterier och solceller på 90W.
Detta fungerade utmärkt under de 3 år vi hadde bilen. Vi frikampade ofta 2-3 dagar med både kyl och värme (truma). Min erfarenhet är att med 90W solceller gick vi ungefär +-0 på kylen och det som utarmade batterierna var värmaren. Enda nackdelen som jag ser det är surret från kompressorn som kan upplevas som störande.

Pelle
 
Toppen