pelle_andersson
HBK Medlem
Tips på vad man ska göra för att få bättre effektivitet på kylskåp. Dometic 8555. 30 grader ute. +8 i frysfack +18 i kyl både på gasol och el. Vad bör man göra. Kast ut och byta eller?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kolla så att du inte har solen direkt på kylskåpsgallretTips på vad man ska göra för att få bättre effektivitet på kylskåp. Dometic 8555. 30 grader ute. +8 i frysfack +18 i kyl både på gasol och el. Vad bör man göra. Kast ut och byta eller?
Om det luktar ammoniak så är det nog bar att kastar ut.Tips på vad man ska göra för att få bättre effektivitet på kylskåp. Dometic 8555. 30 grader ute. +8 i frysfack +18 i kyl både på gasol och el. Vad bör man göra. Kast ut och byta eller?
Hade dålig kyla en varm sommar efter lång drift. Slog av kylen 15 minuter. Då kom kylan tebaks.Jag har ett lite annorlunda problem med mitt Dometic RMD 8555 kylskåp. Det har fungerat utmärkt fram till för 2 dagar sedan. Tempen i kulskåpet har då legat på mellan 3-6 grader Men nu är det svåret att få det kallare än 14 grader. Vi har ingen sol på gallret och ca 20 grader ute. detta gäller när vi står på 230 inkopplat. Jag har provat att växla över till gasol och då blir kylskåpet lite kallare (ca 12 grader). Frysen verkar vara ok och kall. Vi har tidigare i år varit ute med husbilen då det varit över 30 grader ute utan att ha problem med kylan i kylskåpet. Vad kan det vara för fel. Har hydrauliska stödben så vi borde stå perfekt och plant. Jag vet att kylskåpet är känsligt om lutningen är mer än 2-3 grader på bilen
Provar det med en gång och återkommerHade dålig kyla en varm sommar efter lång drift. Slog av kylen 15 minuter. Då kom kylan tebaks.
Sen tips 2 som var när kylen kylde dåligt så var frysdelen helt full (separata dörrar) när jag hade frysen mindre full så blev kylan bättre i kylen.Provar det med en gång och återkommer
Har du koll på kopplingsschema samt vilken termostat som används?Fläkt som leder bort värmen, ny kylpasta i skåpet är ett par tips. Dometic Kylskåpsfläkt Absorptionskylskåp Serie 10 Nu tog jag bara den 1a som dök upp men ville bara visa en eventuell lösning. Det går att byga billiga lösningar med datorfläktar.
Nu har jag testat och det funkade perfekt. Tack för tipsetHade dålig kyla en varm sommar efter lång drift. Slog av kylen 15 minuter. Då kom kylan tebaks.
Troligen så var termostaten lite för högt ställd, vilket lett till att ammoniak-vätskan blivit för varm.Nu har jag testat och det funkade perfekt. Tack för tipset
Kul att det funkade även för er. För mig så blev det nog för varmt i systemet för att jag hade frysen full av smarrig limpa från ett litet bageri. Slog av och lät systemet svala. Tog ut 2 smarriga limpor som vi åt upp på kort tid. Med luft i frysen och samma inställning på gasen hade vi sen 3 i kylen.-22 i frysen resten av resan.Nu har jag testat och det funkade perfekt. Tack för tipset
Ett tips när det är ordentligt varmt, lasta inte in varma varor under dagen, utan vänta om möjligt till kvällen, då finns det nedkylningskapacitet att utnyttja över natten. Speciellt vätskor tar ju väldigt mycket kyleffekt.Kul att det funkade även för er. För mig så blev det nog för varmt i systemet för att jag hade frysen full av smarrig limpa från ett litet bageri. Slog av och lät systemet svala. Tog ut 2 smarriga limpor som vi åt upp på kort tid. Med luft i frysen och samma inställning på gasen hade vi sen 3 i kylen.-22 i frysen resten av resan.
Tack för återkoppling
Jepp. Satt in saker när det var svalt. Temperaturen blev sämre och sämre. Efter 2 dygn 2 av 7 limpor bort ur frys. 15 minuter avslagen kyl. 6 timmar senare toppenkyla i både frys ochkylEtt tips när det är ordentligt varmt, lasta inte in varma varor under dagen, utan vänta om möjligt till kvällen, då finns det nedkylningskapacitet att utnyttja över natten. Speciellt vätskor tar ju väldigt mycket kyleffekt.
Rumstempererade varor får alltid en runda i kompressorkyboxen först. Särskilt drycker. Också bra vid färjöverfarter, mm, för känsliga livsmedel, då den går konstant.Ett tips när det är ordentligt varmt, lasta inte in varma varor under dagen, utan vänta om möjligt till kvällen, då finns det nedkylningskapacitet att utnyttja över natten. Speciellt vätskor tar ju väldigt mycket kyleffekt.
Sju limpor..? Skall ni föda ett regemente från husbilen?Jepp. Satt in saker när det var svalt. Temperaturen blev sämre och sämre. Efter 2 dygn 2 av 7 limpor bort ur frys. 15 minuter avslagen kyl. 6 timmar senare toppenkyla i både frys ochkyl
Instämmer får man inte fart på kylen efter alla tips om handhavande här, då kan det vara något allvarligare som behöver åtgärdas.Rumstempererade varor får alltid en runda i kompressorkyboxen först. Särskilt drycker. Också bra vid färjöverfarter, mm, för känsliga livsmedel, då den går konstant.
Många bra råd i tråden. Absoprtionsskåpen kan inte hanteras som kompressorskåp eller kompressorkylskåpen hemma.